مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ضمير ناخودآگاه براي ازدواج به چه معناست؟

معمولا افراد به دنبال اين هستند كه با هر نوع ازدواج، نيمه هاي خالي وجودي خود را پر كنند و هر چه بيشتر به سمت رشد و شكوفايي حركت كنند. شايد برايتان جالب باشد بدانيد چرا در روابط عاشقانه خود جذب برخي از افراد با شخصيت هاي خاص ميشويد. معمولا ما از ضمير ناخودآگاه خود براي ازدواج و انتخاب همسر تاثير ميگريم؛ دقيقا مانند اين است كه يك كار ناتمام داريد كه بايد به اتمام برسانيد. كافيست به روابط پدر و مادرتان با يكديگر و حتي تعاملاتي كه با شما داشتند توجه كنيد. تا چه اندازه فردي كه به او علاقه مند شده ايد ويژگي هايي مشابه با يكي از والدين شما دارد؟ 

 

نقش و اهميت ضمير ناخودآگاه براي ازدواج چيست؟

در ادامه با ذكر مثال اهميت ضمير ناخوداگاه در ازدواج را به صورت واضح توضيح ميدهيم:

1- جذب شدن به فردي كه به ما بي توجه است؛ به دليل عدم دريافت عشق و توجه از يكي والدين

اگر در كودكي عشق و توجه لازم را از يكي از والدين دريافت نكرده باشيم، ممكن است به كسي علاقه مند شويم كه او نيز مانند پدر يا مادرمان عشق و توجه كافي به ما نداشته باشد. مريم زني است سي ساله كه به طور ناخودآگاه از مردان انتقادگر و كنترل كنننده خوشش مي آيد. او با مردي ازدواج كرده كه مدام از او انتقاد مي كند و با انتقاد هاي خود به مريم اين احساس را مي دهد كه همسر خوبي نيست، باهوش نيست و لازم است كه خودش را تغيير دهد. او حتي به دليل خواسته شوهرش، بيني اش را عمل كرده است. از مريم خواسته شد كه فهرستي از ويژگي هاي پدر و مادرش را بنويسد.

مادر مريم زني انتقادگر، سختگير، طعنه زن، دمدمي مزاج، كمال گرا و همواره عصباني بوده است. مريم با علاقمند شدن به مرداني كه ويژگي مادرش را دارند سعي در بازسازي رابطه خود با مادرش دارد. رابطه اي كه در آن همواره سخت تلاش مي كند كه باهوش، زيبا و خوب باشد. گويي هنوز با خود مي انديشد كه "شايد بتوانم كاري كنم كه ديگر مادرم من را سرزنش نكند. ممكن است بتوانم كاري كنم كه او فكر كند من هم خوب هستم." مريم هنوز نياز به تاييد مادر خود دارد و چون در كودكي هرگز نتوانسته اين تاييد را بدست آورد. به همين دليل دچار سندروم بازگشت به خانه شده است. مريم سعي مي كند تا در رابطه با همسرش اين كار ناتمام دوران كودك خود را به پايان برساند.

 2- طرد كردن عاشق خود به منظور تسكين خشم و عصبانيتي كه سر منشا آن والدين هستند

اگر از دست يكي از والدين خود عصباني و خشمگين باشيم، آن احتمال وجود دارد زماني كه كسي به ما عشق مي ورزد، او را طرد كنيم تا دلش را بشكنيم، تا هم خشم خود را تسكين داده باشيم و هم او را مجبور كنيم تا تلاش كند كه عشق و توجه ما را با تلاش بيشتري بدست آورد. يكي ديگر از تاثيرات ذهن ناخودآگاه براي ازدواج را مي توان در مثالي كه در ادامه بيان شده است نام برد. پدر و مادر سارا وقتي كه او پنج ساله بودند، از هم جدا شدند. سارا تحت نظارت مادرش بزرگ شده است. در اين مدت پدرش بسيار به ندرت به ديدن او رفته و تماس چنداني با او نداشته است. پدرش تقريبا او را فراموش كرده است و بيشتر به زندگي شخصي خود توجه دارد.

حال سارا قصد ازدواج دارد. وقتي برايش خواستگار مي آيد، تا جايي پيش مي رود كه مطمئن شود كه پسر واقعا خواهان ازدواج با اوست. سپس به او جواب رد مي دهد و با تندي و عصبانيت برخورد مي كند. سارا با طرد كردن خواستگارهايش، در واقع پدر خودش را به خاطر اين كه او را در كودكي ترك كرده است، تنبيه مي كند. او با اين كار پيش خود به آنها مي گويد" فهميديد كه طرد شدن چه احساس بدي است؟! حلا مي فهميد كه من چه احساسي داشتم."

3- جدب و علاقه مند شدن به فردي كه شبيه يكي از والدين است به منظور جبران كوتاهي هايي كه در حق والد خود انجام داديم

يكي ديگر از تاثيرات ضمير ناخودآگاه براي ازدواج باعث ميشود به كسي علاقمند شويم كه شبيه يكي از والدينمان باشد و سعي مي كنيم تا زندگي او را نجات دهيم. تا بدين وسيله تلافي كاري كه نتوانستيم براي پدر يا مادر خود انجام دهيك جبران نماييم و او را خوشحال كرده باشيم. ظاهرا پآنتا از مردان معتاد خوشش مي آيد. او اكنون در آستانه ازدواج با يك فرد معتاد است. در جلسات مشاوره معلوم شد كه پدر او يك مرد كاري، سخت كوش و مهربان بوده، كه به ترياك اعتياد داشته است.

پآنتا مانند ديگر اعضاي خانواده خود، اعتياد پدرش را پذيرفته بود؛ اما در اين حال هميشه سعي مي كرد تا به طريقي اعتياد پدرش را از ديگران پنهان كند. او پدرش را خيلي دوست داشت، اما در عين حال هرگز موفق نشد كاري كند كه پدرش اعتياد خود را كنار بگذارد. پآنتا 11 ساله بود كه به دليل سكته قبلي پدرش فوت كرد. او پايان زود هنگام زندگي پدرش را به اعيتاد او ارتباط داده بود و به سندروم بازگشت به خانه مبتلا شده است. او مي خواهد كه اين پايان غم انگيز را به گونه اي تغيير دهد. به همين دليل تصميم به ازدواج با يك معتاد دارد تا او را نجات دهد و باعث شود كه آن پايان غم انگيز ديگر تكرار نشود.

4- جذب شدن به فردي مشابه با والدي كه هيچگاه مورد محبت و توجه نبوده است 

اگر يكي از والدين ما شاد نبوده و يا در زندگي خود مورد محبت و توجه واقع نشده است، ممكن است جذب فردي شبيه او شويم؛ تا با عشق ورزيدن خود به او ثابت كنيم كه پدر يا مادر ما بسيار دوست داشتني بوده و بايد مورد توجه واقع ميشد. پويا از نيلوفر خوشش مي آيد و مي خواهد با او ازدواج كند. نيلوفر دختري است كه احساس نا امني دارد و بسيار آسيب پذير است و از مردم مي ترسد. نسبت به نيلوفر احساس حمايت و محبت فراواني دارد و مي خواد به او احساس دوست داشتني بودن بدهد.

گذشته پويا روشن كننده ماجرا ست. پدر پويا از مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق برخوردار نبوده و پانزده سال پيش همسر و فرزندانش را ترك مي كند. مادر پويا بعد از اين رويداد از لحاظ روحي بسيار آسيب ميبيند و همواره احساس بي كفايتي مي كرد. او ديگر ازدواج نكرد. پويا در آن زمان پانزده ساله بود. او احساس نا اميدي و ترك شدگي مادر را به خوبي درك مي كرد. به همين دليل او به طور ناخودآگاه تصميم گرفت تا به مادرش ثابت كند كه دوست داشتني است. به همين دليل او با عشق ورزيدن و ازدواج با دختري كه شبيه مادرش است مي خواهد به مادرش بگويد كه دوست داشتني است و به پدرش هم ثابت كند كه در ترك مادرش اشتباه كرده است.

 5- وارد شدن به رابطه اي كه خوشبخت تر از والدين نباشيم!

گاهي ضمير ناخودآگاه براي ازدواج باعث ميشود كه به رابطه اي وارد شويم كه از ازدواج پدر و مادرمان بهتر نباشد. در واقع ميخواهيم از پدر و مادر خود خوشبخت تر نباشيم. سعيد بيست و هفت ساله در يك خانواده پر تشنج بزرگ شده است. پدر و مادر او با هم تفاهم ندارند. سعيد بارها شاهد دعوا و بحث آنها بوده است. اكنون سعيد تصميم به ازدواج با مريم دارد. سعيد مي داند كه مريم زود عصباني مي شود اما با اين حال مي خواهد با او ازدواج كند. هنگامي كه از سعيد پرسيده شد كه آينده خود را چگونه مي بيني؟ در جواب گفت: چيزي شبيه زندگي پدر و مادرم. از او پرسيده شد كه آيا فكر نمي كني حق تو از زندگي بيشتر از يك زندگي همراه با دعوا و مرافعه باشد؟ پاسخ داد: حق من از زندگي بيشتر از حق پدر و مادرم از زندگي نيست.

 

درمان و شناخت تاثير ضمير ناخودآگاه براي ازدواج

آشنايي و دوستي هاي قبل از ازدواج، ميتواند فرصت مناسبي براي شناخت فرد مقابل است. استفاده از تجربه هاي خانواده و اطرافيان نيز نقش مهمي در ازدواج موفق دارد. شناختن تاثير ذهن ناخودآگاه در ازدواج بر انتخاب هاي عشقي، نياز به بررسي تخصصي دارد. بررسيانگيزه هاي ازدواج و تاثير ذهن ناخوداگاه در ازدواج طي جلساتمشاوره روانشناسي امكان پذير است. فرصتي كه باعث ميشود در دام ذهن ناخوداگاه خود قرار نگيريد و ازدواجي اصولي و ماندگار را تجربه كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره قبل از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ضمير ناخودآگاه براي ازدواج | سندروم بازگشت به خانه

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۵:۳۴:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی