مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت سنجش استرس

توانايي انسان براي سازگاري با نياز‌هايش با تجربه‌ي استرس در او ارتباط دارد. مثلا ممكن است يك كار جديد را در زندگي شروع كنيد كه بسيار برايتان هيجان انگيز است. اما به شرطي در اين زمينه موفق خواهيد شد كه همه چيز در زندگي شما پايدار و مثبت باشد. اما اگر همزمان با شروع كار جديد قصد نقل مكان را داشته باشيد و يا همسرتان بيمار باشد شرايط پيچيده مي شود و ممكن است فشارهاي رواني باعث بروز علائم استرس در زندگي شوند. در چنين شرايطي ممكن است با بهره گيري از روش هاي كنترل استرس تعادل را در زندگي خود برقرار كنيد.

اما در بسياري از موارد استرس در زندگي به بيشترين حد خود مي رسد و حتي به اختلالات رواني نيز تبديل مي شوند. در اينجا اهميتسنجش استرس مشخص مي شود. بايد اندازه بگيريد كه استرس هايي كه در زندگي تجربه مي كنيد چقدر از آستانه تحمل شما بالاتر هستند. از طرفي سطح آستانه كنار آمدن با همه اتفاقات ناگوار متفاوت است. مثلا استرس ناشي از طلاق با استرس ناشي از تغيير مسئوليت‌ها در محل كار متفاوت اند. به همين دليل هر كسي بايد ميزان استرسي كه در زندگي دارد را به درستي اندازه‌ گيري كند تا بتواند براي كنترل آن ها تصميمات درستي بگيرد.

 

مقياس هاي سنجش استرس

براي سنجش ميزان و نوع استرس (استرس لحظه اي، مكرر و مزمن) در انسان ابزارها و تست هاي زيادي براي كودكان و بزرگسالان وجود دارد، مثل مقياس استرس كودرون. يكي ديگر از كاربردي ترين اين ابزارها، مقياس رتبه‌ي تعديل يافته‌ي اجتماعي است كه با نام مقياس هلمز و راهه نيز شناخته مي شود. اين مقياس به شما كمك مي كند تا ميزان استرس سالانۀ خود را بسنجيد و آن را مديريت كنيد.

سنجش استرس با مقياس هلمز و راهه

آزمون هلمز و راهه چهل و يك موقعيت را در اختيار فرد قرار مي دهد. در اين مقياس كه به صورت پرسشنامه است، از فرد خواسته مي شود تا سوال هاي آزمون را بخواند و دگرگوني هاي زندگي خود را در دوازده ماه گذشته بر روي جدول علامت بزند. در نهايت امتيازها را جمع بندي مي كنند و بر اساس تفسيرهايي كه در ادامه ذكر مي كنيم، ميزان استرس فرد مشخص مي شود. اين آزمون احتمال تبديل شدن استرس به بيماري را نيز مي سنجد.

موقعيت هايي كه در سنجش استرس هلمز و راهه مطرح مي شوند شامل فوت همسر، طلاق، زنداني شدن، زخمي يا بيمار شدن، ازدواج، از دست  دادن كار، آشتي با همسر، بازنشستگي، حاملگي، مسائل جنسي، تغيير كار، تغيير در وضعيت اقتصادي و بسياري موارد ديگر مي باشد. شما بايد هر كدام از موقعيت هايي را كه در طول يك سال برايتان اتفاق افتاده را علامت بزنيد. در واقع اين موقعيت ها عوامل استرس زايي هستند كه ممكن است با آنها مواجه شويد.

تفسير امتيازات در سنجش هلمز و راهه

اگر امتياز شما بين عدد 11 تا 150 باشد احتمال بسياري كمي دارد كه در آينده استرس شما تبديل به بيماري شود (در حدود 37 درصد).

نمره بين150 تا 299 به شما مي گويد كه به احتمال متوسطي استرستان شما را بيمار مي كند (در حدود 50 درصد).

اگر نمره امتياز بين 300 تا 600 باشد بايد مراقب باشيد، چرا كه احتمال زيادي دارد تا بيمار شويد (در حدود 80 درصد).

تفسير نمرات در اين آزمون آگاهي نسبي را در مورد ميزان استرستان به شما مي دهد. مي توانيد بر اساس اين تفسيرها بر روي كنترل استرس خود كار كنيد. اما هرگز نگران نشويد و تنها نمرات را معيار قرار ندهيد چرا كه انسان ها در ادراك رويدادها تفاوت هاي فردي زيادي دارند و موقعيتي كه براي يك نفر استرس زيادي به همراه دارد ممكن است براي ديگري استرسي نداشته باشد. بنابراين اگر نمره شما در اين آزمون بالا بود نگران نشويد و فقط احتمالات را در نظر بگيريد.

 

براي كنترل استرس در صورت بالا بودن نمرۀ آزمون چه بايد كرد؟

اگر نمره بالايي را در سجنش استرس خود به دست آورديد (حال با هر يك از تست هاي استرس) در وهله اول بهترين كار اين است كه از بحران هاي آينده زندگي تان جلوگيري كنيد و به نوعي سر خود را خلوت كنيد. مثلا اگر قصد تعويض خانه تان را داربد آن را كنسل كنيد و يا به زمان مناسب تري موكول كنيد؛ چرا كه سلامتي شما از هر چيزي مهم تر است و استرس زياد موجب بيماري و حتي مرگ مي شود. مي توانيد براي به حداقل رساندن تعارضات خود با ديگران و نحوه مواجهه با مشكلات در جلسات مشاوره روانشناسي شركت كنيد. استفاده از روش هاي كنترل استرس نيز مي توانند كمك زيادي به شما بكنند، اما اگر در مورد منشا استرس خود آگاهي نداريد و معمولا بي دليل دچار استرس و اضطراب مي شويد بايد به دنبال درمان استرس خود با كمك متخصص و مشاور باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سنجش استرس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : سنجش استرس | چرا بايد استرس را اندازه گيري كرد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سنجش استرس،
موضوع:
[ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۵:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی