مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

خانواده هاي تركيبي (ناتني) چگونه خانواده‌اي است؟

خانواده هاي تركيبي يا ناتني به خانواده‌هايي گفته مي‌شود كه در آنها يك يا چند نفر از اعضاي خانواده، ناتني هستند. مانند پدر، مادر و يا خواهر و برادر ناتني. امروزه با افزايش آمار طلاق، آمار خانواده‌هاي تركيبي (ناتني) نيز افزايش يافته. زن و مردي كه تجديد فراش مي كنند ممكن است خانواده‌اي با اعضاي ناتني تشكيل دهند كه  متشكل از فرزند همسر فعلي خود و فرزنداني از ازدواجي ديگر باشد. چنين خانواده‌هايي معمولا با چالش‌هايي در زندگي روبرو مي‌شوند و ممكن است فرزندان نتوانند با يكديگر و به ويژه با پدر يا مادر ناتني سازگار شوند. براي ايجاد تعامل بهتر ميان اعضاي خانواده تركيبي، بهتر است حتماً به مشاورخانواده باتجربه مراجعه نماييد.

 

مشكلاتي كه در خانواده هاي ناتني به وجود مي‌آيد

تربيت و كنار آمدن با فرزند همسر احتمالا بسيار مسئله ساز خواهد شد. از طرفي اغلب كودكان يا نوجوانان تا مدت ها نمي‌توانند با والد ناتني خود سازگار شوند با آن‌ها بداخلاقي مي كنند و او را عضوي اضافه در خانواده مي‌پندارند. خيلي از آنها نسبت به پدر يا مادر واقعي خود كينه به دل مي‌گيرند چرا كه تصور مي‌كنند شخص ديگري را به جاي مادر يا پدرشان جايگزين كرده‌اند. در اين زمان مشكلات و چالش‌هاي فرزندپروري سخت‌تر مي‌شود. مي‌توانيد در اين زمينه مقالۀ سبك هاي فرزندپروري را بخوانيد. مهمترين مشكلي كه خانواده هاي تركيبي با آن دست و پنجه نرم مي كنند تلاش براي ايجاد هماهنگي بين اعضاي خانواده و تبديل شدن به خانواده‌اي عادي است.

خانواده‌هاي ناتني : مشكلات پيش روي زن و مرد 

رفتار والدين با فرزندان در خانواده‌هاي تركيبي بايد مطابق با اصولروانشناسي كودك باشد. خانواده‌ها و والدين با مشكلاتي همچون جانبداري، تعارضات، بروز مشكلات در  وظيفه‌شناسي و ... مواجه مي شوند. والدين بين خواسته‌هاي همسر خود، فرزندان و حتي همسر قبليشان گير مي افتند و دچار تناقض مي شوند. حتي اگر والد ناتني قدرت و اختيار لازم جهت تربيت فرزندان و ادارۀ امور خانه را داشته باشد فرزندان ممكن است اين موضوع را نپذيرند و مقاومت كنند و بعد از مدتي سبب حس سرخوردگي و افسردگي در والد ناتني شوند. هرگاه فرزندان دعوا، تنش و يا خلائي را بين والدين احساس كنند از اين فرصتها سواستفاده مي كنند تا در برابر والد ناتني يا خواهر برادر ناتني خود كسب قدرت كنند. مخصوصا اگر اين مشكلات در رابطه با نظم و ترتيب يا قوانين و مقررات باشد.

خانواده هاي تركيبي : مشكلات فرزندان

_ كودك ممكن است موقعيت خود را در خانواده از دست بدهد.

_ برخي از كودكان كه به تنهايي عادت كرده اند، اما پس از اضافه شدن خواهر و برادر ناتني مجبور مي‌شوند اتاق خود را با آنها به اشتراك بگذارند؛ همين مسئله شروع مشكلات، دعواها و اختلافات را رقم مي‌زند.

_ به اشتراك گذاشته شدن پدر يا مادر با ديگر بچه‌ها، از جمله چالش هاي فرزندان خانوادهاي تركيبي است.

_ بسياري از خانواده‌ها با ورود اعضاي جديد نقل مكان مي‌كنند كه اين به معناي جدا شدن كودك از دوستان و مدرسه است. كودكان تغييرات را سخت مي پذيرند.

 

امتيازات خانواده هاي تركيبي

در اين خانواده ها پدر و مادر از رابطۀ جديد خود رضايت بيشتري دارند و زندگي به محيط گرمتري تبديل مي‌شود. علاوه بر اين اگر والد ناتني مهربان و دلسوز باشد فرزندان كمتر كمبود مادر يا پدر واقعي خود را حس مي‌كنند و مراقبان بيشتري در اختيار آنهاست. فرزندان داراي خواهر و برادر مي‌شوند و همانطور كه برخي كودكان حاضر نيستند كسي تنهايي آنها را برهم بزند، برخي كودكان تنها نيز از داشتن خواهر و برادر تازه اي كه با او بازي كنند و تنهاييشان را پر كنند احساس لذت مي كنند و برايشان خوشايند است. حتي داشتن خواهر و برادر جديد در روابط اجتماعي آنها در آينده تاثير مي گذارد.

 

براي كاهش مشكلات در خانواده هاي تركيبي چه بايد كرد؟

به ياد داشته باشيد كه به هر حال شما بايد با كودكي كه متعلق به همسرتان است به عنوان يك بزرگسال كنار بياييد. بنابراين بهتر است او را درك كنيد. زيرا اين كودك علاوه بر اينكه يكي از والدين خود را از دست داده، ناچار است شما را به عنوان مادر يا پدر خود بپذيرد. در خانواده هاي تركيبي بايد همه چيز حتي تعطيلات، ساعت خواب، كارهاي روزمره و بسياري مقررات با همكاري تمام اعضاي خانواده و به ويژه فرزندان دوباره شكل بگيرند. براي اطلاع از قانونگذاري در خانواده مي توانيد از مقالۀ وضع قوانين در خانه بهره ببريد. فرزندان در زندگي خود نياز به ثبات دارند. خانواده جديد بايد اين نياز كودك را با دقت و توجه برطرف نمايد. سعي كنيد به جاي در نظر گرفتن راه حل هاي كوتاه مدت به فكر راه حل هاي ريشه‌اي و بلندمدت بگرديد.

دريافت كمك از يك مشاور متخصص در اين زمينه نيز بسيار مي تواند راه گشا باشد. قبل از اينكه خانوادۀ جديدي تشكيل دهيد براي حل مشكلات با يكديگر گفتگو و همفكري كنيد. خانواده هاي تركيبي مي توانند با شكيبايي و صرف وقت به خانواده‌اي عادي و موفق تبديل شوند. فرزندان را جهت بروز دادن احساساتشان تشويق كنيد. سعي كنيد با كودكان ارتباط برقرار كنيد اما نخواهيد كه اين كار را به سرعت انجام دهيد بلكه به آنها فرصت دهيد تا با شما كنار بيايند. براي هر يك از كودكانتان تك به تك وقت بگذاريد و به آنها نشان دهيد كه دوستشان داريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خانواده هاي تركيبي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خانواده هاي تركيبي (ناتني) چه مسائلي دارند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۵۴:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی