مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

چرا بعضي كودكان نياز به روش هايي براي افزايش تمركز دارند؟

مشكل تمركز به دلايل مختلفي در كودكان اتفاق مي‌افتد. يكي از شناخته شده ترين دلايل آن ابتلا به بيماري بيش فعالي و نقص توجه است. كودكان بيش فعال معمولاً در كنار مشكلات تمركز فعاليت بسيار زيادي دارند كه اين فعاليت‌ها نسبت به همسالان خودشان طبيعي به نظر نمي‌رسد. البته امكان دارد كه تنها كودك به اختلال نقص توجه دچار باشد كه در اين صورت علائم بيش فعالي حضور ندارند.

توجه داشته باشيد كه هر كودكي كه دچار مشكلات توجه مي‌شود بيش فعال نيست. حتي ممكن است لزوماً مشكل اصلي در توجه و تمركز او نباشد. براي مثال اضطراب و استرس يكي از حالت‌هاي رواني بسيار مهمي هستند كه منجر به ايجاد اختلالاتي در تمركز مي‌شوند. اين مسئله به خصوص در كودكان دبستاني بسيار ديده مي‌شود. دانش آموزاني كه تحت فشار بسيار زياد والدين هستند و يا به دلايل مختلفي در مدرسه اضطراب دارند، نمي‌توانند عملكرد ذهني طبيعي خود را حفظ كنند و در اكثر موارد مشكلات حافظه و دشواري‌هايي را در توجه و نگه داشتن تمركز خود روي يك موضوع تجربه مي‌كنند.

در اين شرايط بهترين كار اين است كه به يك روانشناس متخصص در حوزه كودك مراجعه كنيد تا با انجام يك ارزيابي دقيق و دريافت مشاوره كودك ابتدا از علت اصلي مشكل كودكتان با خبر شويد و سپس براي شروع درمان و انجام راهكارهاي مناسب اقدام كنيد.

 

آيا براي افزايش تمركز و توجه كودك بايد داروي ريتالين مصرف كند؟

بسياري از والدين نسبت به دارو درماني فرزندان خود حساسيت زيادي دارند. اين حساسيت تا حدودي هم به جاست چرا كه كودكان در سنين حساسي هستند و مصرف داروهاي اشتباهي مي‌تواند تأثير بسيار مخربي بر ذهن و روند رشدي آن‌ها بگذارد. توجه داشته باشيد كه هر مشكل توجهي نيازمند مصرف ريتالين نيست. اين دارو تنها در صورت تشخيص بيش فعالي تجويز مي‌شود و اگر كودك غير بيش فعال آن را مصرف كند اثرات بسيار مخربي روي او خواهد داشت. براي اينكه تشخيص بيش فعالي به درستي صورت بگيرد حتماً از يك روانشناس مجرب كمك بگيريد. در صورت نياز او شما را به پزشك ارجاع خواهد داد تا بتوانيد داروهاي مناسب را دريافت كنيد.

 

راهكارهايي براي افزايش تمركز در كودكان

كمك به ايجاد نظم و افزايش تمركز در كودكان در سنين پايين ضامن موفقيت آن‌ها در دبيرستان،‌ دانشگاه و حتي محل كار خواهد بود. در اينجا برخي از راهكارهاي خانگي و نكاتي كه والدين براي تمركز كودكشان مي‌توانند از آن ها استفاده كنند را ارائه مي‌دهيم. توجه داشته باشيد كه مشكل توجه ممكن است در بسياري از مواقع به دليل كمبود مهارت در اين زمينه باشد و با تمرين‌هاي ساده حل شود. براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد مقاله آموزش مهارت‌هاي زندگي به كودكان را مطالعه كنيد.

افزايش تمركز در كودكان |قوانين مناسبي وضع كنيد

اگر كودك شما يك دانش‌آموز است، با تنظيم قوانيني مثل تعيين زمان مشخص براي انجام تكاليف، اين پيام را به او برسانيد كه در هر زمان بايد فعاليت مشخصي را انجام دهد. همچنين به فرزندتان بگوييد تا پايان انجام تكاليف و كنترل آن، تلويزيون يا تماس تلفني، بازي‌هاي ويدئويي و... تعطيل است. اين كار به او كمك مي‌كند تا كودك وظايفش را نيمه كاره رها نكند.

افزايش تمركز در كودكان | كودك را تشويق كنيد و به او جايزه بدهيد 

از فرزندتان بپرسيد چه كارهايي دوست دارد با شما انجام دهد و يك هدف ماهانه براي آن تنظيم كنيد. يك جدول انجام كارهاي خوب ايجاد كنيد. براي هر كاري كه منظم انجام شده به فرزندتان يك ستاره بدهيد. اين ستاره‌ها مي‌تواند نشان دهنده پاداشي باشد كه آخر ماه قرار است به او بدهيد؛ مثل خريد يك كتاب جديد يا به پارك رفتن، دوچرخه سواري، بردن كودك به سينما و ...

افزايش تمركز در كودكان | تأثير بازي كردن را دست كم نگيريد

يكي از بهترين روش‌ها براي افزايش توجه و تمركز، بازي‌ها هستند. نكته اصلي براي موفقيت در اين ميان، جذاب بودن بازي كودكان است اگر كودكان حين بازي احساس شادماني و رضايت كنند، بازي را ياد مي‌گيرند. والدين با توجه به سن كودك مي‌توانند از بازي‌هاي مختلفي براي افزايش تمركز كودك استفاده كنند. به طور مثال جسمي را وسط اتاق قرار دهيد و به او بگوييد هر كس كه به مدت طولاني‌تري بتواند به اين وسيله خيره شود بي‌آنكه از آن چشم بردارد، برنده است؛ يا مي توانيد از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسي را به او بدهيد و از او بخواهيد كه نوع آن‌ها را حدس بزند. در مراحل پيشرفته‌تر اشكال حيوانات مختلف را به او پيشنهاد دهيد.

از كودك بخواهيد يك شي نوراني در حال حركت را با چشم تعقيب كند. شي‌ء را در جهات مختلف به صورت صاف يا دوراني حركت دهيد (به تدريج زمان تمرين را ارتقا دهيد). شما و فرزندتان مقابل هم روي زمين بنشينيد، توپي را به سمت او بفرستيد، از وي بخواهيد پس از گرفتن توپ مجدداً آن را به شما بدهد و اين كار را تكرار كنيد (به تدريج مدت زمان تمرين را افزايش دهيد).

كلمه‌اي را با كودك قرار بگذاريد تا هر زمان شنيد دستش را بالا ببرد. شما كلمات مختلف را بگوئيد و آن كلمه خاص را نيز به طور نامنظم در ميان كلمات ديگر بگوييد. داستان كوتاهي را براي كودك تعريف كنيد و بعد بلافاصله از متن داستان سؤالاتي را از او بپرسيد (به تدريج بين تعريف داستان و پرسش از متن فاصله بيندازيد تا كودك مجبور شود اطلاعات را در حافظه نگه دارد).

 

افزايش تمركز در كودكان ؛ كلام آخر

با اين تمرينات ساده مي‌توانيد تمركز و توجه كودكتان را تقويت كنيد. اما اين‌ها كافي نيست با وجود اين و در كنار تمرينات گفته شده لازم است تا براي موفقيت بيشتر به مشاور روانشناس متخصص نيز مراجعه كنيد. در همين زمينه مجموعه هنر زندگي با داشتن مشاوران روانشناس متخصص آماده ارائه راهكارهاي مؤثر و مشاوره درماني به شما والدين محترم مي‌باشد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راه‌هاي تقويت حافظه و افزايش تمركز در كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : راه هاي تقويت حافظه و افزايش تمركز در كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۹:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی