مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

برنامه پيشگيري از اعتياد : احتمال اعتياد در افراد 

در جلسات مشاوره علل گرايش به اعتياد بررسي مي‌شود. برنامه‌‌هاي پيشگيرانه براي گروهي از افراد بايد با جديت بيشتري اعمال شود. افرادي كه پدر و مادرشان معتاد هستند، افرادي كه در كودكي مورد آزار و اذيت و يا تجاوز قرار گرفته‌اند، افرادي كه به هر دليلي ترك تحصيل كرده‌اند، دانش‌آموزاني كه از مدرسه اخراج شده و يا فرار كرده‌اند، افرادي كه تمايلات خودكشي و يا تجربه‌ي آن را دارند، جواناني كه شخصيت خشونت‌آميز و يا تخلفات رفتاري دارند، معلولان فيزيكي، افراد بي‌خانمان و آواره آسيب‌پذيري بيشتري نسبت به روي آوردن به مواد مخدر دارند. البته اين به آن معنا نيست كه تمام افراد نام برده‌شده حتما معتاد مي‌شوند اما خوب است آگاهي‌هاي لازم و برنامه‌هاي پيشگيرانه در مورد آ‌ن‌ها اعمال شود. از آنجا كه بيشتر اعتيادها از سيگار شروع مي‌شود خوب است مقاله علل گرايش به سيگار را هم مدنظر داشته باشيد. 

 

برنامه پيشگيري از اعتياد : نقش خانواده 

گرايش افراد به مواد مخدر به ميزان زيادي با چگونگي شرايط زندگي آن‌ها در كودكي همبستگي دارد. از اين منظر كودكاني كه در خانواده‌هاي سالم رشد كرده‌اند و تقريبا تمام نيازهاي روحي و جسمي آنان برطرف شده‌است به احتمال بسيار كمي در دام اعتياد مي‌افتند. يك برنامه‌ي پيشگيرانه در خانواده مي‌تواند به صورتي باشد كه نيازهاي كودك تا حد زيادي رفع شود. اما مهم‌ترين اين نيازها امنيت، تشويق و تاييد، بازي آزاد، تحرك و تغذيه صحيح، دوست و همراه، محيط و افرادي كه او را بفهمند و درك كنند، الگوهاي سالم، تخيل، هدف هستند. هر كدام از اين‌ها با مشكل روبه‌رو شود احتمال ابتلا به اعتياد نيز بالا مي‌رود. بنابراين آن‌چه كه اهميت دارد سبك‌هاي فرزندپروري است. براي تربيت فرزند از مشاوره كمك بگيريد تا فرزند نوجوان و  يا جوان خود را در مقابل اعتياد حفظ كنيد.

برنامه پيشگيري از اعتياد : زمينه‌ساز اعتياد نباشيد

علل ابتلا به اعتياد بسيار است اما در ادامه‌ي بحث قبلي بايد بگوييم كه گاه خانواده‌ها خود سبب بروز اعتياد در فرزندشان مي‌شوند. فرزندان شما به راهنمايي و همكاري، اعتماد، انضباط، درك متقابل، دلسوزي و محبت نياز دارند. عدم دريافت هر كدام از اين عوامل توسط نوجوان سبب مي‌شود تا نيازهاي خود را از طريق افراد ديگري تامين كنند و به نوعي به گروه همسالان گرايش پيدا مي‌كند. گرايش به سمت گروه همسالان و پذيرش پيشنهادات مبني بر مصرف مواد مخدر، بيشتر به دليل مورد توجه واقع نشدن در محيط خانواده و طرد شدن توسط آن‌ها صورت مي‌گيرد. در اين صورت گروه همسالان نقش اساسي در زندگي جوان دارند و پيوند او با خانواده كم و كمتر مي‌شود. در اينجا عدمرابطه‌ي صحيح والدين با فرزندان اولين گام گرايش جوانان به مواد مخدر است.

 

برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد

برنامه‌ پيشگيري از اعتياد براي تاثيرگذاري بايد از ويژگي‌هايي برخوردار باشد. به عنوان مثال نسبت به انواع مواد مخدر و لزوم شناخت آنها آگاهي داده شود.  قبل از هرچيز پيشگيري بايد به‌گونه‌اي باشد كه مهارت مقاومت در برابر پيشنهادات مصرف ماده‌ي مخدر را به افراد آموزش دهد. يك برنامه‌ي پيشگيري از اعتياد بايد عامل‌هاي بازدارنده را تقويت و عوامل مخاطره‌آميز را كاهش دهد. برنامه‌ي پيشگيري از اعتياد زماني  موثر واقع مي‌شود كه همه‌ي انواع سوء‌مصرف دارويي را مورد هدف قرار دهد. برنامه‌هاي پيشگيري بايد دربرگيرنده‌ي خود كودك و نوجوان و والدين و مراقبان آن‌ها باشد. بهترين دوران اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد در دوران مدرسه است كه بايد به صورت طولاني‌مدت باشد.

 

برنامه‌ پيشگيري از اعتياد چه مواردي را در برمي‌گيرد؟

مهمترين اصولي كه در برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد مطرح مي‌شود شامل مواردي است كه در راس آن‌ها آگاه‌سازي افراد در مورد خطرات و مضرات مواد مخدر قرار مي‌گيرد. برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد همچنين مهارت‌هاي زندگي از قبيل مهارت تصميم‌گيري، حل مسئله و ارتباطات اجتماعي را در افراد تقويت مي‌كند. لازم است تا جهت ارضاي نيازهاي رواني و اجتماعي جوانان فعاليت‌هاي جايگزين مصرف مواد مخدر ارائه و تقويت شود. بهره‌مندي مشاوره در هنگام بحران‌هاي مختلف زندگي نيز براي پيشگيري از اعتياد بسيار موثر است. علاوه‌بر موارد بالا ارتقاء فرهنگي و مذهبي، تقويت قوانين و مقررات مبارزه با مواد و درمان معتادان براي جلوگيري از سرايت اعتياد در برنامه‌ي پيشگيري از اعتياد جاي مي‌گيرند.

 

اجراي برنامه‌ پيشگيري از اعتياد

اجراي مواردي كه در بالا ذكر كرديم بهتر است توسط خانواده‌ها، مربيان مدرسه و رهبران جامعه صورت بگيرد. برخي از فعاليت‌هاي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد، مستقيما متمركز بر فرد است و برخي از راه آموزش و آگاه‌سازي والدين صورت مي‌گيرد. فعاليت‌هاي پيشگيرانه توسط معلمان مدرسه، رسانه‌ها، از طريق آگاه‌سازي عمومي در مكان‌هاي تجمع، استفاده از شبكه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه و وضع و اجراي قوانين نيز امكان اجرا دارد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه برنامه‌ پيشگيري از اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : برنامه‌ پيشگيري از اعتياد | مراحل و نحوه اجرا

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۵:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی