مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت شناخت پيش از ازدواج

شناخت پيش از ازدواج، به تلاش براي شناختن ويژگي ها، خصوصيات و علائق طرفين ازدواج گفته مي شود. در واقع دوره قبل از ازدواج، كوشش مشتركي است براي پيدا كردن يك پايه مشترك براي زندگي زناشويي و اطمينان يافتن از فرد مقابل در جهت ايجاد يك رابطه زناشويي و عاطفي مناسب. نقش خانواده،اختلافات فرهنگي در ازدواج، اختلافات طبقاتي از جمله مواردي است كه در مرحله قبل از ازدواج از اهميت بالايي برخوردار است.

 

راه هاي شناخت پيش از ازدواج

شناخت قبل از ازدواج از طرق مختلفي صورت مي گيرد. بسته بهنوع ازدواج، افراد مسير هاي متفاوتي را طي مي كنند. در ازدواج هاي سنتي طرفين به صحبت كردن در منزل در مورد برخي مسائل كليدي كفايت كرده و اگر خانواده هاي معيارهاي هم را بپذيرند، وصلت انجام مي شود. برخي ديگر از افراد نيز بعد از طي كردن يك دوره دوستي، تصميم به ازدواج مي گيرند. در اين حالت آن ها يك شناخت نسبتا عميق از هم دارند و شايد در جلسات خواستگاري، صحبت هاي مهمي نداشته باشند. برخي از خانواده ها هم در بين اين دو حالت قرار مي گيرند و زماني را براي شناخت در نظر مي گيرند. در اين زمان افراد با هم قرار ملاقات هاي خارج از منزل گذاشته و در مورد مسائل مهم توافق مي كنند.

 

پيش نيازهاي شناخت پيش از ازدواج

هر فردي كه قصد ازدواج دارد، بايد داراي ويژگي هاي خاصي باشد. اين ويژگي ها امر شناخت را تسهيل مي كند. اولين ويژگي صداقت است. در صورت نداشتن صداقت، هيچ كدام از مراحل بعدي به خوبي پيش نخواهد رفت. مهم ترين ويژگي فردي كه پيش نياز آمادگي براي ازدواج است، خودآگاهي است. پس ازمعيار هاي انتخاب همسر خود، آگاه باشيد. فردي كه خود را به خوبي نشناسد، از نياز هاي خودش آگاه نباشد يا انگيزه هاي ازدواج خود را تعيين نكرده باشد، نمي تواند فرايند ازدواج را به خوبي طي كند. مسئوليت پذيري و تعهد از ويژگي هاي ديگري است كه فرد جوياي ازدواج به آن نياز دارد. در نهايت توانايي ارتباط اجتماعي، مهارت حل مسئله و مديريت هيجانات فرايند شناخت را تسهيل مي كنند.

 

مدت زمان شناخت پيش از ازدواج

مدت زمان مورد نياز براي رسيدن به يك شناخت كامل از فرد مقابل به عوامل بسيار زيادي بستگي دارد. محدوديت هاي فرهنگي و آداب و رسوم خانوادگي شديدا آن را تحت تاثير مي گذارند. به طور كلي مي توان گفت يك بازه حدودا 6 ماهه مناسب است. ولي نوع ارتباط در اين 6 ماه از نوع ارتباط هر روزه بايد باشد. اين بازه بايد آن قدري باشد كه فرد در شرايط مختلف بتواند فرد مقابلش را ببيند و بسنجد. در طي اين بازه اگر رابطه آنقدر عميق نشود كه طرفين درگير هيچ تعارض و اختلافي نشوند، ممكن است شناخت كاملي از هم به دست نياورند.

 

موارد داراي اهميت براي شناخت پيش از ازدواج

مسائل زيادي هستند كه قبل از ازدواج بايد مطرح شوند و در مورد آن ها تصميم گيري شود. ممكن است طرفين عليرغم دوستي طولاني مدت، به اين مسائل توجه نكرده يا از كنارشان ساده گذشته باشند. هرگونه عدم توافق در مورد اين مسائل كه به آن خواهيم پرداخت ممكن است در آينده ازدواج را با شكست مواجه سازد.پس براي پيشگيري از اختلافات زناشويي پيشنهاد مي شود به اين مسائل بپردازيد :

1- بررسي كردن سرگرمي ها، تفريحات و علايق

سرگرمي و تفريح، نقش مهمي در دور شدن از استرس هاي زندگي ايفا ميكند. پس اينكه چطور قرار است با يكديگر وقت بگذرانيد حائز اهميت هستند. سرگرمي هاي مشترك با خانواده را بررسي كنيد. تعارضات سليقه اي فرد با خانواده و چگونگي حل آن را مورد سوال قرار دهيد.

2- كاوش كردن باورها و ارزش هاي ديني

سوال كردن در مورد باور ها و ارزش هاي اخلاقي فرد و خانواده وي يكي از مهم ترين مواردي است كه نبايد از آن غافل شد. مرزهاي دوستي، تعريف دوستي، موارد قطع رابطه عاطفي با يك دوست شامل چه چيزهايي مي شود؟ نظر فرد در مورد رابطه با جنس مخالف و حدود آن را مورد كاوش قرار دهيد.

3- بررسي كردن ميزان نياز به پيشرفت

نظرات فرد مقابل را در مورد اهداف، رشد و پيشرفت هاي آينده و برنامه هاي احتمالي وي براي رسيدن به آن ها، بپرسيد. بررسي كنيد براي او رشد كردن در چه حيطه هايي حائز اهميت است.

4- صحبت كردن در مورد ميزان نياز به عشق ورزي

 مهم ترين مسئله اي كه بايد مورد بررسي قرار دهيد، نظر فرد مقابلتان در مورد رابطه صميمانه با همسر مي باشد. سبك عشق ورزي او چيست؟ زبان عشقش كدام است؟ چه چيزهايي را صميميت تلقي مي كند؟ باورهاي اساسي فرد در مورد رابطه جنسي را جويا شويد و از محدوديت ها و پرهيزهايش بپرسيد.

5- معرفي كردن اعضاي خانواده

در مورد خانواده اصلي خود صحبت كنيد. آن هارا معرفي كنيد، جايگاه هر كدام را بيان كنيد، شيوه هاي حل مسئله در خانواده تان و ميزان استقلال و نزديكي افراد خانواده به يكديگر را براي فرد مقابل روشن كنيد. درباره نقش خانواده در ازدواج نيز مي توانيد مطالعه داشته باشيد. انتظارات و توقعاتتان از نوع رابطه تان با خانواده همسرتان را مشخص كنيد. چه مرزهايي برايتان اهميت دارد؟ اگر اختلافي پيش آمد بهترين شيوه حل آن چيست؟ مسائل و تعارضات با آن ها را چگونه بايد با همسرتان در ميان بگذاريد؟

6- موضع گيري مشخص در مورد مسائل مالي

مواضعتان در مورد مسائل مالي در خانواده را كاملا واضح بيان كنيد. اهميت پول و درآمد، برنامه ريزي براي جشن عروسي و مسكن آينده، سهم زن در تصميم گيري در مورد مسائل مالي، اشتغال زن و ... همگي مسائلي هستند كه نياز به توافق طرفين دارند.

7- مشخص شدن نقش زن و مرد در زندگي مشترك

وظائف زن و مرد در زندگي مشترك از جمله مسائلي است كه اگر روشن شود، فرايند زندگي مشترك را تسهيل مي كند. بسياري از مشكلات از عدم توافق بر همين مسئله نشات مي گيرد. 

8- تصميم گيري در مورد فرزند

در مورد فرزندآوري گفتگو كنيد. تعداد ايده آل آن ها يا زماني كه براي بچه دار شدن مناسب مي دانيد بگوييد. در صورتي كه صاحب فرزند شديد، نقش هر يك از والدين، در فرزندپروري و رشد او را مشخص كنيد. 

 

سخن آخر

به طور كلي انتظار و علايق خود را در زندگي مشترك بيان كنيد. موضوعات جنسي يكي از پايه هاي اساسي هر زندگي مشتركي مي باشد. مواضع خودتان را مشخص كنيد. بديهي است كه تمام عناوين بالا بايد به صورت دو طرفه بيان شوند. يعني گفتگوي متقابل براي آن ها نياز است و هر دو طرف بايد نظر بدهند و نظر فرد مقابل را جويا شوند. در غير اين صورت شناخت كامل حاصل نمي شود. جلسات مشاوره روانشناسي، با استفاده از  مصاحبه باليني به منضور بررسي تمام جوانب زندگي زوجين و اموزشمهارت هاي لازم براي ازدواج موفق شما را براي ورود به اين مسير پرچالش اما زيبا آماده خواهد كرد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره قبل از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع : شناخت پيش از ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شناخت پيش از ازدواج،
موضوع:
[ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۳:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی