مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

راه‌ هاي نجات از افسردگي : اهميت علائم افسردگي

به دليل شيوع بالاي افسردگي بسياري از افراد اين بيماري را جدي نمي‌گيرند. در حاليكه بايد بدانيد افسردگي هميشه خفيف نيست؛ بلكه مي‌تواند حالت پيش رونده‌اي پيدا كند و آسيب جدي به عملكرد روزانه شما بزند. افسردگي در بسياري از موارد منجر به از دست دادن شغل، تحصيل، طلاق و ... مي‌شود. به خصوص در افرادي كه زمينه ژنتيكي اين اختلال را دارند و افسردگي در سوابق خانوادگي آن‌ها نيز ديده مي‌شود افسردگي بايد بيشتر جدي گرفته شود. شديدترين شكل افسردگي حالتي است كه در آن فرد دچار علائم سايكوتيك مي‌شود و علائمي مبني بر هذيان و توهم را نيز گزارش مي‌كند. در اين شرايط ممكن است حتي بستري در بيمارستان روان‌پزشكي براي بهبود شرايط صورت بگيرد.

 

توجه به علائم رايج در افسردگي

افسردگي معمولاً دو علامت اصلي دارد كه حداقل يكي از آن‌ها هميشه در بيماران افسرده ديده مي‌شود. اين دو علامت شامل اين موارد است : خلق غمگين و لذت نبردن از چيزهايي كه قبلاً براي فرد لذت ايجاد مي‌كردند. از جمله ساير علائمي كه هنگام بروز افسردگي اتفاق مي‌افتند مي‌توان به احساس نااميدي، تغييراتي در اشتها و خواب، بي‌انگيزگي، عدم تمركز، احساس گناه، افكار مربوط به مرگ و خودكشي اشاره كرد. شما با كمك مشاور خود مي‌توانيد راجع بهعلائم افسردگي خود صحبت كنيد و بهترين راه‌حل را انتخاب كنيد. 

 

راه‌ هاي نجات از افسردگي | راه‌هاي كوتاه مدت

اولين راه‌ هاي نجات از افسردگي اين است كه جلوي رشد و تشديد آن را بگيريد. چرا كه افسردگي ذاتاً شما را با بي‌انگيزگي و بي‌انرژي بودن مواجه مي‌كند. در نتيجه هرچقدر شديدتر شود شما حتي انگيزه درمان شدن و بازگشت به روزهاي شاد و سالم را از دست خواهيد داد. اگر امكان مراجعه به درمانگر براي شما مقدور نيست و يا علائم خفيفي از افسردگي را تجربه مي‌كنيد. در ادامه به راهكارهايي اشاره خواهيم كرد كه در كوتاه مدت مي‌توانند در كاهش علائم افسردگي به شما كمك كنند.

1- به سبك زندگي خود بيشتر دقت كنيد

بسياري از ما سبك زندگي يكنواخت و كسل‌كننده‌اي داريم. ممكن است دچار افسردگي پنهان شده و خودمان خبر نداشته باشيم. در يك زندگي روتين رخ دادن افسردگي چيز عجيبي نيست. چرا كه ذهن ما نيازمند تجربه افت و خيز و احساس پويايي است. در نتيجه زماني كه شما درگير تكرار و يكنواختي مي‌شويد زمينه را براي ايجاد افسردگي فراهم مي‌كنيد. براي آنكه زندگي‌تان را از ركود خارج كنيد از اقدامات كوچكي شروع كنيد. اضافه كردن چند دقيقه مطالعه در طول روز، ساعت‌هاي كوتاهي ورزش در هفته يا اختصاص دادن زمان‌هايي براي فعاليت‌هاي هنري مي‌توانند قدم‌هاي اوليه مناسبي براي تغيير سبك زندگي‌تان باشند.

2- راه‌ هاي نجات از افسردگي : در فعاليت‌هاي اجتماعي درگير شويد

افسردگي به مرور شما را به سمت انزواطلبي و گوشه‌گيري از اجتماع مي‌كشاند. گوشه‌گيري در حقيقت در چرخه‌اي معيوب گرفتارتان خواهد كرد. به اين صورت كه هر چقدر گوشه‌گيرتر مي‌شويد افسردگيتان بيشتر مي‌شود و با تشديد افسردگي انزوا نيز تشديد خواهد شد. به اين ترتيب اين چرخه دائماً خود را تقويت مي‌كند. براي نجات از شر اين وضعيت لازم است كه زماني اين چرخه را با يك عمل متضاد درهم بشكنيد. براي اين كار خودتان را در فعاليت‌هاي اجتماعي درگير كنيد. اختصاص دادن زمان بيشتر براي بودن در جمع دوستان صميمي مي‌تواند شروع خوبي براي اين كار باشد. توجه داشته باشيد كه ممكن است اوايل شركت در جمع براي شما سخت باشد. اما تلاش كنيد كه قدم‌هاي آهسته و پيوسته‌اي در اين باره برداريد.

3- راه‌ هاي نجات از افسردگي : استرس‌ها را كاهش دهيد

هنگامي كه شما تحت فشار استرس‌هاي مختلف قرار داريد، هورموني به نام هورمون كورتيزول در بدن شما ترشح مي‌شود. اين هورمون در كوتاه مدت مي‌تواند مفيد باشد و براي مقابله با شرايط به شما كمك كند، اما اگر براي مدت طولاني هورمون كورتيزول زياد ترشح شود به مشكلات زيادي منجر خواهد شد كه يكي از رايج‌ترين آن‌ها دچار شدن به افسردگي است. با استفاده از تكنيك‌هاي كنترل استرس نظير ريلكسيشن، مراقبه، تكنيك‌هاي تنفسي، ذهن آگاهي و ... نه تنها مي‌توانيد استرس‌هاي زندگي خود را مديريت كنيد، بلكه مي‌توانيد از بروز يا تشديد افسردگي نيز پيشگيري كنيد.

4- راه هاي نجات از افسردگي : به بهداشت خواب اهميت دهيد

خواب و وضعيت خلقي شما به ميزان زيادي با يكديگر در ارتباط هستند. تحقيقات نشان مي‌دهند 80  درصد افرادي كه با مشكلات مربوط به افسردگي درگير هستند مشكلات خواب را نيز تجربه مي‌كنند. ارتباط خواب و افسردگي رابطه‌اي دو طرفه است. يعني نه تنها خلق غمگين منجر به مشكلات خواب مي‌شود، بلكه نداشتن خواب كافي يا خواب بي‌كيفيت همراه با بيدار شدن‌هاي مكرر نيز مي‌تواند به افسردگي بيانجامد.

در نتيجه اگر افسردگي باعث اختلالات خواب در شما شده است، مي‌توانيد اقداماتي براي بهبود وضعيت خوابتان انجام دهيد تا علائم افسردگي نيز كاهش بيابند. براي مثال قبل از خواب استفاده از گوشي موبايل و ساير وسايل الكترونيكي را محدود كنيد، به جاي آن مي‌توانيد قبل از خواب كمي كتاب بخوانيد يا فعاليتي آرامش‌بخش انجام دهيد. از انجام دادن كارهايتان در رختخواب و يا قبل از خواب بپرهيزيد چرا كه اين كار محل خواب شما را به محيط پرتنشي تبديل مي‌كند. اين مسئله منجر به دشواري در به خواب رفتن خواهد شد.

 

راه‌ هاي نجات از افسردگي | رهايي براي هميشه

افسردگي نوعي بيماري ذهن محسوب مي‌شود. زماني كه ذهن درگير بيماري شود، به سختي مي‌تواند به تنهايي خودش را درمان كند.در حقيقت يك ذهن افسرده دچار عينكي بدبينانه مي‌شود كه به او اجازه نمي‌دهد با ديد وسيع‌تري به دنيا نگاه كند و براي بهبود خودش راهكاري پيدا كند.به همين خاطر است كه مراجعه به روان شناس دردرمان افسردگي اهميت زيادي دارد. معمولاً افسردگي در زندگي به صورت دوره‌اي بروز مي‌كند. ممكن است يك دوره از افسردگي بدون اينكه به متخصص مراجعه كنيد پس از مدتي رفع شود اما اين به معناي عدم بازگشت آن نيست. بلكه ممكن است دوره‌هاي  بعدي افسردگي در مراحل ديگري از زندگي شما رخ دهند.

نقش روانشناس در رفع افسردگي

مراجعه به روانشناس به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد با شناسايي علائمي كه پيش درامد افسردگي هستند از همان اول جلوي شروع آن را بگيريد. ارزيابي شدت افسردگي توسط آزمون‌هاي روان شناختي و يا مصاحبه باليني توسط درمانگر انجام مي‌شود. اگر افسردگي شما بسيار شديد باشد ممكن است روانشناس شما را به روان‌پزشك ارجاع دهد تا در كنار روان درماني داروهاي ضد افسردگي نيز دريافت كنيد.

تحقيقات نشان داده كه داروهاي ضدافسردگي نمي‌توانند به تنهايي گزينه خوبي باشند چرا كه به ريشه افسردگي فرد پرداخته نمي‌شود و تا زماني كه ريشه‌ها باقي باشند احتمال بازگشت اختلال وجود دارد. امروزه روان شناسان با استفاده از روش‌هاي مختلفي به درمان ريشه‌اي افسردگي مي‌پردازند. روش‌هايي نظير درمان شناختي- رفتاري اثرگذاري خود را در درمان افسردگي ثابت كرده‌اند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه‌ هاي نجات از افسردگي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : راه‌ هاي نجات از افسردگي | چند راه‌حل عملي (مهم)

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۰۱:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی