مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كاهش استرس كودكان در مدرسه : چند راهكار عملي

بيشتر پدر و مادران امروزي قبول دارند كه تربيت كودك موضوعي پيچيده است و به آموزش‌هاي ضروري نياز دارد.  كليد اصلي براي كنترل استرس كودكان آموزش مهارت‌هاي حل مسئله، برنامه‌ريزي و جرات ورزي است. در حقيقت اگر كودك بتواند به جاي درگير شدن در هيجانات منفي مسائل خود را با راهكارهاي عملي و برنامه‌ريزي مناسب حل كند تا حد زيادي اضطراب‌هاي او كاهش خواهد يافت. هم‌چنين در بسياري از موارد كودك از اين مضطرب مي‌شود كه در محيط اجتماعي نظير مدرسه نمي‌داند چه زماني به درخواست ديگران "نه" بگويد. ناتواني در رد كردن خواسته‌هاي نا به جاي ديگران به ميزان زيادي فشار و استرس را بر بچه‌ها تحميل مي‌كند. به همين منظور يادگيري مهارت جرات ورزي يا همان مهارت " نه" گفتن كمك بسياري به آن‌ها خواهد كرد.

البته آموزش اين مسائل به فرزندان هميشه آسان نيست و به مطالعه زياد والدين و شركت در جلسات مشاوره خانواده و كودك نياز دارد. در ادامه به چند راهكار كلي براي كاهش استرس كودك در مدرسه اشاره خواهيم كرد.

1- برنامه‌ريزي‌هاي خشك و زمان‌بندي‌هاي افراطي مغاير با كاهش استرس

برخي از والدين فكر مي‌كنند كه براي موفقيت فرزندشان بايد آن‌ها را از ابتدا به برنامه‌هاي سخت و فشرده عادت دهند. به همين منظور ممكن است آن‌ها طي يك برنامه زماني مشخص، در بيشتر اوقات روز كودك را مجبور كنند تا به فعاليت‌هاي مرتبط با درس و مدرسه بپردازد. اين در حالي است كه مغز كودكان ابتدايي پس از سپري كردن 7 ساعت در مدرسه به استراحت و ريكاوري احتياج دارد. اگر در اين سنين فشار زيادي به فرزندتان وارد كنيد به احتمال زياد نتايجي متضاد با آنچه كه مي‌خواستيد به دست خواهيد آورد.

چرا كه فشار زياد، از عوامل بروز استرس و اضطراب در فرزندتان است. اضطراب زياد به‌خصوص در مدرسه با ايجاد اختلال در حافظه و يادگيري منجر به كاهش بازدهي تحصيلي فرزندان خواهد شد. تلاش كنيد برنامه و سبك زندگي انعطاف‌پذيرتري براي فرزند خود در نظر بگيريد.  در كنار اهميت دادن به تحصيل او، به فعاليت‌هاي غير درسي او نيز اهميت دهيد.

2- كاهش استرس كودكان با اختصاص دادن زماني را براي بازي

گاهي اوقات پس از ورود كودك به دبستان، ديگر خانواده‌ها براي بازي كردن با او اهميت چنداني قائل نمي‌شوند. در حالي كه بازي كردن به خصوص بازي‌هايي كه با فعاليت‌هاي بدني همراه باشد در ارتقاي سلامت جسم و روان كودك اهميت بسياري دارد؛ چرا كه هنگام بازي ذهن كودك تحت فشار قرار نمي‌گيرد؛ هم‌چنين با عميق‌تر و صميمانه‌تر شدن ارتباط والد- كودك در جريان بازي بسياري از تنش‌ها رفع خواهند شد.

3- براي كاهش استرس خواب كودكان را در اولويت قرار دهيد

خواب كافي و مناسب نقش بسيار حياتي در كاهش استرس روزانه و بهبود عملكرد دارد. خواب ناكافي عملكرد تحصيلي كودك را تحت تأثير قرار خواهد داد و در طول روز منجر به تنش و استرس اضافي در او خواهد شد. براي آن كه به بهداشت خواب كودك كمك كنيد، لازم است كه شرايط خاصي را براي آن ايجاد كنيد. مثلاً زمان مشخصي را براي خواب فرزندتان تعيين كنيد و قبل از رفتن به رخت خواب استفاده از وسايل الكترونيكي نظير تلويزيون، گوشي، تبلت و ... را محدود كنيد.

4-كاهش استرس كودكان در گرو استرس‌هاي شما

استرس مي‌تواند كاملاً مسري باشد. والديني كه تحت فشار، استرس و اضطراب زيادي هستند كودكان خود را نيز مضطرب مي‌كنند. ممكن است كودك در محيط خانه با بودن در كنار شما و دريافت حمايت‌هاي عاطفي استرس‌هاي خود را كاهش دهد اما بيشتر كودكان در مدرسه اضطراب‌هاي بيشتري را از خود نشان مي‌دهند. در نتيجه در وهله اول وضعيت رواني خود و همسرتان را بررسي كنيد. اگر شما نيز دائماً مضطرب و نگران هستيد با مراجعه به روانشناس و دريافت خدمات مشاوره خانواده اين مشكل را به طور ريشه‌اي در خانواده خود حل و فصل كنيد.

5- كاهش استرس كودكان در مدرسه : قبول اشتباه در فرزندان

بسياري از كودكان از اين مي‌ترسند كه نكند اشتباه كنند. همين امر استرس و اضطراب زيادي را در وجود آن‌ها رقم مي‌زند. از همان دوران ابتدايي دائماً به فرزندتان يادآوري كنيد كه هيچ كس كامل نيست، همه آدم‌ها اشتباه مي‌كنند. هم‌چنين به كودكتان بگوييد كه از او انتظار نداريد همه كارها را درست انجام دهد چون هميشه ممكن است اشتباهاتي پيش بيايند. به اين ترتيب شما با استفاده از اين جملات در كودك براي مواجه شدن با شكست‌ها آمادگي ايجاد مي‌كنيد. اين مسئله تا حد زيادي ترس كودك را از اشتباه كردن از بين خواهد برد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كاهش استرس كودكان در مدرسه مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كاهش استرس كودكان در مدرسه (۵ راهكار عملي)

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۸:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی