مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

متادون چيست و موارد مصرف متادون

متادون يا Methadone يك دارو است كه به دليل خاصيت ضد درد و ضد سرفه اي كه دارد، براي ترك اعتياد به بسياري از مواد مخدر مانند هروئين و مورفين مورد استفاده قرار مي گيرد. مدت تاثير متادون به صورت ميانگين بين 24 تا 74 ساعت با توجه به سوخت و ساز بدن افراد متفاوت مي باشد. به همين دليل براي درمان هروئين كه مدت تاثير آن 2 تا 3 ساعت است، به كار مي رود.

متادون بر تفكر افراد تاثيري ندارد و فرد مي تواند كار كند، مدرسه برود، از خانواده خود مراقب كند، بدون اينكه با مشكلي مواجه شود. متادون همچنين تاثير نشئه آور هروئين و ساير شبه افوني ها ممانعت مي كند و اثرات آنها را تا حد زيادي كاهش مي دهد. رايج ترين روش مصرف آن به صورت محلول و يا به صورت خوراكي مي باشد. مقاله علائم اعتياد به متادونرا مطالعه نماييد.

 

متادون براي چه كساني تجويز مي شود

قرص و شربت متادون براي درمان وابستگي به هروئين، ترياك، مورفين، شيره و ... توسط پزشك تجويز مي شود. اين افراد تحت نظارت پزشك بايد متادون را به طور منظم دريافت نمايند، تا از بروز علائم ترك جلوگيري شود.

 

عوارض ترك اعتياد به متادون

 علائم ترك متادون (withdrawal) با تاخير و 4-3 روز پس از قطع مصرف شروع شده و در روز ششم به اوج مي رسد و معمولاً پس از 3-2 هفته برطرف مي شود. افرادي كه متادون مصرف مي كنند، قطعا نسبت به بعضي از اثرات آن تحمل پيدا كرده و در صورتي كه متادون را به شكل منظم دريافت نكنند يا مصرف آن را ناگهاني قطع كنند، پيامد هاي خطرناكي را به دنبال دارد و داراي عوارض جسمي، روحي و رواني مي باشد.

عوارض جسمي ترك متادون ( غير اصولي )

عوارض جسمي ترك غير اصولي شامل اختلالات خواب و بي خوابي، بدن درد بخصوص پا درد، سرگيجه، تهوع، استفراغ، اختلالات جنسي وكاهش آن، كاهش فشار خون، بي اشتهايي، ضعف، خارش اختلال در ديد و در گاهي موارد وابستگي جسمي ايجاد مي كند.

 

عوارض روحي و رواني ترك متادون ( غير اصولي)

عوارض روحي و رواني ترك غير اصولي به شكل بيقراري و علائم افسردگي در بعضي موارد اقدام به خود كشي، اضطراب، هيجان و احساس نارضايتي ديده شده است.

 

مدت زمان ترك اعتياد به متادون

همان طور كه ذكر شد ترك ناگهاني متادون خطرناك است و با توجه به مطالعات انجام شده بازه زماني طولاني مدت نتيجه بهتري مي توان گرفت. بسته به دوز مصرفي و شرايط فيزيكي فرد به صورت نسبي براي افراد با دوز بالا و سابقه طولاني بين 1 تا 2 سال و براي افراد معمولي 1تا 2 ماه مي توانند براي ترك آن نتيجه مطلوبي بگيرند. طبق تحقيقيات انجام شده بيش از 75 درصد افرادي كه از روش اصولي براي ترك متادون استفاده نكرده اند، طي 1 سال بعد از قطع متادون به مصرف مواد باز مي گردند. اما راهكارهايي براي از بين بردن علائم و نشانه هايترك متادون وجود دارد كه مي توانيد براي اطلاع از آنها با مشاوران ترك اعتياد هنر زندگي تماس بگيريد

 

بهترين روش ترك متادون

براي ترك اعتياد به متادون روش هاي گوناگوني وجود دارد مانند روش دارويي و روش هاي طبي كه بسته به نحوه دوز و مدت زمان مصرف مي توان از آن ها استفاده كرد كه بايد تحت نظر يك متخصص مجرب و كار آزموده استفاده گردد. بهترين روش ترك متادون كاهش دوز مصرفي و در نهايت كاهش ميزان مصرف آن در طول روز مي باشد. اين روش بر اساس ميزان مصرف شما و درگيري بدنتان برنامه ريزي مي شود؛ به طور مثال در صورتي كه مصرف شما روزانه 1000 سي سي است بايد زير نظر پزشك آن را به 3 الي 4 وعده 250 سي سي برسانيد و به مرور آن را كاهش دهيد. 

 

تصميم گيري در مورد ترك اعتياد به متادون

مرحله اول ترك اعتياد است كه بايد خود فرد تصميم به ترك بگيريد. بعد از تصميم مراحل ترك به ترتيب عبارت است از :

1 - علت را در نظر بگيريد. اگر متادون را براي ترك مواد مخدر استفاده مي كنيد. بهتر است طبق روند توصيه شده توسط پزشك معالجتان آن را استفاده كرده و بعد از گذشت طول درمان، آن را طبق راهكارهاي موجود ترك كنيد. ولي اگر متادون را خودسرانه مصرف مي كنيد و تصميم به ترك آن داريد بايد يك تصميم قاطع طبق روش هاي علمي و صحيح ترك بگيريد. يك تصميم قاطع و قوي مي تواند اثر بخش باشد .

2 - از يك متخصص در زمينه اعتياد مشاوره بگيريد. براي كنار گذاشتن متادون بايد هم از نظر روانشناختي و هم از نظر جسمي مورد بررسي قرار گيرد . 

3 - از خانواده و دوستان بخواهيد شما را حمايت كنند.

 

اشتباهات رايج در زمان ترك متادون

از انجام كارهاي زير در زمان ترك جدا خودداري نماييدك

  • از انتخاب روش هاي نا آگهانه خودداري كنيد.
  • متادون را يكباره قطع نكنيد.
  • درمان اعتياد به متادون يك فرايند طولاني است، مدت سم زدايي در بازه اي بين 5الي 8 روز در نظر گرفته مي شود. در نتيجه نبايد به ترك يك روزه اين دارو بگيريد.
  • به ترك خودسرانه از مشاوره ترك اعتياد بهرمند شويد. يك مشاوره خوب مي تواند به شما در اين فرايند خيلي كمك كند چون از جنبه روانشناختي فرد بيشتر دچار آسيب مي شود.
  • از مصرف داروهاي جايگزين به صورت خودسرانه خودداري كنيد.براي استفاده از روش هاي دارويي حتما به يك متخصص با تجربه مشورت كنيد .استفاده از داروهاي خود سرانه مي تواند باعث ايجاد آسيب هاي جدي شود. براي دريافت مشاوره ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي تماس بگيريد.

 

چند نكته اساسي در مورد متادون

1- اگر چگونگي و علت مصرف دارو را در نظر بگيريم، متادون در تعريف ماده اعتياد آور نمي‎گنجد. بلكه نقش دارويي و درمان دارد.

2- برخي افراد بر اين باورند كه متادون يك ماده مخدر نيست. نه تنها مخدر است بلكه يك مخدر بسيار قوي است و به سختي از بدن خارج مي‌شود (۵ ميلي گرم متادون معادل ۳ گرم هرويين و 8 گرم ترياك) و ترك آن به اندازه مخدرهايي مانند هرويين و ترياك سخت است.

3- متادون راهي براي درمان اعتياد است، مصرف جايگزين آن براي درمان اعتياد به مدت چند هفته تا چند ماه مي‌تواند بهترين روش براي بهبودي و ترك مواد شبه افيوني است.

4- متادون مانند بسياري از مواد اعتياد آور،  تست اعتياد را مثبت مي كند. براي مشاوره در مورد تست اعتياد به متادون و اطلاع از نحوه سريع ترك اعتياد براي آزمايش مي توانيد با مشاوران مركز هنر زندگي تماس بگيريد.

5- برخي افراد براي احساس سرخوشي و آرامش، از متادون استفاده مي‌كند. اما متادون تنها باعث احساس شادابي كوتاه مدت مي‌شود و در طولاني مدت باعث ايجاد كلافگي و افسردگي مي‌گردد.

6- متاسفانه برخي افراد با 3، 4 روز زنداني كردن، مي‌خواهند اعتياد را درمان كنند؛ اما فرد بعد از رهايي دوباره سراغ مواد مي‌رود چون بدن به آن احتياج دارد. شما مي توانيد با استفاده از روش هاي نوين ترك به راحتي مصرف متادون را كنار بگذاريد و ديگر سراغ آن نرويد.

7- به هيچ وجه نقش مشاوره ترك اعتياد و آماده كردن فرد را با بالا بردن دانش و اطلاعات در مورد بيماري، علائم، نشانه ها و عوارض متادون را در درمان و ترك اعتياد دست كم نگيريد.

 

براي دريافت مشاوره ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترك متادون | بهترين روش ترك متادون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك متادون،
موضوع:
[ ۷ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۷:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی