مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

هروئين چيست؟

هروئين يكي از انواع مواد مخدر است كه از گياه خشخاش به دست مي‌آيد. اين ماده بسته به فرآيند توليد و اين كه چه موادي به آن اضافه شده باشد، رنگ و شكل متفاوتي دارد و به صورت پودر سفيد مايل به خاكستري، زرد يا حتي قهوه‌اي به صورت دانه دانه يا يك صمغ تيره چسبنده قهوه‌اي در دسترس افراد قرار مي‌گيرد. ميزان خلوص هروئين متفاوت است و از ۲ تا ۹۸ درصد متغير مي‌باشد. هروئين خالص به‌صورت پودر بلوري سفيد، تلخ‌مزه‌ و قابل حل در آب است. هروئين معمولاً به شكل تزريق وريدي، عضلاني و يا استنشاق به مصرف مي‌رسد.

 

هروئين در دست مصرف كننده

برخي افزودني‌ها مانند شكر، نشاسته يا شير خشك براي افزايش وزن هروئين هنگام خرده‌فروشي به كار مي‌روند. برخي از داروها نيز ممكن است براي افزايش اثرات هروئين به آن افزوده شود. طي آزمايش‌هاي به‌ عمل‌ آمده، بيش از 90 درصد تركيبات هروئين‌هايي كه در حال حاضر در بازار قاچاق كشور ما وجود دارند، شامل انواع قرص‌هاي روان‌گردان مثل خواب‌آور، ضدافسردگي، آرام‌بخش و غيره هستند. مصرف اين نوع هروئين ناخالص عوارض بسيار بيشتري به همراه دارد؛ چرا كه فرد هم‌زمان به همه مواد موجود در آن، اعتياد پيدا مي‌كند.

 

جايگاه هروئين در ميان ديگر مواد مخدر

هروئين يكي از قوي‌ترين و مخرب‌ترين مواد مخدر است. هروئين به خانواده داروهاي شبه‌افيوني (اوپيوئيدها) تعلق دارد. خانواده دارويي شبه افيوني شامل داروهايي مانند مورفين، كدئين، متادون و دمرول مي‌شود كه مشتقات طبيعي ترياك هستند. هروئين يك ماده مخدر نيمه صنعتي است كه با تبديل شيميايي از مورفين ساخته مي‌شود و اثر قدرتمندتر و سريع‌تري بر مغز مي‌گذارد. با وجود اثرات مخرب بسيار قوي كه اين ماده بر جسم و روان فرد مي‌گذارد افراد زيادي به دلايل مختلف به مصرف هروئين روي مي‌آورند. از جمله مهم‌ترين اين دلايل، مشكلات خانوادگي و درون رواني است. در حقيقت بسياري از مصرف كنندگان براي فرار از مشكلات خود به مصرف هروئين پناه مي‌برند و ناآگاهانه مشكلات خود را چندين برابر مي‌كنند. براي اطلاع از علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.

 

رايج‌ترين راه‌هاي مصرف هروئين

هروئين معمولاً به شكل‌هاي زير مصرف مي‌شود:

ـ تزريق به داخل رگ‌ها، يا به داخل عضله يا زير پوست
ـ  استنشاق يا بالا كشيدن از راه بيني
ـ دودكردن (در اين روش هروئين را روي يك زر ورق آلومينيومي حرارت مي‌دهند و بعد دود و بخار حاصل را با يك لوله استنشاق مي‌كنند)

معتادان به هروئين بيشتر روش تزريق را انتخاب مي‌كنند، زيرا اين روش بيشترين و فوري‌ترين اثر را با كمترين مقدار ماده مخدر ايجاد مي‌كند. به دليل تأثيرات بسيار شديد هروئين به واسطه تزريق، احتمال اور دوز و مرگ با آن نسبت به ساير روش‌ها بيش‌تر است. هم‌چنين سرنگ‌هاي آلوده خطر انتقال بيماري‌هايي نظير ايدز را بيشتر مي‌كند.

7 تا 8 ثانيه پس از وارد شدن هروئين به رگ‌ها حالتي از سرخوشي به فرد دست مي‌دهد، اين حالت حدوداً ۴۵ ثانيه تا چند دقيقه طول مي‌كشد. در صورتي كه هروئين از بيني بالا كشيده شود يا دود شود، لذت چندان شديد نيست.

به دنبال سرخوشي شديد اوليه، دوره‌اي از تسكين و آرامش نيز به دنبال آن مي‌آيد كه ممكن است تا يك ساعت به طول انجامد. هنگامي كه هروئين زيرپوست يا داخل عضله تزريق مي‌شود، اين اثر با آهستگي بيشتر و در مدت زمان پنج تا هشت دقيقه اتفاق مي‌افتد.

 

نشانه ها و علائم مصرف هروئين | علائم اعتياد به هروئين

اعتياد به هروئين، موجب بروز نشانه‌هاي جسمي و رفتاري در افراد مي‌شود كه به تشخيص اعتياد كمك مي‌كند. به خصوص والدين مي‌توانند با تشخيص زود هنگام اعتياد از بسياري از عوارض و پيامدهاي بعدي آن جلوگيري نمايند، به دنبال راه حلي براي درمان اعتياد فرزندشان باشند و از پيش روي اين مشكل جلوگيري كنند. البته توجه داشته باشيد كه هرگز با ديدن اين علائم سريعاً به فرد برچسب اعتياد نزنيد و پيش از هر اقدامي به يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد مراجعه كنيد. ممكن است در برخي شرايط لازم شود كه از تست اعتياد استفاده كنيد. اين يك روش مرسوم براي علائم اعتياد به هروئين است. تشخيص اعتياد به هروئين توسط كيت‌ها و روش‌هاي مختلفي تحت عنوان تست اعتياد به هروئين در آزمايشگاه يا در خانه انجام مي‌شود.

 

نشانه ها و علائم جمسي اعتياد به هروئين

همانطور كه گفته شد علائم جسماني و رفتاري پس از مصرف هروئين در فرد ايجاد مي شوند، در ادامه در ابتدا به علائم جسمي و سپس علائم رفتاري و محيطي پرداخته‌ايم.

علائم جسمي مصرف هروئين

-  تنگي نفس و كندي آن 

- خشكي دهان 

- ريز شدن مردمك ها

-  ساكت شدن دردهاي جسماني كه قبلا از آن شكايت مي كرد

-  تعرق زياد و بوي نامطبوع

- آبريزش بيني

- احساس خارش شديد در بدن

نشانه ها و علائم رفتاري اعتياد به هروئين

مصرف هروئين باعث تغييراتي در خلق و رفتار نيز مي‌شود. ممكن است افراد بعد از مصرف هروئين سر به ‌راه و مطيع شده و هنگام دوري از هروئين تحريك‌پذير و پرخاشگر شوند. علاوه بر اين پس از مدتي، مصرف هروئين به جز رفع نياز، اثرات اوليه را ندارد و مكانيسم وابستگي، ريتم تزريق و مقدار مصرف را رفته رفته افزايش مي‌دهد به اين ترتيب با گذشت زمان علائم رفتاري نيز تشديد مي‌شوند. علائم رفتاري مصرف هروئين موارد زير را در بر مي‌گيرد:

- دروغ گفتن براي پنهان كردن اعتياد

- چرت زدن زياد حتي در زمان هاي نامناسب در ميان بحث

-  مشاركت كردن از حضور در فعاليت ها

- اجتناب كردن از سرگرمي و ورزش

- بي ميلي در برقراري ارتباط با دوستان و يا افراد جديد

-  غيبت هاي مكرر از مدرسه يا خانه

- افت تحصيلي و از دست دادن علاقه نسبت به امور مدرسه

- تحريك پذيري و واكنش هاي شديد در مقابل انتقاد

- تقاضاي مكرر براي پول

- تغيير رفتار ناگهاني

- عدم توجه به وضعيت ظاهري

- از دست دادن توجه و تمركز

توجه: هيچ كدام از نشانه‌ها و علائم اعتياد به هروئين كه در بالا ذكر شد، به طور قطع اعتياد فرد را تأييد نمي‌كنند. بسيار ضروري است كه در صورت مشاهده اين علائم با يك متخصص در زمينه اعتياد صحبت كنيد تا از صحت و سقم شك خود مطلع شويد. به والدين در صورت مشاهده نشانه‌هاي بالا توصيه مي‌شود تا براي فرزندان خود نقش حامي را ايفا نمايند و از تغيير رفتار ناگهاني جدا خودداري كنند. لازم به ذكر است بعضي از وسايل در محيط نيز مي‌تواند در تشخيص اعتياد به هروئين به شما كمك كنند.

نشانه هاي محيطي براي تشخيص اعتياد به هروئين

_ سرنگ

_ نوار پلاستيكي كه براي بستن رگ استفاده مي شود

_ بادكنك هاي كوچكي كه دو سر آن بسته شده است (براي حمل هروئين)

_ كيسه هاي كوچك نايلوني كه ته مانده هروئين به آنها چسبيده است

_ تكه‌هاي كوچك زرورق سوخته و يا دستمال كاغذي لوله شده كه سوخته شده باشد ( اين وسايل براي كشيدن و استعمال هروئين به كار مي‌روند)

_ اسكناس‌هاي لوله شده كه براي مصرف هروئين به كار مي‌رود.

_ تكه‌هاي باريك مقوايي كه ممكن است براي حرارت دهي به هروئين مورد استفاده قرار گرفته شده باشد.

_ قرص‌هاي ويتامين c، پودر جوهر ليمو يا آبليمو كه براي تهيه محلول تزريق هروئين استفاده مي‌شوند. 

 

عوارض و پيامد هاي اعتياد به هروئين

مصرف هروئين داراي عوارض و پيامدهاي زيادي است كه زندگي فرد را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. از جمله اين پيامدها مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

-  يبوست

- تضعيف عملكرد جنسي 

- مختل شدن چرخه قاعدگي در زنان

- اختلالات كبدي

- مشكلات قبلي

- بيماري هاي روماتوئيدي

-  پايين آمدن توانايي سيستم ايمني و از بين رفتن مقاوت بدن در مقابل بيماري هاي عفوني

- به هم ريختن ساعت بيولوژيكي بدن ( بي خوابي در شب و خواب آلودگي در روز)

- زخم هاي چركي

و....

 

اثرات مصرف هروئين در افراد مختلف 

اثرات مصرف هروئين در افراد مختلف مي‌تواند متفاوت باشد. ميزان تاثيرگذاري اين ماده به عوامل مختلفي بستگي دارد:

ـ سن فرد

ـ مقدار ماده مصرفي و دوره تناوب مصرف آن

ـ روشي كه فرد دارو را مصرف مي‌كنند

ـ محيطي كه در آن حضور دارد

- اين كه آيا فرد دچار بيماري جسمي يا رواني قبلي هست يا نه

- اينكه فرد الكل يا ساير داروهاي غيرمجاز يا مجاز را هم زمان با هروئين مصرف كند يا خير.

 

مقايسه مصرف هروئين با ترياك

نشئگي هروئين در مقايسه با ترياك از دوام، ماندگاري و طول عمر كمتري برخوردار است. مصرف كنندگان هروئين تنها چند دقيقه و در روش تزريق حتي پس از چند ثانيه به اوج نشئگي مي‌رسند، اما باگذشت يكي دو ساعت دوباره ميزان نشئگي پايين مي‌آيد و مصرف‌كننده خمار مي‌شود و بايد دوباره به استعمال اين ماده مخدر بپردازد، به همين دليل معتادان به هرويين، از ادامه روند زندگي عادي عاجز هستند و تمامي وقت خود را صرف تهيه و مصرف هرويين مي‌كنند. زندگي آن‌ها به سرعت از هم مي‌پاشد و سر از خرابه‌ها و خيابان درمي‌آورند. در حالي كه مصرف كنندگان ترياك معمولاً به دليل بالا بودن دوام نشئگي آن قادر هستند در طول شبانه روز به زندگي و امورات خود رسيدگي كنند و مشكلات آن‌ها قابل مقايسه با مصرف كنندگان هروئين نيست. 

 

درمان و ترك اعتياد به مصرف هروئين

يكي از سؤالاتي كه بسيار از ما پرسيده مي‌شود اين است كه آيا اعتياد به هروئين قابل و ترك هروئين امكان‌پذير است؟ ترك اعتياد به هروئين چند روز طول مي‌كشد؟ در پاسخ بايد گفت كه علي‌رغم اينكه اعتياد يكي از پيچيده‌ترين بيماري‌هاست ولي چنانچه فرد تصميم واقعي براي ترك هروئين داشته باشد و با روش درست جلو برود قطعاً جواب‌گو خواهد بود. در صورتي كه بيمار به تشخيص درستي نرسيده باشد، به عمق مشكلات و عوارض ناشي از اعتياد خود به هروئين واقف نباشد ترك هروئين سخت مي‌شود. درمان‌هاي دارويي و روان درماني كه امروزه در ترك اعتياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند درمان را بسيار آسان‌تر از قبل كرده‌اند. در اين روش‌ها فرد كمتر با علائم جسماني ناشي از ترك هروئين مواجه خواهد شد.

اگر تصميم جدي براي ترك داريد، توصيه مي‌كنيم كه مقاله ما را در مورد ترك هروئين مطالعه نماييد يا مي‌توانيد با مشاوران مركز هنر زندگي در هرجايي كه هستيد تماس بگيريد تا در اين مسير شما را ياري نمايند.

 

 براي مشاوره ترك اعتياد و علائم اعتياد به هروئين مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : علائم اعتياد به هروئين | پيامد ها و عوارض مصرف هروئين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علائم اعتياد به هروئين،
موضوع:
[ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۶:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی