مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كوبيدن سر به زمين در كودكان | چرا كودك سرش را به زمين مي‌كوبد؟

مرحله‌ي اول هدف درماني يافتن علت و منشاء هرنوع ناهنجاري و يا عادت ناپسند در كودك است. از مهم‌ترين دلايلي كه كوبيدن سر به زمين در كودكان اين است كه نياز دارد تا موضوعي را ابراز كند اما نمي‌تواند آن را با كلمات و زبان خود بيان كند. سركوبيدن در كودكان و نوجوانان دلايل گوناگوني دارد و كودك آستانه درد خود را مي‌شناسد به همين دليل سر خود را محكم نمي‌كوبد اما اگر اين رفتار را با شدت بيشتري در كودك خود مشاهده كرديد و متوجه شديد كه واقعا به خود اسيب مي‌رساند حتما به مشاور مراجعه كنيد. در ادامه برخي از علت‌هاي اصلي اين رفتار كودك را ذكر مي‌كنيم. 

از بين بردن فشار رواني

برخي از كوكان زماني كه بسيار عصباني و خشمگين مي‌شوند اين كار را انجام مي‌دهند و در واقع قصد دارند تا با كوبيدن سر خود به زمين هيجانات و استرس خود را تخليه كنند و يا به والدين خود نشان دهند كه چقدر از دست آن‌ها خشمگين هستند. علاوه بر اين كودكان با سركوبيدن به زمين آرام مي‌شوند. اين كودكان معمولا سرشان را با ريتم خاصي به زمين مي‌كوبند تا خوابشان ببرد. برخي كودكان دست و پايشان را نيز همزمان تكان مي‌دهند.

كوبيدن سر به زمين در كودكان | كاهش دردهاي جسماني

اگر اين رفتار را در كودك خود مشاهده كرديد ممكن است نشان از اين باشد كه در ناحيه‌اي از بدن خود درد دارد. اين حس درد مي‌تواند به علت دندان درآوردن و يا عفونت گوش در نوزادان باشد. درواقع كوبيدن سر به زمين كمك مي‌كند تا حس بهتري داشته باشند. در مواقعي كودك ناخودآگاه مي‌خواهد تا حواس خود را از درد منحرف كند.

سركوبيدن به زمين | اختلال رشدي

سركوبيدن كودكان به زمين مي‌تواند در اندك موارد ناشي از اختلالات عصبي - رشدي باشد. كوبيدن سر به زمين اگر با رفتارهاي كليشه‌اي و تكراري همراه باشد و بدون دليل صورت بگيرد معمولا با اختلال اوتيسم در ارتباط است. اما تنها يكي از نشانه‌هاي آن است و لزوما به معناي وجود اختلال اوتيسم در كودكتان نيست؛ تنها مي‌توانيد آن را به عنوان نشانه‌اي هشداردهنده درنظر بگيريد.

سركوبيدن به زمين براي جلب توجه والدين

يكي از عواملي كه باعث تشديد رفتار كوبيدن سر به زمين در كودكان مي‌شود كم‌توجهي و عدم محبت كافي والدين به كودك است. كودك متوجه مي‌شود كه با اين كار والدين نگران او مي شوند و در نتيجه كار خود را ادامه مي‌دهد. پس مهم‌ترين شيوه‌ي كنترل رفتار در كودك اين است كه توجه و محبت بيشتري در مواقع عادي و طول روز به او داشته باشيد؛ البته نه در زمان‌هايي كه سرخود را به زمين مي‌كوبد. در ادامه در مورد راه‌هاي كنترل و درمان سركوبيدن كودكان به زمين بيشتر توضيح داده‌ايم.

 

واكنش والدين چگونه بايد باشد؟

اولين كار بعد از شناسايي علت و منشا اين است كه همواره سعي كنيد اين رفتار را ناديده بگيريد. هيچ‌گاه كودك خود را بخاطرش دعوا نكنيد. والدين بايد توجه و نظارت كافي را داشته باشند تا فرزندشان به آن درجه از ناراحتي و خشم نرسد كه مجبور شود سرش را به زمين بكوبد. از سيستم ناديده گرفتن معقولانه استفاده كنيد؛ زماني كه كودك سر خود را به زمين مي‌زند نبايد از طرف شما امتياز و توجه بگيرد. به خاطر اين كار در مقابل خواسته‌اش كوتاه نياييد. طوري رفتار كنيد كه اين رفتار او را نمي‌بينيد و اتاق را ترك كنيد. بهتر است با انواع پاداش و تشويق مناسب براي كودكان آشنا باشيد و از آنها استفاده كنيد. 

 

درمان كوبيدن سر به زمين در كودكان

خواب منظم وكافي

ممكن است كودك به دليل خستگي بي‌حوصلگي سر خود را به زمين بكوبد. خواب كافي در اين مورد كمك مي‌كند تا آرامش خود را به دست آورد. برنامه خواب مناسبي را براي كودك خود در نظر بگيريد. هر شب او را در ساعت مشخصي براي خواب آماده كنيد و قبل از خواب برايش داستان بخوانيد؛ او را نوازش كنيد و يا ماساژ بدهيد. حمام بردن كودك قبل از خواب مي‌تواند در به خواب رفتن او كمك كند.

رفتار ديگري را جايگزين كنيد

كودك را به رفتارهاي شاد و جديد عادت دهيد و با اين كار به او كمك كنيد تا كوبيدن سرش به زمين را  كنار بگذارد. اگر كودكتان به ضربات و حركات يكنواخت و ريتميك علاقه دارد به او نشان دهيد كه مي‌تواند رقصيدن، رژه و يا دست زدن همراه با موسيقي را امتحان كند. مطمئن شويد كودكتان در طول روز فعاليت زيادي انجام مي‌دهد و انرژي عصبي خود را مي‌سوزاند.

محدود كردن موقعيت‌ها براي كودك

موقعيت‌هايي را كه باعث بروز رفتار ناشايست در كودك مي‌شود را محدود كنيد. اگر كودك در زمان ها و يا مكان‌هايي خاص اين رفتار را بروز مي‌دهد شرايط را برايش تغيير دهيد. اگر سر خود را به اشيا خاصي مي‌كوبد آن‌ها را از دسترس خارج كنيد. سعي كنيد كودك خود را زياد در آغوش بگيريد و او را ببوسيد. همه جزئيات رفتاري كودك خود را با روانشناس متخصص‌تان در ميان بگذاريد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سركوبيدن كودكان به زمين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد

 

منبع : كوبيدن سر به زمين در كودكان | علت‌ + راه حل

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۷:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی