مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

افسردگي پس از ترك سيگار : علت اصلي

دليل اصلي اين افسردگي پس از ترك سيگار ترك نيكوتين موجود در سيگار است. زماني كه براي مدت طولاني نيكوتين مصرف مي‌كنيد بدن و مغزتان به آن وابسته مي‌شود. نيكوتين به گيرنده‌هاي مغز متصل مي‌شود و باعث ترشح هورمون دوپامين (هورمون ايجاد احساسِ خوب) در بدن مي‌شود. زماني كه نيكوتين را ترك مي‌كنيد و ديگر اين حس خوب را مانند سابق دريافت نمي‌كنيد طبيعي است كه روانتان دچار تغييرات خلق و خو و افسردگي و ناراحتي مي‌شود. از دست دادن نيكوتين براي فرد سيگاري به منزله‌ي از دست دادن آرام‌بخشي است كه در هنگام خستگي و عصبانيت از آن استفاده مي‌كرديد. اين مسئله باعث مي‌شود افرادي كه به تازگي سيگار را ترك كرده‌اند دچار حالت ناراحتي و پوچي شوند. البته اين اثرات و احساسات در تمام افراد موقتي و قابل حل است.

 

نشانه‌هاي افسردگي پس از ترك سيگار كدام‌اند؟

تغيير ميزان اشتها (افزايش يا كاهش اشتها)
بي‌علاقه شدن به سرگرمي‌ها و فعاليت‌ها
اضطراب يا احساس پوچي
تحريك‌پذيري احساسي
دشواري تمركز
بي‌خوابي
غمگيني
خستگي

 

درمان افسردگي بعد از ترك سيگار

ترك سيگار به عنوان تغييري بزرگ در زندگي شما تلقي مي‌شود. هر تغيير مثبتي در ابتدا پيامدهايي را به دنبال دارد واكنش‌هاي احساسي و جسماني پيامدهاي كوتاه‌مدت ترك سيگار است. در طول دوره‌ي افسردگي حتي ممكن است دوباره به سمت مصرف سيگار بازگرديد. استفاده از مشاور در اين زمينه به شما كمك مي‌كند. وقتي دچار افسردگي مي‌شويد مقاومت در برابر عدم مصرف سيگار بسيار سخت مي‌شود. فرد سيگاري براي كاهش تنش‌هاي خود به سيگار رو مي‌آورد و ممكن است غم ناراحتي عصبانيت خود را سركوب كند. اما روش بهتري كه به درمان افسردگي نيز كمك مي‌كند اين است كه احساسات خود را بروز دهيد. حتي اگر فكر مي‌كنيد توانايي تحمل اين احساسات را نداريد آن‌ها را بيرون بريزيد. براي درمان افسردگي مي‌توانيد روش‌هاي زير را به‌كار بگيريد.

 

پياده‌روي براي كاهش افسردگي پس از ترك سيگار

براي پياده‌روي به دل طبيعت برويد. طبيعت و هوا و اكسيژن تازه هميشه حال شما را خوب مي‌كند؛ موجب سرحال شدن و سرزندگي مي‌شود. پياده‌روي و طبيعت گردي شما را نسبت به نيكوتين بي‌نياز مي‌كند. اثر ورزش بگونه‌اي است كه هورمون اندورفين (هورمون شادي) را در مغز آزاد مي‌كند و باعث ايجاد حال خوب مي‌شود.

 

درمان افسردگي بعد از ترك سيگار : تعيين اهداف زندگي

براي اين‌كه حسِ اميدواري را دوباره در خود بوجود آوريد اهدافتان را در زندگي مشخص كنيد. اما نبايد انتظاراتي فراتر از توانايي از خود داشته باشيد. وظايفتان را به بخش‌هاي كوچكتر تقسيم كنيد تا به خوبي و آساني بتوانيد از پس آن‌ها برآييد. با افرادي كه حس خوبي به شما مي‌دهند و در اهدافتان ياري‌تان مي‌كنند معاشرت كنيد.

 

براي كاهش افسردگي افكار منفي را ناديده بگيريد

زماني كه افكار منفي در مورد ترك سيگار و برگشت به سمت سيگار كشيدن به سراغ‌تان مي‌آيد به اين فكر كنيد كه اصلا چرا انقدر سختي كشيده‌ايد تا آن را ترك كنيد. شما قدم بزرگي در زندگي برداشته‌ايد پس افكار منفي را ناديده بگيريد و به آن‌ها بي‌توجهي كنيد. به خود يادآوري كنيد كه سيگار كشيدن نوعي اعتياد است و زماني كه اين افسردگي موقتي در شما درمان شود حالتان از هميشه بهتر مي‌شود چون هم سيگار را ترك كرده‌ايد و هم با افسردگي پس از آن مقابله كرديد.

 

تغيير ديدگاه نسبت به ترك سيگار

از بزرگ‌ترين چالش‌هايي كه پس از ترك سيگار براي فرد به وجود مي‌آيد، ايجاد تغييرات مهم در ديدگاه و باور اوست. در اين تغيير نگرش فرد ترك سيگار را به‌معني محروم كردن خود از چيزي كه به آن عادت كرده‌ و برايش خوشايند بوده نمي‌پندارد، بلكه اين حقيقت را درك مي‌كند كه درواقع ترك سيگار يكي از بهترين كارهايي است كه در طول عمرش انجام داده‌است. اين تغيير ديدگاه قدم بزرگي در مسير رهايي از اعتياد به نيكوتين است و پس از آن علائم افسردگي نيز به تدريج كاهش مي‌يابند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان افسردگي پس از ترك سيگار مي توانيد با مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي پس از ترك سيگار (علائم + روش درمان ساده)

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي پس از ترك سيگار،
موضوع:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۲۱:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی