مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

باورهاي جامعه درباره اختلاف سني در ازدواج 

در جامعه ما اختلاف سني ميان مرد و زن براي ازدواج، از باورهاي فرهنگي و اعتقادي نشات مي گيرد. اين الگو طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن بوده و معمولا هرچه اين اختلاف بيشتر باشد اعتقاد بر اين است كه ازدواج از ثبات بيشتري برخوردار است. از طرفي افزايش فعاليت زنان در جامعه و اهميت تحصيلات و به تبع آن بالا رفتن اعتماد به نفس زنان براي استقلال، يكي از عواملي ست كه اهميت بزرگ تر بودن مرد را براي ثبات ازدواج زير سوال مي برد.

از باورهاي رايج در اين زمينه اعتقاد به توان مديريتي در مردان است كه در كنار توان تربيتي زنان مي تواند در زندگي زناشويي تعادل ايجاد كند. امروزه بيشتر از گذشته شاهد بزرگ تر بودن زن از مرد در ازدواج هستيم كه با توجه به متغيرهايي كه در ادامه به آن مي پردازيم، عامل اختلاف سني به تنهايي و به صورت مستقيم چه از سوي مرد و چه ازسوي زن، در رضايت زناشويي اهميت محوري ندارد. نتايج تحقيقات متعدد در اين زمينه اين قواعد را نه تنها برهم زده است بلكه ما را به سمتي مي برد كه عوامل روانشناختي را در هر نوع ازدواج بيشتر از گذشته مد نظر قرار دهيم.

 

عوامل تاثير گذار بر رضايت زناشويي

عوامل تاثير گذار بر رضايت زناشويي مولفه هاي مختلفي را در بر مي گيرد كه از مهمترين آنها مي توان به بلوغ روانشناختي طرفين و شناخت دقيق يكديگر اشاره كرد. وجود شباهت شخصيتي در مرد و زن سلايق، فعاليت ها و اهداف مشترك را به همراه دارد و رابطه باثبات تر را پيش بيني مي كند. هرچه طرفين از  انگيزه هاي ازدواج خود آگاه تر باشند و اين انگيزه بيشتر مربوط به عوامل دروني باشد تا عوامل بيروني، احتمالا آمادگي براي ازدواج بالاتر است.

جوانان ممكن است. از روي فشار اطرافيان و محيط تصميم به ازدواج گرفته باشند و الزاما به بلوغ عاطفي، اجتماعي و اقتصادي براي ازدواج نرسيده باشند در نتيجه به مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق دست نيافته باشند. اين تصميم تنها به دليل واكنش به فشار محيط است و فرد احتمالا آمادگي لازم را براي ازدواج كردن ندارد. در امر ازدواج از جمله عوامل تاثيرگذار مي توان به هم سو بودن و شباهت طرفين اشاره كرد. البته اين شباهت هرگز به صورت صد در صد نخواهد بود، اما هرچه ميزان اين شباهت بالاتر باشد احتمال صميمت، ثبات و رضايت طرفين را بالاتر مي برد.

 

اختلاف سني زن و مرد و تاثير آن در رضايت زناشويي

اگر به دنبال بررسي متغير اختلاف سني در ازدواج و ميزان تاثير آن در رضايت زناشويي باشيم، اين تاثير مستقيما از اختلاف سني ناشي نمي شود. افرادي كه در يك محدوده سني مشابه با هم هستند، احتمالا تجارب پيشين فرهنگي و اجتماعي مشابه در آنها بيشتر است. اما اگر بخواهيم فرضيات مربوط به اين متغير را مورد بررسي قرار دهيم، احتمال وجود تشابه تجربه و رشد شخصيتي در افرادي كه اختلاف سني كمتري دارند بيشتر است. در نتيجه سلايق، علايق، نگرش هايشان به هم نزديك تر است.

البته تفاوت سني به تنهايي نمي تواند باعث آسيب به رابطه شود. آنچه اهميت دارد احترام به تفاوت ها و عقايد است تا بتوانيدازدواج موفق را تجربه كنيد. به طور كلي، اختلاف سني در رضايت بين زوجين عامل قدرتمندي محسوب نمي شود، بلكه فرايند هاي رشدي موجود در اختلاف سني بايد جدي تلقي شوند. فرايند هاي رشدي مانند احتمال تجارب مشترك، رشد شخصيتي و روانشناختي نزديك به هم و... 

 

اختلاف سن رواني در ازدواج

بلوغ عاطفي، اجتماعي و اقتصادي كه بهتر است اولويت بيشتري نسبت به سن تقويمي داشته باشد، عوامل تشكيل دهنده سن رواني هستند. بررسي اين موضوع كه طرفين نسبت به هيجانات و سلايق خود چه مقدار شناخت دارند، چگونه هيجانات خود را بروز مي دهند و توان مديريتي آنها چگونه است، بلوغ عاطفي را تشكيل مي دهد. داشتن ثبات، مسئوليت پذيري و احساس رضايت در شغل نيز از عوامل مهم در پيش بيني سازگاري و موفقيت ازدواج به حساب مي آيد.

 

سخن آخر در مورد اختلاف سني در ازدواج

همان طور كه بحث كرديم تفاوت سني در ازدواج به تنهايي عامل تعيين كننده براي تضمين موفقيت در ازدواج يا محكوم به شكست شدن زندگي مشترك نيست. با اين حال اگر در موقعيتي قرار داريد كه نگران تفاوت سني در ازدواج هستيد با مشاوره قبل از ازدواج، مي توانيد از اين سردرگمي رهايي پيدا كنيد. طي جلسات مشاوره با گرفتن شرح حال، بررسي انگيزه هاي ازدواج زوجين وتست تفاهم ازدواج ميتوان ميزان موفقت ازدواج را با توجه به تفاوت سني برآورد كرد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلاف سني مناسب در ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلاف سني در ازدواج | تفاوت سني مناسب در ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلاف سني در ازدواج،
موضوع:
[ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۴۴:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی