مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

برخورد با كودكان لجباز : تفاوت لجبازي و مصمم بودن

در ابتدا با كمك مشاور متخصص بايد تشخيص داده شود كه با اختلال نافرماني مقابله‌اي كودكمواجه هستيم يا خير. دقت داشته باشيد كه بين لجبازي و مصمم بودن (سرسخت بودن) تفاوت وجود دارد و به اشتباه كودك سرسخت را با كودك لجباز اشتباه نگيريد. مثلا كودكاني كه براي موفقيت در كاري سرسخت هستند، نبايد به اشتباه لجباز ناميده شوند. سرسختي كه با لجبازي همراه باشد از روي جهل و ناپختگي است و در اين شرايط تنها قصد كودك اين است كه ساز مخالف بزند و حرف خود را به كرسي بنشاند. در واقع سرسختي كه با اراده قوي و قاطعيت همراه باشد، مصمم بودن را نشان مي‌دهد و سرسختي كه با پافشاري بي‌جا و ستيزه جويي همراه باشد، لجبازي است.

 

برخورد با كودكان لجباز : ويژگي‌هاي اصلي

چگونگي رفتار با كودكان و فرزندان به شناخت ما از ويژگي‌ها و ريشه‌هاي رفتار آنان برمي‌گردد. اصلي‌ترين ويژگي‌هاي كودكان لجباز موارد زير هستند:

-ميل زيادي به مستقل بودن دارند

-علاقه به مستقل بودن را با تندخويي نشان مي‌دهند

-نياز شديدي به جلب توجه دارند

-كج خلق هستند

-كارها را آن طور كه دوست دارند انجام مي‌دهند و به زمان اهميت نمي‌دهند

-رفتار رئيس مآبانه دارند

 

برخورد با كودكان لجباز

برخورد با كودكان لجباز كاري طاقت‌فرسا است و ممكن است كه والدين را به ستوه بياورد. براي برخورد صحيح با كودكتان مي‌توانيد به توصيه هاي زير عمل كنيد:

حفظ آرامش

حفظ آرامش در برخورد با كودك لجباز بسيار مهم است. اگر نتوانيد بر خشم خود غلبه كنيد، يك  گفت و گوي عادي به داد و بيداد ختم مي‌شود و كار به جايي مي‌رسد كه تنها صداي جيغ شنيده مي‌شود. اما به اين نكته توجه داشته باشيد كه شما يك والد بالغ هستيد و فرزندتان يك كودك نابالغ است.  سعي كنيد با آرامش گفتگو را پيش ببريد تا به يك نتيجه معقولانه برسيد. زماني كه شما آرامش داشته باشيد كودك نيز دست از لجبازي كردن برمي‌دارد.

حرف هاي كودك را بشنويد

براي اين كه كودك حرف شما را گوش دهد، لازم است كه شما نيز حرف‌هاي او را گوش دهيد. چرا كه برقراري ارتباط به يك تلاش دو طرفه نياز دارد. اگر كودك احساس كند كه حرفش شنيده نمي‌شود، حالت دفاعي مي‌گيرد و شروع به لجبازي مي‌كند. به جاي دعوا و دستور دادن، با او صحبت كنيد تا او نيز دليل مخالفتش را به شما بگويد.

برقراري رابطه دوستانه

كودكاني كه با والدين خود رابطه صميمانه اي دارند، علاقه بيشتري به حرف شنوي و مشاركت از خود نشان مي‌دهند. اگر كودك براي انجام كاري لجبازي مي‌كند، در كنار او بنشينيد و با ملايمت و صميمانه خواسته خود را مطرح كنيد. روابط صميمانه به كودكان كمك مي‌كند كه بهتر با ديگران كنار بيايند.

دادن حق انتخاب به كودك

كودكان نيز همانند بزرگسالان دوست ندارند كه امر و نهي بشنوند و به آن ها دستور داده شود. مسلم است كه اگر به كودكي امر كنيد كه بايد ساعت ده به خواب برود، مخالف مي‌كند. در عوض شما مي‌توانيد براي كودك‌تان چند حق انتخاب مشخص كنيد. مثلا مي‌توانيد به او بگوييد كه "الان بايد بخوابي. دوست داري قبل از خواب چه قصه اي را برايت بخوانم؟" اگر كودك همچنان مخالفت كرد، با آرامش به او بگوييد كه مخالفت كردن بين انتخاب‌هايش نبوده است. اين جمله را هر چه قدر كه لازم باشد مي‌توانيد تكرار كنيد. اما توجه كنيد كه نبايد آرامش خود را از دست دهيد.

همكاري كردن

براي اين كه كودك را به انجام كاري ترغيب كنيد، يك بازي سرگرم كننده برايش مهيا كنيد. مثلا اگر كودك علاقه اي به جمع كردن وسايلش ندارد، اول خودتان شروع به جمع كردن كنيد و به او بگوييد كسي كه زودتر جمع كند برنده است. با همكاري كردن و بازي كردن با كودك مي‌توانيد لجبازي او را تا حد زيادي كاهش دهيد.

مذاكره كردن

اگر مي‌خواهيد كه كودك حرف شما را گوش دهد، بايد علت مخالفت او را بدانيد. براي اين كار مي‌توانيد با او مذاكره كنيد. مذاكره كردن به اين معني نيست كه تسليم حرف كودك شويد بلكه از اين طريق كودك مي‌فهمد كه شما براي خواسته او ارزش قائل هستيد. مثلا اگر كودك براي خوابيدن در ساعت مقرر لجبازي مي‌كند، با او صحبت كنيد و پس از فهميدن علت مخالفتش در يك ساعت مشخص به تفاهم برسيد.

ايجاد آرامش در محيط

ممكن است لجبازي كودك، ناشي از مشاهده و يادگيري رفتار والدين باشد. كودكي كه والدين خود را همواره در حال بحث مي‌بيند رفتار آن ها را تفليد مي‌كند. مشكلات زناشويي جو خانه را متشنج مي‌كند و بر خلق و خوي كودكان تاثير مي‌گذارد.

تقويت رفتار مثبت

توجه داشته باشيد كه ممكن است شما ناخواسته باعث تقويت لجبازي و نه گفتن هاي كودك شده باشيد. والديني كه بسيار نه مي‌گويند، نه گفتن و لجبازي كردن را در كودك تقويت مي‌كنند. براي جبران كار مي‌توانيد بازي هايي انجام دهيد تا كودك را به سوي رفتار مثبت تقويت كنيد. مثلا از او سوال هايي بپرسيد كه جوابش بله باشد. آيا دوست داري بستني بخوري؟ آيا دوست داري آب بازي كني؟ آيا دوست داري با هم بازي كنيم؟ و...

 

برخورد با كودكان لجباز : شايع‌ترين مشكلات والدين 

كارهايي همچون دستشويي رفتن و غذا خوردن از شايعترين مشكلات والدين با كودكان لجباز است. در ادامه به راهكارهايي براي حل اين مشكلات مي‌پردازيم.

آموزش دستشويي رفتن به كودك لجباز

آموزش دستشويي رفتن به كودكان كار سختي است و در صورتي كه كودك كمي لجباز باشد، كار سخت تر مي‌شود. براي اين كار صبر داشته باشيد و آرامش خود در طي اين مدت حفظ كنيد. با كودك صحبت كنيد و به او بگوييد كه چرا و چگونه بايد اين كار را انجام دهد. اگر كودك همچنان از دستشويي رفتن امتناع مي‌كرد، عصبي نشويد و آرام باشيد. دعوا كردن و تنبيه كردن كودك كار اشتباهي است و باعث مي‌شود كه اين مرحله به درستي پشت سر گذاشته نشود. ممكن است كودكان لجباز كمي ديرتر از ساير كودكان اين كار را ياد بگيرند.

برخورد با كودكان لجباز : غذا دادن به كودك لجباز

ممكن است كه بچه ها برخي از غذاها را دوست نداشته باشند و براي خوردن آن لجبازي كنند. كودك را به غذا خوردن مجبور نكنيد و همچنين از دعوا كردن كودك اجتناب كنيد. براي حل اين مشكل مي‌توانيد غذا خوردن را به يك كار جالب تبديل كنيد. ظرف غذاي كودك را با رنگ ها و شكل هاي مختلف تزيين كنيد و با بازي كردن به او غذا دهيد. همچنين مي‌توانيد به او بگوييد كه در صورت تمام كردن غذا جايزه دارد و مي‌تواند دسر محبوبش را بخورد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد با كودكان لجباز مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با  شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : برخورد با كودكان لجباز | بهترين روش هاي علمي و كاربردي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برخورد با كودكان لجباز،
موضوع:
[ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۳۱:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی