مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علت اعتياد به مورفين چيست؟

خاصيت آرام بخشي قوي مورفين در كنار احساس سرخوشي و شادابي كه در فرد ايجاد مي كند، احتمال سوء مصرف اين دارو را در افراد افزايش مي دهد. حتي اگر مورفين به عنوان دارو براي بيمار تجويز شده باشد، باز هم احتمال اعتياد پيدا كردن فرد به مصرف آن وجود دارد. چرا كه بعد از درمان بسياري از افراد به خاطر ويژگي هاي مورفين به مصرف آن ادامه مي دهند. مقاله علل اعتياد به مواد مخدر را مطالعه كنيد.

 

علائم و نشانه هاي اعتياد به مورفين

علائم اعتياد به مورفين به سه دسته علائم جسمي، روانشناختي و رفتاري تقسيم مي شوند:

1- نشانه هاي فيزيكي و جسمي

علائم و نشانه هاي جسمي و فيزيكي مصرف مورفين در ظاهر و به صورت تغيير متابوليسم بدن فرد مشاهده مي شوند. شايع ترين علائم فيزيكي اعتياد به مورفين عبارتند از :

- ايجاد شدن لكه و جوش هاي ريز در نقاط مختلف بدن

- تغييرات پوستي از جمله ظاهر شدن رنگ دانه هاي مايع به آبي در نقاط مختلف بدن

- خستگي شديد

- حالت سرگيجه مزمن

- تكان هاي غير عادي در عضلات

- تغيير اشتها

- مشكلات تنفسي و تنگي نفس

 مشكلات تنفسي شايع ترين نشانه هاي فيزيكي مصرف مورفين در بيماران هستند. نفس كشيدن در اين افراد به قدري كند مي شود كه انگار قفسه سينه ها آنها بالا و پايين نمي شود.

 2- علائم روانشناختي

از آنجايي كه علائم روانشناختي مصرف مورفين بسيار شبيه به علائم برخي از اختلالات روان پزشكي است،تشخيص علائم روانشناختي در اين افراد براي متخصص دشوار مي شود. چرا كه ممكن است فردي از قبل مبتلا به بيماري دو قطبي يا افسردگي باشد و بعد اعتياد به مصرف مورفين پيدا كند. در اين شرايط ممكن است علائم اعتياد با علائم اختلال قبلي تداخل كند. از شايع ترين علائم و نشانه هاي روانشناختي اعتياد به مورفين مي توان به موارد زير اشاره داشت:

-افسردگي

-تغييرات ناگهاني در خلق وخو مانند تغيير احساس از شادي به غمگني در ظرف يك مدت زمان كوتاه

-اضطراب و استرس

-بي قراري

-بي ثباتي در احساسات عاطفي

-افزايش پارانويا

 

3- علائم رفتاري

با گذشت زمان در افراد معتاد به مورفين تغيير رفتارهاي ناگهاني و غير قابل توجه رخ مي دهد. در ادامه به مهم ترين رفتارهايي كه سوء مصرف اين دارو به وجود مي آورد اشاره كرده ايم:

-گوشه گيري و رها كردن دوستان و خانواده

-مخفي كردن وسايل خود از ديگران

-غيبت هاي غير موجه و دراز مدت گاه و بي گاه

-امتناع از حضور در جمع هاي دوستانه، مهماني ها و به خصوص در جمع هاي خانوادگي

-عدم تمايل فرد به فعاليت هايي كه قبلا به آنها بسيار علاقه داشته

-ايجاد نا آرامي در بين اعضاي خانواده و دوستان

-تقاضاي پول بدون ذكر دليل

يكي از موارد مهمي كه به غير از موارد فوق در محيط زندگي اين افراد ديده مي شود. پيدا شدن سرنگ هاي مصرف شده يا بطري هاي قوطي خالي در اتاق يا خانه فرد است. 

 

عوارض اعتياد به مورفين

مصرف طولاني مدت و بدون تجويز پزشك مورفين سبب به وجود آمدن عوارض فيزيكي(سلامتي) و رواني مي شود. حتي در صورت مصرف بي رويه اين دارو جان افراد نيز مورد خطر است و احتمال مرگ وجود دارد. از شايع ترين عوارض اعتياد مي توان به مشكلات گوارشي و يبوست در افراد اشاره داشت، به صورتي كه رفته رفته از توانايي افراد در دفع مواد زائد بدن كم مي شود. در برخي موارد بيماران به يبوست پياپي يا اختلالات ادراري دچار مي شوند. از مهمترين عوارض مصرف مورفين مي توان به موارد زير اشاره داشت:

-اختلال در گردش خون

-از كار افتادن مقاومت و سستي ماهيچه ها

-ايست قلبي

-سرگيجه هاي شديد

-كما

عوارض مصرف مورفين حين بارداري

خانم هايي كه در حين بارداري مورفين مصرف مي كردند. اثرات اين دارو به نوزاد آنان هم منتقل خواهد شد. در بعضي موارد نوزاد به شدت به مورفين انتقال يافته از طريق خون مادر وابستگي پيدا مي كند. به صورتي كه بعد از تولد دچار علائم شديد ترك مي شود. نوزاداني كه از مادران معتاد به دنيا آمده اند. بايد براي ترك مورفين مورد بررسي پزشك و مراقبت قرار بگيرند.

 

تست اعتياد به مورفين

امروزه كيت هاي تست اعتياد براي تشخيص و شناسايي اعتياد به مواد مخدر مانند هروئين، مورفين، ترياك و... در دسترس  عموم قرار دارند. اين نوع تست ها مي توانند در تشخيص اعتياد به خانواده ها كمك بسياري كنند. تست هاي اعتياد بر اساس واكنش هاي شيميايي انجام مي گيرند و بسيار قابل اطمينان هستند و استفاده از آنها ساده است. براي انجام تست، كافي است مقداري از خون، ادرار و ... شخص مورد نظر را وارد كيت كنيد. در صورت وجود هر گونه ماده مخدر رنگ نشانگر تغيير خواهد كرد كه مي توانيد با توجه به تغيير رنگ ايجاد شده و رنگ هاي موجود در چارت كيت كه نوع ماده مخدر را مشخص مي كند، اعتياد شخص را تشخيص دهيد.

 

خطرات اعتياد به مصرف مورفين

يكي از بزرگترين خطرات مصرف  مواد مخدر به خصوص مورفين اين است كه بدن به سرعت نسبت به آن دچار تحمل مي شود. تحمل به اين معناست كه فرد دائما براي رسيدن به اثرات خوشايند قبلي نياز دارد كه دوز خود را افزايش دهد و مصرف دوز قبلي اثر خود را از دست مي دهد. با توجه به بالا رفتن دوز مصرفي احتمال اوردوز مواد مخدر هم در شخص هم افزايش مي يابد. از آنجايي كه اعتياد به مواد مخدر باعث مي شود كه دائما فرد در فكر تامين مواد مخدر براي مصرف باشد. اغلب رفتارهاي خطرناك در فرد براي تامين اين مواد مخدر ديده مي شود.

 

خطرات ترك مصرف مواد مخدر

شايد بهترين كاري كه به ذهن هر فردي براي ترك اعتياد به مواد مخدر از جمله مورفين برسد اين باشد كه مصرف اين دارو  را به صفر برساند و به كلي مصرف خود را قطع كند. اما در حقيقت اين كار منجر به دچار شدن به علائم شديد ترك مي شود كه حتي مي تواند كشنده باشد. به همين خاطر ترك بايد اعتياد به مواد مورفين حتما بايد تحت نظارت پزشك انجام شود. اكثر بيماران از علائم ناشي از ترك مواد مخدر اطلاع دارند به همين دليل همواره از ترك مواد مخدر سر باز مي زنند. دانستن اين نكته كه مي توان با استفاده از مشاوره درمانگر متخصص در اين زمينه علائم ترك را تا حد زيادي كاهش داد حياتي است. از جمله علائم ترك مواد مخدر عبارتند از:

-عرق كردن زياد

-لرزش دست ها و اعضاي بدن

-احساس درد و ناراحتي شديد در تمامي نقاط بدن

در صورتي كه ترك غير اصولي انجام شود مي تواند حتي به سكته و حمله قلبي نيز منجر شود. 

 

پيشگيري از اعتياد به مورفين

اگر دچار مشكلات پزشكي و دردهاي جسمي شديدي هستيد و پزشك به شما مورفين تجويز كرده است . حتما در مصرف آن احتياط كنيد. از پزشك بخواهيد كه گزينه هاي ديگري را بررسي كند و اگر لازم است كه مورفين مصرف كنيد حتما به مقدار دوز مصرفي و دستورات پزشك توجه كنيد و مصرف را بيشتر از بازه زماني تجويز شده ادامه ندهيد. در صورت بروز هرگونه علائم و عوارض ناخوشايند حتما مسئله را با پزشك خود درميان بگذاريد.  

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مورفين | عوارض، علائم و نشانه هاي اعتياد به مورفين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مورفين،
موضوع:
[ ۲۴ تير ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۲:۰۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی