مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج | برخورد زنان

در اكثر موارد زنان با تحصيلات بيشتر همسر خود راحت‌تر كنار مي‌آيند. براي مثال بسياري از زنان با مدرك تحصيلي ديپلم با مرداني كه داراي مدرك كارشناسي يا بالاتر از آن هستند ازدواج مي‌كنند و دراين باره كمتر با مشكل مواجه مي‌شوند. اما هنگامي كه شرايط برعكس مي‌شود مردان سخت‌تر با شرايط سازگار مي‌شوند.

علت اين امر وجود ويژگي‌ها و خصوصيات شخصيتي نظير قدرت‌طلبي، برتري‌جويي و سلطه‌طلبي بيشتر در مردان است. البته اين ويژگي‌ها فقط مخصوص مردان نيست و زنان نيز مي‌توانند از اين خصوصيات برخوردار باشند، اما طبق بررسي‌ها مردان بيشتر اين صفات را از خود نشان مي‌دهند. صفات ذكر شده منجر به اين مي‌شود كه مردان به‌طور كل از قرار گرفتن در جايگاه پايين‌تر در روابط خود احساس ناخوشايندي داشته باشند. درنتيجه  آن‌ها هنگام ازدواج معمولاً زناني را انتخاب مي‌كنند كه از جنبه‌هاي مختلف در وضعيت هم‌سطح يا پايين‌تر از خود قرار داشته باشند.

مردان سلطه‌طلب درصورتي‌كه در كنار زني قرار بگيرند كه او هم داراي همين صفات باشد معمولاً با مشكلات بيشتري مواجه مي‌شوند چراكه هيچ‌يك از آن‌ها دوست ندارند كه در جايگاه پايين‌تري قرار داشته باشند.  به همين خاطر قبل از ازدواج لازم است كه در مورد خصوصيات و صفات شخصيتي خود و همسرتان به شناخت و آگاهي بيشتري دست يابيد. مراجعه به روانشناس كمك بسياري در اين زمينه به شما خواهد كرد.

مزاياي هم‌سطح بودن تحصيلات زن و مرد

به‌طور كلي متخصصان معتقدند هرچقدر سطح تحصيلات زن و مرد به يكديگر نزديك‌تر باشد،آن‌ها رضايت بيشتري از زندگي خود خواهند داشت و چالش‌هاي كمتري را  تجربه خواهند كرد.  استدلال‌هاي مختلفي  در مورد مزاياي هم‌سطح بودن سطح تحصيلات زن و مرد وجود دارد كه در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

1- اشتراك بيشتر در تربيت فرزندان

تربيت فرزندان يكي از مهم‌ترين موقعيت‌هايي است كه اختلاف‌هاي زن و مرد در آن آشكار مي‌شود. افرادي كه تحصيلات بالاتري دارند معمولاً در تربيت فرزند خود بيشتر به نكات و توصيه‌هاي علمي توجه مي‌كنند و بيشتر علاقمند هستند تا تربيت فرزند خود را بر اساس اين نكات شكل دهند.

اگر همسر اين افراد بر اساس تجربيات و بدون در نظر گرفتن اصول و نكات تربيتي با كودك برخورد كند احتمال تعارض و اختلاف‌نظر به ميزان بسيار زيادي بالا خواهد رفت. اما اگر زوجين سطح تحصيلي نزديك به هم داشته باشند اشتراكات بيشتري در مورد تربيت فرزندان خواهد داشت كه اين اشتراكات پرورش و تربيت فرزندان را براي آن‌ها لذت‌بخش‌تر مي‌كند. چگونگي رفتار با فرزندان از مواردي است كه بايد راجع به آن با همسر خود توافق داشته باشيد. 

2- افزايش احساس شادي و رضايت زناشويي

تحقيقات بسياري در مورد رضايت زناشويي زوجين انجام شده است. در بسياري از آن‌ها گزارش شده است كه معمولاً زوجيني كه فاصله تحصيلي كمي نسبت به يكديگر دارند، شادي و رضايت بيشتري را از زندگي خود گزارش مي‌دهند.

3- اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج : پيشرفت تحصيلي فرزندان

زوج‌هايي كه از سطح تحصيلي مناسب و نزديك به هم  برخوردار باشند، بيشتر براي وضعيت تحصيلي فرزندشان وقت مي‌گذارند. فرزندان اين زوجين به دليل دريافت حمايت تحصيلي بيشتر فرصت بيشتري براي پيشرفت در طول دوران تحصيل خود پيدا مي‌كنند.

4- كاهش اختلاف‌ نظرها

تحصيلات دانشگاهي به ميزان زيادي در برداشت و نگرش افراد در مورد مسائل مختلف زندگي تأثير مي‌گذارد. افرادي كه فاصله تحصيلي كمي دارند معمولاً بيشتر مي‌توانند نگرش‌هاي يكديگر را در مورد حوزه‌هاي مختلف زندگي درك كنند و با آن‌ها كنار بيايند. علاوه بر اين نزديك بودن سطح تحصيلي افراد باعث نزديكي بيشتر علايق، سليقه‌ها و تفريحات آن‌ها با هم مي‌شود. همه اين‌ها به ميزان زيادي در افزايش كيفيت زندگي مشترك تأثير بسزايي خواهد داشت.

اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج | معايب اصلي 

اساساً به هيچ وجه  اختلافات در ازدواج را دست كم نگيريد. اگر سطح تحصيلي زن و مرد فاصله زيادي از يكديگر داشته باشد به دليل تفاوت‌هاي موجود در نگرش آن‌ها احتمال بروز مشكلات بسيار بالا مي‌رود. در ادامه برخي از معايب اين احتلاف اشاره خواهيم كرد:

1- بالا رفتن احتمال طلاق

وجود فاصله تحصيلي زياد بخصوص زماني كه زن از سطح تحصيلي بالاتري برخوردار است ريسك طلاق را تا حد زيادي بالا مي‌برد. چراكه اين زوجين معمولاً برداشت‌ها، نگرش‌ها و سبك زندگي متفاوتي نسبت به يكديگر دارند كه اين تفاوت‌ها قدرت سازگاري آن‌ها را در زندگي كنار هم كاهش مي‌دهد.

2- دوگانگي در تربيت فرزندان

فرزندان در خانواده بيش از هركسي از اختلافات موجود بين زن و مرد آسيب مي‌بينند. افرادي كه سطح تحصيلي متفاوتي دارند معمولاً در تربيت فرزندان خود به گونه متفاوتي عمل مي‌كنند. اين امر باعث مي‌شود كه كودكان دچار دوگانگي و سردرگمي بين اصول تربيتي مادر و پدر خود شوند و  نتوانند در اين ميان هويت منسجمي را شكل دهند.

3- افزايش سوءتفاهم‌ها

فاصله تحصيلي معمولاً سوءتفاهم‌ها را بين زوجين افزايش مي‌دهد. چراكه كسي كه از تحصيلات كمي برخوردار است ممكن است احساس كند كه جايگاه پاييني در خانواده دارد. اين مسئله باعث مي‌شود كه او نسبت به رفتارهاي همسر خود حساسيت زيادي پيدا كند و فكر كند كه همسرش دائماً قصد تحقير و سرزنش او را دارد.

 

 

براي دريافت مشاوره درزمينه فاصله تحصيلي در ازدواج مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلاف سطح تحصيلات در ازدواج مهم است؟ (مزايا و معايب)

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۲۸:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی