مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

افسردگي در سنين مختلف : ۴ دوره اصلي

بايد در هر سن و سالي به علائم و نشانه هاي افسردگي توجه شود؛ چرا كه احتمال ابتلا به افسردگي در هر دوره‌اي از زندگي وجود دارد. علائم افسردگي معمولاً در تمام دوران خود را به صورت مواردي نظير خلق غمگين، ناتواني در لذت بردن از زندگي، نااميدي ،عدم تمركز، تغييراتي در خواب و اشتها، افكار مرگ و خودكشي نشان مي‌دهد. البته ممكن است كودكان و نوجوانان افسردگي خود را به شيوه‌هاي ديگري نظير پرخاشگري نشان دهند. در ادامه به توضيحات بيشتري در مورد بروز افسردگي در هريك از دوره‌هاي زندگي خواهيم پرداخت. ضمن اينكه بايد به تفاوت افسرده خويي با افسردگي هم توجه داشته باشيد و آنها را اشتباه نگيريد. 

افسردگي كودكي

بروز افسردگي در كودكان علت مشخصي ندارد بلكه مجموعه‌اي از عوامل مي‌توانند دست به دست هم دهند و منجر به افسرده شدن كودك شوند. از جمله اين عوامل مي‌توان به  مواردي نظير زمينه ارثي، اختلافات والدين، مرگ والدين يا يكي از اعضاي خانواده و ... اشاره كرد.

افسردگي در كودكي معمولاً ناديده گرفته مي‌شود چرا كه كودكان افسرده ممكن است علائمي نظير همتايان بزرگسالشان از خود نشان ندهند. بسيار اهميت دارد كه پدر و مادر به تغييرات رفتاري و خلقي فرزندان اهميت دهند. در بسياري از مواقع كودكان، غمگيني خود را با بي‌قراري، بهانه‌گيري‌هاي بيش از حد، بي‌انرژي بودن و انزوا طلبي نشان مي‌دهند. علاوه بر اين‌ها پرخاشگري به خصوص در پسران به هنگام افسردگي به ميزان زيادي افزايش مي‌يابد. چرا كه معمولاً دختران مشكلات خود را درون‌ريزي مي‌كنند و بالعكس پسران با برون‌ريزي اين مشكلات را نشان مي‌دهند. اگر فكر مي‌كنيد كودكتان به اختلال افسردگي دچار شده است حتماً براي دريافت تشخيص و خدمات درماني به موقع به يك روانشناس كودك مراجعه كنيد.

افسردگي نوجواني

تشخيص افسردگي در دوران نوجواني آسان نيست. متخصصان در تشخيص اختلال افسردگي در اين دوره بيش از هر دوره ديگري احتياط مي‌كنند، بخصوص زماني كه درمان دارويي بخواهد صورت بگيرد. چرا كه نوجواني دوره گذر فرد از كودكي به بزرگسالي است؛ در اين دوره فرد ممكن است به طور طبيعي چالش‌هايي را تجربه كند كه با علائم افسردگي اشتباه گرفته شود. حال آن كه احتمال دارد اين علائم تنها نشان‌دهنده فرايند رشد طبيعي فرد باشند.

با وجود همه اين‌ها افسردگي در دوران نوجواني نيز رخ مي‌دهد. در نوجوان افسرده  هيجانات منفي شديد و تغييرات رفتاري نظير گوشه‌گيري، بي‌علاقگي به حضور در جمع دوستان، پرخاشگري و رفتارهاي پرخطر ديده مي‌شود. به دليل حساسيت بالاي اين دوره و اهميت بهداشت و سلامت روان در گذر كردن از نوجواني لازم است كه نوجوان در اين شرايط تحت نظر يك روانشناس قرار بگيرد تا بتواند با كنترل علائم خود بزرگسالي سالم و بي‌دغدغه‌اي را تجربه كند.

افسردگي بزرگسالي

افسردگي در بزرگسالي صرف نظر از زمينه‌هاي زيستي و ارثي به دلايل مختلفي اتفاق مي‌افتد. چرا كه در اين دوره فرد درگير موارد مختلفي مي‌شود، استرس‌ها و فشارهاي زيادي را تجربه مي‌كند كه همه اين موارد او را نسبت به افسردگي آسيب‌پذير مي‌كند. از جمله رويدادهاي مهمي كه در اين دوره مي‌توانند در بروز افسردگي نقش داشته باشند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- تجربه مشكلاتي در روابط عاطفي مثل جدايي

- مواجه شدن با سوگ عزيزان

- تجربه استرس‌هاي مزمن نظير استرس‌هاي شغلي و مالي

- بروز تغييرات اساسي در زندگي مثل تولد فرزند يا از دست دادن شغل

توجه داشته باشيد كه علائم افسردگي در سنين مختلف هميشه خفيف نيستند. در صورت رسيدگي نكردن به اين بيماري و عدم اقدام براي درمان، شدت افسردگي مي‌تواند تا جايي پيش برود كه فرد دچار سايكوز يا روان‌پريشي شده و حتي هذيان و توهماتي را در ارتباط با اختلال خود تجربه كند. افسردگي همراه با علائم روان‌پريشي در افرادي كه زمينه ژنتيكي در اين باره دارند بيش از ديگران اتفاق مي‌افتد.

افسردگي در سنين  مختلف : ميانسالي و پيري

افسردگي در ميانسالي و پيري به ميزان زيادي اتفاق مي‌افتد، اما اغلب ناديده گرفته مي‌شود. در حقيقت سلامت روان در دوران سالمندي چيزي است كه در جامعه ما كمتر به آن پرداخته مي‌شود. تغييراتي كه در زندگي افراد در اين دو دوره از زندگي اتفاق مي‌افتد تأثير بسزايي در افسرده شدن آن‌ها دارد. براي مثال بازنشستگي و ازدواج فرزندان دو رويداد مهم هستند كه تا حد زيادي منجر به تجربه خلق غمگين مي‌شوند.

براي آنكه بتوانيد در دوران پيري و سالمندي خود از سلامت روان مناسبي برخوردار باشيد بايد از همين سنين جواني براي آن برنامه‌ريزي كنيد. به دوران بازنشستگي خود به عنوان يك فرصت نگاه كنيد و تلاش كنيد روزهاي خود را بي‌هدف و بدون برنامه باقي نگذاريد. توجه داشته باشيد كه افسردگي در هر دوره‌اي اتفاق بيفتد حتي در پيري قابل درمان است. روش‌هاي مختلف روان‌درماني به‌خصوص درمان شناختي- رفتاري از طريق تحقيقات علمي تأثيرگذاري بالاي خود را در درمان افسردگي ثابت كرده‌اند. در نتيجه هر زماني از زندگي خود احساس افسردگي كرديد بدانيد كه مشاوره روانشناسي گزينه مناسبي است كه هميشه پيش روي شما قرار دارد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي در سنين مختلف مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي در سنين مختلف | احتمال هميشگي (۴ دوره اصلي)

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي در سنين مختلف،
موضوع:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۱:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی