مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

افسردگي پس از زايمان

افسردگي پس از زايمان، نوعي از افسردگي است كه طيف وسيعي از تغييرات جسمي و روحي را در زناني كه تازه صاحب فرزند شده اند، توصيف مي كند. تغييرات هورموني كه در جريان افسردگي بعد از زايماناتفاق مي افتد ناشي از افت سريع هورمون ها در بدن زن، بعد از تولد نوزاد مي باشد. با وجود اينكه هنوز رابطه واقعي بين افت هورمون ها و افسردگي مشخص نشده است ولي در دوران بارداري سطح هورمون هاي استروژن و پروژسترون افزايش مي يابد و بعد از زايمان به شدت افت مي كند. حدود سه روز بعد از زايمان سطح اين هورمون ها به ميزاني كه قبل از بارداري بوده برمي گردد.

 

ميزان شيوع افسردگي بعد از زايمان در زنان

تقريبا تمامي مادران، افسردگي پس از زايمان را تجربه مي كنند. اما معمولا ده درصد آنان افسردگي اساسي و طولاني تري خواهند داشت. از هر هزار نفر تقريبا يك نفر دچار نوع شديد و جدي افسردگي بعد از زايمان (جنون پس از زايمان) خواهد شد.

 

علائم افسردگي پس از زايمان

اغلب علائم افسردگي پس از زايمان بسيار شبيه به تغييراتي است كه به طور معمول بعد از تولد نوزاد اتفاق مي افتد؛ تغيير اشتها، خستگي بيش از حد، كمبود ميل جنسي در زن، تغييرات مكرر خلق و خو و ... از آن جمله اند. اما علائم افسردگي ديگري در مادران افسرده وجود دارد كه چندان طبيعي نيست، كه مي توان به موارد زير اشاره داشت:

1- از دست دادن حس لذت

2- احساس بي ارزشي

3- نا اميدي

4- درماندگي

5- افكار خودكشي

6- صدمه زن به خود، نوزاد يا اشخاص ديگر

 

عوامل تشديد كننده ابتلا به افسردگي بعد از زايمان

عوامل زيادي وجود دارند كه خطر ابتلا به خلق پايين بعد از زايمان را افزايش مي دهند كه عبارتند از :

1- سابقه افسردگي: سابقه افسردگي پيش از بارداري يا در طول دوران بارداري

2- بارداري ناخواسته: ممكن است خانم درباره بارداري دچار شك و ترديد باشد و از آمادگي خود براي مادر شدن مطمئن نباشد

3- تعداد فرزندان: هر چه مادر بچه هاي بيشتري داشته باشد، احتمال ابتلاي او به افسردگي پس از زايمان افزايش مي يابد.

4- بيماري مادر: بيماري مادر از جمله عوامل مهمي است كه خطر ابتلا به افسردگي بعد از بارداري را افزايش مي دهد.

5- ساير عوامل: سندروم پيش از قاعدگي، عدم توجه همسر، تنهايي، تعارضات موجود در زندگي زناشويي

 

انواع افسردگي پس از زايمان

سه نوع افسردگي بعد از زايمان وجود دارد كه در ادامه توضيح داده خواهد شد:

افسردگي بعد از زايمان خفيف (عاميانه)

اين نوع افسردگي بسيار خفيف است و در اصطلاح به آن افسردگي بعد از زايمان گفته مي شود. اين نوع افسردگي درست پس از زايمان در اكثر زنان رخ مي دهد و از نظر روانشناسان كاملا طبيعي است. اين نوع افسردگي معمولا چند ساعت تا چند هفته بعد از زايمان با فرد همراه است. آنچه كه اكثر افراد به عنوان افسردگي پس از زايمان مي شناسند، همين نوع از افسردگي است كه معمولا براي بهبود آن به ياري درمانگر نياز ندارند و با ارتباط با مادران ديگر و تعامل با آنها از بين خواهد رفت.

افسردگي پس از زايمان (PPD)

از لحاظ علمي اين نوع افسردگي به عنوان افسردگي پس از زايمان شناخته مي شود. اغلب چند روز تا چند هفته پس از تولد نوزاد اتفاق مي افتد. اين نوع افسردگي نه تنها براي فرزند اول بلكه براي هر نوبت زايمان اتفاق مي افتد. مادران دچار احساس غم، اندوه، نااميدي، اضطراب، تحريك پذيري مشابه با افسردگي نوع اول اما با شدت بيشتر و گسترده تر مي شوند. PPD شما را از انجام كارهاي روزمره باز مي دارد و عملكردتان را كاهش مي دهد. افسردگي بعد از زايمان بسيار جدي است و نبايد مادر يا اطرافيان او نسبت به درمان افسردگي بعد از زايمان بي تفاوت باشند. چرا كه علائم بيماري تشديد خواهد شد.

جنون بعد از زايمان

جنون بعد از زايمان يك بيماري رواني بسيار جدي است. علائم آن در سه ماه اول پس از زايمان در مادران ظاهر مي شود. مادران مبتلا به جنون بعد از زايمان از واقعيت فاصله مي گيرند و دچار توهم مي شوند. ساير علائم جنون پس از زايمان شامل بي خوابي، عصبانيت، بي قراري، بي تابي، احساس سردرگمي و آشفتگي و... مي باشد. در برخي از مواقع فرد نياز به بستري شدن دارد چرا كه ممكن است به خود، اطرافيانش و حتي نوزاد آسيب برساند.

 

اختلالات هم آيند با افسردگي بعد از زايمان

علائم اضطراب و استرس همچنين وسواس به ندرت پس از زايمان رخ مي دهند. افراد مبتلا به افسردگي بعد از زايمان، همواره نگران سلامتي نوزاد خود هستند و دچار ترس هاي غير منطقي نسبت به سلامت نوزاد خود مي شوند. پس از زايمان ممكن است فرد دچار اختلال هراس همراه با افسردگي نيز بشود. از آنجايي كه افسردگي مادر اثرات منفي زيادي در جريان رشدي كودك خود ايجاد خواهد كرد درمان افسردگي و مشاوره روانشناسي حائز اهميت است.

 

درمان افسردگي پس از زايمان

درمان افسردگي بعد از زايمان بستگي به نوع و شدت افسردگي در بيمار دارد. براي درمان افسردگي بعد از زايمان از روش هاي درماني مانند روان درماني، مشاركت در گروه درماني، داروهاي ضد افسردگي و دارو هاي ضد اضطراب استفاده مي شود. حضور يك حمايت كننده در درمان اين نوع افسردگي تاثير شگرفي خواهد داشت.براي درمان افراد مبتلا به جنون بعد از زايمان معمولا از داروهاي قوي استفاده مي شود و در بسياري از موارد حتي نياز به بستري شدن مي باشد. برخلاف تصورات غالب، استفاده از داروهاي مخصوص اين اختلالات رواني زير نظر پزشك مشكلي ندارد و بسياري از مادران شيرده در طول دوران شيردهي از اين داروها استفاده مي كنند. 

 

چه زماني مادر بايد براي درمان افسردگي اقدام كند؟

غفلت از درمان افسردگي بعد از زايمان و عدم درمان آن هم براي مادر و هم براي نوزاد خطرناك مي باشد. در صورت مشاهده علائم زير حتما براي معالجه بايد اقدام شود:

1- ادامه پيدا كردن علائم افسردگي بيش از دو هفته

2- پايين آمدن عملكرد فرد به صورتي كه قادر به انجام كارهاي روزانه و طبيعي خود نيز نباشد

3- افكار مبتني بر صدمه رساندن به خود يا نوزاد

4- احساس اضطراب و دستپاچگي زياد

 

نكات مهم براي مقابله با افسردگي پس از زايمان

از جمله نكات مهمي كه براي درمان افسردگي بعد از زايمان بايد مورد توجه مادر و اطرافيان قرار بگيرد مي توان به موارد زير اشاره داشت :

1- از توانايي خود و نوزادتان بايد انتظاراتي واقع بينانه داشته باشيد.

2- فعاليت هاي بدني، ورزش و پياده روي بسيار براي فرد مفيد مي باشد.

3- فراموش نكنيد كه هر كسي در زندگي روزهاي خوب و روزهاي بدي را خواهد داشت.

4- افسردگي بعد از زايمان در مردان نيز رخ مي دهد. زن و شوهر بايد براي بهبود رابطه زناشويي و افزايش صميميت با همسر خود تلاش كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره در زمينه افسردگي بعد از زايمان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي پس از زايمان | نشانه ها، علل و درمان افسردگي بعد از زايمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي پس از زايمان،
موضوع:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۲۹:۵۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی