مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

چطور جواب توهين و به بي احترامي واكنش نشان دهيم؟

راهبرد جواب درست در برابر توهين و بي احترامي ديگران اين است كه تا جاي ممكن از بروز اختلاف و درگيري و جروبحث با افراد پرهيز كنيد. هيچ تضميني براي رفتار ديگران نيست. تنها چيزي كه دست شماست، رفتار خودتان است؛ بنابراين مجهز كردن خود به واكنش مناسب در برابر تحقير و توهين ديگران، بهترين كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد. اما بهترين واكنش در برابر بي‌احترامي ديگران چيست؟ آيا بايد جواب توهين ديگران را با توهين بدهيم؟

زماني كه مورد بي‌احترامي قرار مي‌گيريد، ابتدا سعي كنيد علت بي‌احترامي طرف مقابل را بفهميد و بدانيد به چه علتي به شما بي‌احترامي مي‌كند. ممكن است بر اثر يك سوءتفاهم باشد و با يك گفتگوي ساده حل شود. بنابراين نبايد فورا واكنش نشان دهيد زيرا ممكن است بعدا پشيمان شويد. بهتر است كمي مكث كنيد و قبل از اينكه چيزي بگوييد افكارتان را جمع بندي كنيد تا بتوانيد عكس‌العمل مناسب داشته باشيد.

 

خودتان را جاي طرف مقابل بگذاريد

بهتر است قدري از روانشناسي رفتار انسان‌ها بدانيد. هنگامي كه با كسي بر سر مسئله‌اي به مشكل برمي‌خوريد اجازه دهيد طرف مقابل‌تان از موضع خود حرف بزند و دفاع كند. اگر شما تنها از موضع خود دفاع كنيد و اجازه ندهيد تا ديگران حرفي بزنند ممكن است مورد بي‌احترامي ديگران قرار بگيريد. بنابراين به گونه‌اي واكنش نشان دهيد كه در همان ابتدا ديگران به خودشان اجازه ندهند به شما توهين كنند.

وقتي كه به شما توهيني شد، در ابتدا به اين مسئله فكر كنيد كه اگر جاي طرف مقابل‌تان بوديد چه واكنشي نشان مي‌داديد و چه برخوردي مي‌كرديد. بهتر است هميشه هردو جانب را در نظر بگيريد و تنها به خودتان فكر نكنيد. به اين ترتيب، شايد به اين نتيجه برسيد كه دو طرف ماجرا حق دارند و در بعضي از موارد نمي‌توان مقصر قطعي را مشخص كرد.

 

واكنش سريع نداشته باشيد

داشتن واكنش مناسب در زماني كه مورد بي‌احترامي قرار گرفتيد كاري دشوار است اما همه چيز بستگي به شما دارد. مي‌توانيد يا به صورت كاملا حرفه‌اي جواب طرف مقابل‌تان را بدهيد و يا به‌گونه‌اي جواب دهيد كه بعدا احساس پشيماني كنيد و از واكنش خود ناراضي باشيد. زماني كه مورد بي‌احترامي قرار گرفتيد قبل از اين كه واكنش نشان دهيد كافي است چند ثانيه مكث كنيد و به اتفاقاتي كه باعث اين بي‌احترامي شده است فكر كنيد و آن‌ها را در ذهن خود مرور و جمع‌بندي كنيد، اين كار باعث مي‌شود تا بدانيد دليل اين بي‌احترامي چيست و شما بايد چه واكنشي نشان دهيد. براي مثال برخورد و رفتار صحيح در محيط كار از سوي طرفين مي‌تواند جلوي خيلي از تنش‌ها را بگيرد. 

 

غافل‌گير نشويد

اگر قبل از اينكه مسئله‌اي را با كسي مطرح كنيد خودتان را براي هر برخوردي آماده كنيد، اگر مورد بي‌احترامي قرار گرفتيد شگفت زده نمي‌شويد و مي‌توانيد بهترين واكنش را نشان دهيد. ممكن است وقتي مسئله‌اي را با كسي مطرح مي كنيد آن شخص حالت تدافعي به خود بگيرد و شما نتوانيد بهترين واكنش را داشته باشيد. يكي از راه‌هاي داشتن واكنش مناسب اين است كه با شخصي كه به آن اعتماد داريد اين مسئله را در ميان بگذاريد و هيجانات خود را تخليه كنيد، زيرا اگر اين كار را انجام دهيد باعث مي‌شود تا بر خودتان مسلط شويد و واكنش معقولانه‌اي داشته باشيد. همه افراد از سلامت روان برخوردار نيستند. ممكن است طرف مقابل شما مشكل داشته باشد و نياز به رفتاردرماني در او مشهود باشد. 

 

قبل از دادن جواب توهين | حساب‌شده عمل كنيد

در صورتي كه احساس كرديد ممكن است مورد بي‌احترامي قرار بگيريد، به حرف‌هايي كه قرار است با طرف مقابل‌تان در ميان بگذاريد فكر كنيد و سعي كنيد به گونه‌اي حرف بزنيد كه باعث بي‌احترامي به طرف مقابل‌تان نشود. از دو پهلو و نامفهوم حرف زدن اجتناب كنيد و صادقانه و واضح حرف خود را بزنيد تا باعث ايجاد سوءتفاهم نشويد. هرگز به مسائلي كه شما را ناراحت كرده است اما به قضيه فعلي ربطي ندارد نپردازيد. بايد به موضوع اصلي اشاره كنيد و به حاشيه نرويد زيرا در اين صورت نمي‌توانيد به نتيجه‌ي مناسبي برسيد.

يادتان باشد زماني كه مورد بي‌احترامي قرار گرفتيد و طرف مقابل‌تان با بي‌احترامي با شما صحبت مي‌كند شما نبايد در برابر او بي‌تفاوت باشيد. بايد با آرامش و مودبانه جواب طرف مقابل‌تان را بدهيد، زيرا در اينصورت شما هم جواب طرف مقابلتان را داده ايد و هم به او ‌بي‌احترامي نكرده‌ايد.

 

واكنش تهاجمي نداشته باشيد

زماني كه قصد داريد مسئله‌اي را با كسي مطرح كنيد بايد به گونه‌اي اين مسئله را بيان كنيد كه طرف مقابل گارد نگيرد و حالت تهاجمي نداشته باشد. بهتر است در ابتدا ابراز همدردي كنيد و نشان دهيد كه شخص مقابل‌تان را درك مي‌كنيد همچنين بايد سخنان خود را كاملا مودبانه بيان كنيد، زيرا در اين صورت سخنان شما از حالت تهاجمي بيرون مي‌آيد و مورد بي‌احترامي قرار نمي‌گيريد. يادتان باشد كه هيچ وقت با بي‌عدالتي با موضوعي برخورد نكنيد زيرا در اينصورت خيالتان راحت است كه شما عدالت را رعايت كرده‌ايد و ديگران باعث ايجاد اين تنش و بي‌عدالتي شده‌اند.

 

جواب توهين | سازگاري با محيط

همه‌ي افراد باهوش و زيرك در زندگي خود موفق نيستند اما اكثر افرادي كه انعطاف پذير هستند و خود را با ناملايمات زندگي سازگار كرده اند موفقيت بيشتري كسب كرده‌اند. بنابراين هرگز نبايد به خاطر ديگران و توهين‌هايشان دست از تلاش برداريد و ديگر در جهت بهبود زندگي‌تان تلاشي نداشته باشيد. خودتان را با شرايط مختلف سازگار كنيد، در غير اينصورت نمي‌توانيد به جلو پيش برويد.  بنابراين هماهنگي و انعطاف‌پذيري در برابر محيط يكي از راه‌هاي پيشرفت است.

همچنين زماني كه مي‌دانيد طرف مقابل‌ از حرف‌هايي كه مي‌زند نيت بدي ندارد و شايد منظورش را درست نرسانده بهتر است اين مسئله را پررنگ نكنيد و بگذريد. تا جايي كه مي‌شود سعي كنيم در روابط انساني سخت نگيريم. براي رسيدن به تعادل در رفتار با ديگران مي‌توانيد از مشاوري متخصص كمك بگيريد. واكنش در برابر بي احترامي ديگران از آن مقولاتي است كه آمادگي قبلي شما را مي‌طلبد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه واكنش در برابر بي‌ احترامي ديگران مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : جواب توهين | واكنش درست به بي احترامي و تحقير ديگران

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جواب توهين،
موضوع:
[ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۳۸:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی