مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آزادي در محيط خانواده

آزادي در خانواده به طور ساده مي توان گفت شامل آزادي هايي است كه منبع قدرت در خانواده (مادر يا پدر) براي فرزندان و ديگر اعضاي خانواده خود قائل مي شوند. اين آزادي ها شامل آزادي بيان و اظهار نظر دربارۀ مسايل مهم خانواده، بيان عقيده، انتخاب نوع پوشش، آزادي رفتار و انتخاب مسير زندگي مي شوند. در بسياري از خانواده ها اين آزادي ها از فرزندان سلب مي شود و يا گاهي به اشتباه در دادن آن ها، افراط مي شود؛ هر دو حالت آسيب هايي به فرزندان وارد مي كند.

 

آزادي پدر در خانواده

آزادي مردان در خانواده از جمله مسائلي است كه بايد براي حفظسلامت خانواده به آن پرداخته شود. از ديرباز قدرت خانه در دست مردان بوده و اگر مردي اين قدرت را به همسرش واگذار مي كرد به عنوان فردي زن ذليل هدف تمسخر ديگران مي شد. به مرور زمان ديدگاه افراد به زندگي تغيير كرده و براي آزادي مردان نيز چهارچوب هايي تعيين شده است. اما با وجود تمام اين تغييرات، هنوز هم پدر و مرد در خانه به مانند ناخداي كشتي مي باشد.

 

آزادي مادر در خانواده

آزادي زن در خانواده از جمله موضوعات بسيار بحث برانگيزي است كه در طي ساليان سال در جوامع مختلف باعث اختلافات و حتي گاه هرج و مرج شده است. بسياري از زنان حتي از حقوق خود مطلع نبوده و در زندگي شان متحمل سختي هاي زيادي مي شوند. با تغييراتي كه جايگاه زنان در جامعه پيدا كرده اند امروزه مي توانند راحت تر از حقوق خود دفاع كنند. بسياري از زنان هنوز هم در خانوده مورد آزار و خشونت قرار گرفته و محدوديت هاي زيادي را به جان مي خرند. در خانواده هايي كه زنان قدرت حرف زدن و تصميم گيري ندارند، فرزندان نيز نمي توانند به طور مناسب رشد كنند.

 

آزادي فرزندان در خانواده

از بحث حد و مرزهاي زن و مرد بگذريم، آزادي فرزندان در خانوادهبيشتر مورد توجه والدين و خانواده ها مي باشد. اينكه فردي در جامعه بتواند به طور موثر در نقش هاي مختلف عمل كند، مستقيما وابسته به خانواده و تربيتي است كه از دوران كودكي شده است. فرزنداني كه هيچ نوع محدوديت هاي زيادي داشته اند، در جامعه افرادي سرخورده، پرخاشگر، وابسته، بي هدف و بي انگيزه و... مي شوند. بر عكس فرزندان خانواده هايي كه بيش از حد آزاد بوده اند؛ داراي ويژگي هايي مثل نداشتن شفقت و همدلي، خودمحوري، خودشيفتگي و ديگر مشكلات و انحرافات در زندگي شخصي شان مي شوند. 

آزادي هاي پسران

دادن آزادي هاي بيش از حد به پسران تبعات خطرناك تري را در پي دارد. چرا كه پسران در آينده عنصر اصلي خانواده خود خواهند بود و بايد براي پذيرش مسئوليت خانه و همسر خود آماده شوند. آزادي هاي افراطي سبب عدم مسئوليت پذيري آنها نسبت به همسر و فرزندان در آينده مي شود حتي در بسياري موارد پسراني ك اين گونه تربيت شده اند به سمت روابط فرازناشويي و اعتياد رو مي آورند. چرا كه از همان كودكي هيچ چهارچوب و الگوي تربيتي براي آنها مشخص نشده است. از طرف ديگر سلب آزادي پسران در خانواده باعث كاهش اعتماد به نفس آنها مي شود و با محدوديت شديد نيز نمي توانند براي شغل، رشته تحصيلي و انتخاب شريك زندگي تصميمات قاطع بگيرند.

آزادي هاي دختران

دختران از آن جهت كه حساس ترند، نياز به توجهي ويژه از سوي والدين دارند. دختران نيز در خانه بايد به اندازه پسران از حقوقي برخوردار باشند. محدود كردن بيش از حد دختران و كنترل مداوم آنها باعث شكل گيري عقده ها و احساس كمبود در دختران مي شود. دختراني كه محدوديت زيادي داشته اند، در بزرگسالي تبديل به مادراني بدون اعتماد به نفس مي شوند؛ حتي ممكن است براي جبران عقده هاي گذشته خود، آزادي هاي بيش از حد در اختيار فرزندانشان قرار دهند.

برخي خانواده ها با نام روشن فكري هيچگونه آزادي را براي دختر خود دريغ نمي كنند. آزادي دختر در خانواده نيز بايد داراي چهارچوب بوده تا سلامت او در تمام زمينه ها حفظ شود. 

 

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، آزادي براي هر كدام يك از اعضاي خانواده لازم و ضروري است. افراط و تفريط در مقدار آن نه تنها به خانواده بلكه به جامعه نيز آسيب مي زند. بنابراين پيشنهاد مي شود كه زوجين از همان اوايل ازدواج در مورد مسائل مختلف با يكديگر تبادل نظر كرده و براي حفظ پايداري خانواده در زمان هاي ناراحتي و تنش به مشاوره خانواده مراجعه نمايند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خانواده و مسائل مربوط به روابط خانوادگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آزادي در خانواده | در خانه خود به شكوفايي برسيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آزادي در خانواده،
موضوع:
[ ۲ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۱۸:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی