مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

درك والدين در مواجه با اشتباهات نوجوان

اولين نكته اي كه بايد در مورد نوجوان خود به كار بگيريد اين است كه او را درك كنيد. او وارد دوره جديدي از زندگي شده و هنوز بسياري از مسائل را نمي داند. هويت نوجوان در اين دوران در حال شكل گرفتن است. بنابراين سرزنش و تحقير او هيچ فايده اي ندارد و باعث مي شود در روابطش از شما دور تر شود. والدين علاوه بر اينكه بايد فرزند خود را درك كنند بايد سعي كنند درك و بينش عميقي از مسائل در اختيار او قرار بدهند تا خود بتواند قدرت حل مسئله را در خود افزايش دهد. براي مثال از نوجوان خود بخواهيد تا عواقب اشتباهي را كه مرتكب شده بازگو كند. صحبت كردن در مورد مساله پيش آمده شامل نكات مثبت و منفي آن مي شود. بيان همين نكات نوجوان را در جهت تفكر و تعقل بيشتر ياري مي دهد.

 

براي جلوگيري از اشتباهات نوجوان رابطه خود را با او صميمي كنيد

صميمي بودن والدين با فرزندانشان مي تواند بسياري از مسائل را حل كند. و علاوه بر اين زماني كه نوجواني رابطه صميمي و دوستانه اي با والدين خود داشته باشد بيشتر احتمال دارد از آنها الگو برداري و پيروي كند. بسياري از اشتباهات نوجوان به دليل عدم وجود رابطه اي گرم و صميمي در محيط خانواده است. زماني كه نوجوان محبت كافي را در خانواده دريافت نكند به سمت دوستان ناباب مي رود.

 

به نوجوان خود فرصت جبران بدهيد

هر خطايي مي‌تواند فرصتي براي ايجاد انگيزه در نوجوان هم باشد. خانواده ها بايد سعي كنند زمينه هاي جبران اشتباهات را براي فرزند خود ايجاد كنند. والدين بايد اين حس را در فرزند خود ايجاد كنند كه مي تواند اشتباهاتش را جبران كند و به نوجوان خود فرصت دهند تا تجربه كند.  والدين بايد روحيه اميد و نشاط را در او بهبود ببخشند تا احساس گناه ناشي از خطا مانع از كاركرد او براي جبران اشتباهات و رسيدن به هدفش در زندگي نشود. اين باور بايد در نوجوان شكل بگيرد كه اگر اشتباه كرده، وجودش بد نيست بلكه آن كار به خصوص و رفتارش اشتباه و خطا بوده و مي تواند رفتار خودش را بهبود ببخشد. وقتي والدين اينها را به نوجوان بياموزند مسئوليت پذيري را نيز در او تقويت مي كنند.

 

نوجوان را به خاطر خطاهايش سرزنش نكنيد

در رابطه با رشد شخصيت و پذيرش اشتباهات توسط فرزندتان مي‌توانيد از مشاوره نوجوان بهره بگيريد. بسياري از والدين در برخورد با خطاي فرزندشان او را تحقير مي كنند و رفتار پرخاشگرانه اي بروز مي دهند. اين گونه واكنش ها حس ارزشمندي را از فرد مي گيرد و گمان مي كند هيچ راه برگشتي براي جبران خطاهايش وجود ندارد.

علاوه بر اين نوجوان مدام دچار استرس و اضطراب مي شود كه نكند كارهايش غلط باشند و پيامدهاي بدي را به بار بياورند. در كسب تجربه هاي جديد نيز ترديد مي كند و معمولا ريسك پذيري پاييني دارد چرا كه از پيامد و تنبيه آن مي ترسد. بهتر است قوانين و انتظارات خود را مورد بازنگري قرار دهيد. شايد انتظارات خود را واضح و روشن براي فرزند خود بيان نكرده ايد. ممكن است قوانيني كه براي او در نظر گرفته ايد با توانايي هايش منطبق نبوده باشد. انتقاد به نوجوانان نبايد در جمع صورت بگيرد بلكه بايد با توجه به حساسيت و روحيه او و در جهت سازندگي رفتارش را مورد انتقاد قرار دهيد.

 

براي فرزند خود الگوي مناسبي باشيد

والدين زماني كه خود اشتباه مي كنند سعي مي كنند با تعقل و تدبر به بررسي اشتباه خود بپردازند و مسئوليت كارهاي خود را بر عهده بگيرند. بنابراين سعي كنيد اين گونه الگوي مناسبي براي فرزندان خود باشيد. والديني كه مسئوليت اشتباهات خود را نمي پذيرد نمي توانند از كودك يا نوجوان خود نيز اين انتظار را داشته باشند چرا كه فرصتي براي آموزش و الگو پذيري نداشته است.

 

رشد تفكر حل مسئله در برخورد با اشتباهات

زماني كه با اشتباهات فرزند خود مواجه مي شويد، از او عواملي را كه باعث بروز اشتباه شده بپرسيد. از او بپرسيد كه چه راه هايي براي جبران اشتباهاتش وجود دارد و چگونه مي تواند از بروز آن ها در آينده جلوگيري كند. درواقع با استفاده از اين سوالها مغز نوجوان فعال مي شود و توانايي هاي حل مسئله در او شروع به پرورش يافتن مي كند. خود اصلاحي مسئله اي است كه به تدريج در نوجوانان به وجود مي آيد و باعث پيشرفت آنها در آينده مي شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه چگونگي برخورد با اشتباهات نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : اشتباهات نوجوان را چطور مديريت كنيم | راهكارهايي عملي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۳۱:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی