مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مواد مخدر چيست ؟ (مواد افيوني و شبه افيوني)

مواد مخدر موادي هستند كه از گياه خشخاش به دست آمده و ماده اصلي در همه آن‌ها مورفين است. انواع مخدرها شامل هروئين، ترياك، شيره و... هستند و بر اساس ميزان خلوص و مقدار مورفين موجود علائم و نشانه‌هاي متفاوتي دارند. هروئين داراي بيشترين مقدار و ترياك داراي كمترين مقدار مورفين است. به طور كلي مواد مخدر را مي‌توان در دو دسته كلي جا داد كه عبارت‌اند از :

1- افيون‌ها : مستقيماً از گياه خشخاش به دست مي‌آيند و مواد صنعتي به آن‌ها اضافه نمي‌شوند. از جمله افيون‌ها مي‌توان به مورفين ، ترياك و شيره اشاره كرد.
2- شبه افيون‌ها : از تركيب مخدرها با برخي مواد صنعتي به دست مي‌آيند و موادي نظير هروئين ، متادون، ترامادول ، بوپرونورفين يا ب 2 و قرص دراگون را شامل مي‌شوند. 

مواد مخدر | افيون‌هاي فرآوردي شده از خشخاش

1. ترياك

ترياك ماده‌اي قهوه‌اي رنگ است كه از گل گياه خشخاش به دست مي‌آيد، رنگ اين ماده با توجه به نوع و منطقه‌ي پرورش آن، از قهوه‌اي روشن تا تيره متغير است. حدود 10% الي 16% ترياك را مورفين تشكيل مي‌دهد و رايج‌ترين روش استعمال آن به صورت كشيدني (تدخيني) است، در ايران بيشتر با استفاده از وافور و يا سيخ و سنجاق ترياك را سوزانده و با استفاده از يك جسم لوله‌اي دود حاصل را به درون سيستم تنفسي وارد مي‌كنند. براي كسب اطلاع بيشتر در مورد نشانه‌هاي اعتياد به ترياك و روش‌هاي ترك اعتياد به ترياك كليك كنيد. 

2. شيره

شيره، سوخته و غليظ شده‌ي ترياك است، اين ماده به مراتب قوي‌تر بوده و بنابراين ترك آن نيز سخت‌تر است. ابزار شيره كشي، نگاري است، اما به روش‌هاي ديگري مثل سيخ و سنجاق، خوراكي و حل كردن در مايع و نوشيدن نيز مصرف مي‌شود. براي اطلاع از نشانه‌هاي اعتياد به شيره و ترك اعتياد به شيره كليك كنيد. 

3. مورفين

مورفين ماده‌اي است كه به طور طبيعي در گياه خشخاش موجود است. اين ماده مسكن بسيار قوي است كه براي دردهاي شديد تجويز مي‌شود. با اين حال به دليل اثرات آرام بخشي كه دارد توسط بسياري از افراد مورد سوءمصرف قرار مي‌گيرد. مصرف مورفين به صورت سرخود يا بي‌توجهي به دستورات پزشك افراد را با همان عوارضي رو به رو خواهد كرد كه ساير مخدرها به بار مي‌آورند. براي اطلاع بيشتر از نشانه‌هاي اعتياد به مورفينكليك كنيد.

 

مواد مخدر | شبه افيون ها

مواد شبه افيوني با اضافه كردن مواد صنعتي و شيميايي به مورفين ساخته مي‌شوند. اكثر مواد شبه افيوني به غير از هروئين براي مصارف دارويي ساخته شدند. براي مثال از اين داروها براي كاهش دردهاي شديد، درمان سرفه، درمان اعتياد و... استفاده مي‌شود. در ادامه به توضيحات بيشتري در مورد هر يك از مواد شبه افيوني خواهيم پرداخت:

1. متادون

متادون، جهت كاهش علائم ترك و درد در مراكز ترك اعتياد به صورت قرص و يا شربت به بيمار داده مي‌شود. مصرف اين دارو حتماً بايد زير نظر پزشك صورت بگيرد زيرا به دليل تأثيرات شبه افيوني كه دارد اگر در دوز مناسب مصرف نشود مي‌تواند به اعتياد جديدي منجر شود. براي اطلاع از بهترين روش ترك متادون كليك كنيد. 

2. ترامادول

اين دارو با هدف كاهش دردهاي متوسط تا شديد تجويز مي‌شود و فقط به صورت قرص وجود دارد. ترامادول علاوه بر اثرات تسكين‌دهنده‌اي كه دارد، حالات سرخوشي نيز در فرد ايجاد مي‌كند و به همين دليل بسياري از افراد براي بهبود حالات خلقي خود به سوءمصرف اين دارو روي مي‌آورند. اين كار باعث وابستگي رواني و جسمي شده و در طول زمان ميزان مصرف فرد افزايش مي‌يابد. براي اطلاع از نحوه ترك ترامادول كليك كنيد. 

3. بوپرنورفين

ب 2 نام ديگر داروي بوپرنورفين است، بوپرنورفين جهت درمان و با هدف كمك به افراد معتاد براي كنار گذاشتن اعتياد توليد مي‌شود، تفاوت اصلي آن با متادون اين است كه بيمار بايد بداند زماني كه اين دارو را مصرف مي‌كند به هيچ عنوان نبايد مواد مخدر استعمال كند چرا كه اين دارو از دسته آگونيست ها بوده و در صورت مصرف هم‌زمان علائم ترك ظاهر مي‌شود و امكان سكته و مرگ بيمار وجود دارد. همچنين مصرف سرخود اين دارو وابستگي ايجاد كرده و اعتيادآور هست. براي اطلاع از نشانه‌هاي اعتياد به بوپرنورفين و ترك اعتياد به بوپرنورفين كليك كنيد. 

4. هروئين

هروئين، قوي‌ترين ماده مخدري است كه با عمل تقطير به دست مي‌آيد و با افزودن مواد شيميايي از دو گروه استيل به مولكول مورفين توليد مي‌شود و به صورت پودر سفيد رنگ و تلخ مزه در اختيار مصرف كننده قرار مي‌گيرد. فروشندگان هروئين (براي دريافت سود بيشتر) با افزودن موادي نظير شير خشك، گچ، بيكينگ پودر و... خلوص آن را كاهش مي‌دهند. هروئين به صورت تزريق به درون رگ، بخار كردن يا كشيدني و استنشاق از راه بيني مصرف مي‌شود. خطرناك‌ترين شيوه مصرف اين ماده به صورت تزريق است زيرا شدت و سرعت اثرگذاري را به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد و به همين دليل با خطر بالاي اوردوز و مرگ همراه است. براي اطلاع بيشتر از نشانه‌هاي اعتياد به هروئين و ترك اعتياد به هروئين كليك كنيد.

 

نشانه‌ها و علائم اعتياد به مواد مخدر

وابستگي و اعتياد به مواد مخدر به صورت تدريجي ايجاد مي‌شود. ابتدا به صورت تفنني و سپس دفعات مصرف بيشتر مي‌شود. شناسايي هرچه زودتر، به خانواده و خود فرد جهت جلوگيري از ابتلا به اين بيماري و تسهيل روند ترك كمك مي‌كند. تغييرات در رفتار و ظاهر فرد مي‌تواند به تشخيص كمك كند. از جمله علائم اعتياد به مواد مخدر مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

نشانه‌هاي ظاهري اعتياد به مواد مخدر

قرمزي چشم‌ها

جاي تزريق و كبودي بر دست‌ها

تيرگي پوست

كاهش وزن

يبوست

بي‌خوابي

خارش

تعريق

تشنج

و ...

 

نشانه‌هاي رفتاري اعتياد به مواد مخدر

ترجيح تنهايي و انزوا

كاهش اشتها

نوسانات خلقي

دزدي

دروغ گفتن و انكار

انجام ندادن مسئوليت‌ها و وظايفش

افت تحصيلي

بي‌حوصله بودن

افسردگي و اضطراب | علائم افسردگي

احساس خوشحالي و سرخوشي بي‌دليل

نشانه‌هاي روانشناختي

مشكل در حافظه

تغيير شخصيت

افكار بدبينانه و سوءظن يا پارانويا

 

عوارض اعتياد به مواد مخدر

 اعتياد به مواد مخدر تمامي جنبه‌هاي زندگي مصرف كننده را تحت تأثير قرار مي‌دهد و آسيب‌هاي زيادي را به فرد تحميل مي‌كند كه از مهم‌ترين اين آسيب‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره داشت‌:

- صدمه به سلامت جسمي خود فرد معتاد (مشكلات كبدي، كليه، گوارش، ريوي، حافظه ) 
- ابتلا به بيماري‌هايي مثل هپاتيت، ايدز 
- تأثير منفي بر روي تمايل و توانايي جنسي فرد 
- صدمه به سلامت جسم و روان اعضاي خانواده (به دليل مشكلات روحي و ناراحتي‌هايي كه از جانب بيمار معتاد براي آن‌ها به وجود مي‌آيد). براي اطلاع از نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد.

- مشكلات اجتماعي از مواردي است كه هم خود فرد معتاد و هم‌خانواده را درگير مي‌كند. به طوري كه جايگاه افراد در جامعه ممكن است به خطر بيافتد. مثل سخت شدن امر ازدواج ، درگيري با قانون، از دست دادن شغل و... اگر قصد ازدواج با فردي را داريد كه اعتياد دارد يا سابقه اين مشكل را داشته است حتماً قبل از ازدواج  براي دريافت مشاوره قبل از ازدواج اقدام كنيد. 

- از هم پاشيدن خانواده، طلاق، مشكلات مالي، ورشكستگي، كودك آزاري، خشونت‌هاي خانگي و آوارگي از ديگر مشكلاتي است كه در خانواده‌هاي افراد معتاد مشاهده مي‌شود.

 

درمان و ترك اعتياد به مواد مخدر

امروزه روش‌هاي مختلفي براي درمان اعتياد وجود دارد.  نكته‌اي كه در تمامي اين روش‌ها اهميت دارد، جلوگيري از بازگشت بيمار به مصرف مجدد بعد از ترك است. در درمان‌هاي دارويي و پزشكي، بدن فرد را مي‌توانند كامل از مواد پاك كنند به طوري كه اگر مصرفي نداشته باشد هيچ مشكل جسماني براي او به وجود نخواهد آمد. اما بايد بدانيد در اعتياد بخش مهمي از وابستگي فرد، رواني است پس درمان بيمار بدون كمك روانشناس، احتمال بازگشت او به دوران مصرف را تا حد زيادي بالا مي برد.

درمان‌هاي روانشناختي امروزه به صورت حمايتي، گروه درماني و يا فردي انجام مي‌شود. مراكز ترك اعتياد و كلينيك‌هاي روانشناختي مي‌توانند در تحقق اين امر به بيمار و خانواده‌اش كمك شاياني نمايند. براي ترك اعتياد به مواد مخدر مي‌توانيد مقاله مشاوره ترك اعتياد را مطالعه نمايد يا با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي تماس بگيريد تا از خدمات مشاوره تلفني و حضوري اين مركز بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. 

 

منبع : مواد مخدر | عوارض، علائم و نحوه درمان اعتياد به مواد مخدر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مواد مخدر،
موضوع:
[ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۳۱:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی