مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ترس از ازدواج | علل مختلف

ترس از ازدواج از ترس‌هاي رايج در بين مردم بخصوص در مردان است. ممكن است فرد دچار شرطي سازي ترس شده باشد كه در اين صورت بهتر است در جلسات مشاوره شركت كند. افراد به دلايل مختلفي از جمله دلايل شخصي، مالي و اجتماعي ممكن است از ازدواج بترسند و در تصميم‌گيري براي آن دچار مشكل شوند. در ادامه به طور دقيق‌تري به علل گاموفوبيا مي‌پردازيم.

1- احساس ناامني

احساس ناامني مي‌تواند بزرگ‌ترين دليل افراد در اين ترس باشد. ازدواج كردن هميشه آسان نيست. در واقع زوج‌ها بايد با مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق آشنا باشند. ازدواج مسئوليت‌هاي زيادي را به دوش افراد اضافه مي‌كند. علاوه بر اين در ازدواج ديگر تنها مسأله، به اشتراك گذاشتن احساسات نيست بلكه افراد بايد بتوانند تمام تعلقات مادي و حقوقي، خانوادگي و شخصيتي خود را با يكديگر به اشتراك بگذارند. گاموفوبيا مي‌تواند نشات گرفته از احساس ناامني و  آسيب‌پذيري در مورد هريك از موارد گفته شده باشد.

2- رويدادهاي ناگوار مرتبط با ازدواج

گاموفوبيا مي‌تواند در پي هر رويداد ناگوار و ناخواسته‌اي كه به ازدواج مربوط است و تصوير افراد را از ازدواج شكل مي‌دهد، به وجود بيايد. اين رويدادها مي‌توانند مواردي ازين قبيل باشند:

- طلاق والدين در كودكي

- مشاهده چالش‌ها و مشكلات بسيار والدين در زندگي مشترك

- شكست‌هاي عاطفي قبلي

- شنيدن اعترافات والدين در مورد اشتباهاتشان در زمينه ازدواج

3- افسردگي

ترسيدن از ازدواج و پذيرفتن مسئوليت سنگين آن مي‌تواند ناشي از افسردگي فرد باشد؛ بنابراين علائم افسردگي در فرد بايد بررسي شود. در اين شرايط فرد ممكن است كه قلبا علاقه بسياري به ازدواج داشته باشد اما تصميم‌گيري در اين باره ترس و اضطراب زيادي را در او برانگيزد. كمبود اعتماد به نفس، تصوير تحريف شده فرد از خود و عدم اطمينان از عملكرد جنسي كه همگي در شرايط افسردگي حضور دارند منجر به ترس در فرد مي‌شوند.

 

علائم مربوط به ترسيدن از ازدواج

ترسيدن زنان از ازدواج با ترسيدن مردان از ازدواج متفاوت است. بطور كلي علائم اصلي كه در مردان و زنان بروز پيدا مي‌كند شامل موارد زير است:

- ترس بسيار شديد و غيرمنطقي از ازدواج؛ به صورتي كه حتي فكر كردن در مورد ازدواج يا مشاهده ازدواج ديگران نيز مي‌تواند شروع كننده اين ترس باشد.

- اجتناب كامل از ازدواج، يا هر رويداد و بحث مربوط به آن

- تجربه احساس خشم، حملات اضطراب يا پانيك هنگام فكر كردن يا بحث كردن در مورد ازدواج

- درك اين مسأله كه ترس غيرمنطقي است و با اين حال ناتواني در كنترل اين ترس

- عزت نفس پايين

- تجربه علائم جسمي نظير افزايش ضربان قلب، مشكلاتي در تنفس، حالت تهوع، سرگيجه، تعريق و ناراحتي‌هاي شكمي

 

ترس از ازدواج | چه زماني بايد به متخصص مراجعه كنيد؟

اين ترس مي‌تواند به موقعيتي جدي تبديل شود و  فرد را به شدت منزوي كند. فرد مبتلا به گاموفوبيا از ازدواج مي‌ترسد اما نسبت به آن بي‌علاقه نيست. اين ترس مي‌تواند به شدت به روابط عاطفي فرد آسيب بزند. در برخي از شرايط مراجعه به يك متخصص روانشناس ضرورت پيدا مي‌كند. اين شرايط زماني است كه علائم مربوط به گاموفوبيا بيش از 6 ماه ادامه يابد و در كيفيت زندگي شخصي فرد اختلال ايجاد كند.

 

ترس از ازدواج | روش‌هاي درماني

گاموفوبيا با استفاده از روش‌هاي مختلف روان‌درماني قابل درمان است. روش‌هاي درماني موفقيت‌آميز در كاهش اين ترس عبارتند از:

1- درمان شناختي-رفتاري

درمان شناختي رفتاري يكي از مؤثرترين روش‌هاي درماني در درمان اين مشكل  محسوب مي‌شود. گاموفوبيا مي‌تواند با خاطرات و تجارب ناگوار در ارتباط باشد. درمانگر در اين‌باره با درمانجو وارد گفت وگو و مشاوره مي‌شود و تلاش مي‌كند كه افكار منفي مرتبط با ازدواج او را استخراج كند. در واقع فرد مبتلا به گاموفوبيا افكار  و تصاوير منفي از ازدواج دارد. درمانگر با استفاده از گفت وگوي سالم و همچنين تكنيك‌هاي درماني اين افكار را با افكار و تصاويري مثبت جايگزين مي‌كند.

2- مواجهه درماني

مواجهه درماني يكي ديگر از درمان‌هاي موفقيت‌آميز براي گاموفوبيا محسوب مي‌شود. در مواجهه درماني، درمانگر بيمار را با شرايطي مشابه با ازدواج رو به رومي كند يا بحثي جدي در مورد ازدواج ترتيب مي‌دهد. در عين حال درمانگر به فرد كمك مي‌كند تا بتواند آرامش خود را در طول جلسات حفظ كند و ريلكس باقي بماند. در طي انجام مواجهه‌هاي منظم درمانجو به تدريج به شرايط مرتبط با ازدواج عادت مي‌كند و اين توانايي را به دست مي‌آورد كه اضطراب ناشي از افكار مربوط به ازدواج را راحت‌تر تحمل كند.

3- خانواده درماني

خانواده درماني يكي از فاكتورهاي مهم در كل فرايند درمان است. در خانواده درماني درمانگر با ساير اعضاي خانواده كار مي‌كند و آگاهي آن‌ها را از ترس فرد در مورد ازدواج بالا مي‌برد. در واقع برگزاري جلسات درماني به همراه خانواده حمايت و انگيزه مناسبي از طريق خانواده براي تسريع روند درمان فرد فراهم مي‌كند. اين مسأله مي‌تواند كليت روند درمان را ارتقاء دهد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از ازدواج  مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از ازدواج | علل اصلي + چند روش درماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از ازدواج،
موضوع:
[ ۲۳ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۳۵:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی