مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

طلاق توافقي چيست؟

طلاق توافقي يكي از انواع طلاق در ايران است. آمارها نشان مي‌دهد كه در حدود ۳۰ درصد از طلاق‌ها را در دادگاه به صورت توافقي ثبت مي‌شود. زماني كه زن و شوهر ادامه‌ي زندگي در كنار يكديگر را با توجه به شرايط و روابط خود امكان پذير نمي‌دانند هر دو در جدايي از يكديگر به اتفاق نظر مي‌رسند. در اكثر موارد طلاق عاطفي پيش از اين مرحله ميان زن و شوهر اتفاق افتاده است.  اينجاست كه مرد يا زن در دادگاه خانواده درخواستي را جهت صدور گواهي عدم امكان سازش و اجراي صيغه‌ي طلاق توافقي ارائه مي‌كنند. همچنين زوجين تمام شرايط مالي و غير مالي مربوط به حقوق ناشي از عقد را بر اساس توافقات خود معلوم مي كنند.

 

آسيب هاي طلاق توافقي

اگرچه طلاق توافقي در اكثر موارد بصورت مسالمت آميز بين زوجين انجام مي‌شود، اما نبايد گمان كنيم چون همه چيز توافق مي‌شود پس آسيبي هم به طرفين وارد نمي‌شود. طلاق توافقي نيز تمامي آسيب‌هاي رواني و اجتماعي جدايي زن و شوهر و فرزندان را دارد، فقط ممكن است با دعوا و جار و جنجال همراه نباشد. طلاق توافقي اثر عميقي بر ذهن و دل طرفين مي‌گذارد و تا مدتها آنها را از ايجاد رابطه صميمي دور مي‌كند. روانشناسان توصيه مي‌كنند زنان تا دو سال و مردان تا ۴ سال پس از طلاق نبايد به فكر ازدواج مجدد باشند. طلاق توافقي فرصت ازدواج مجدد مناسب را خصوصاً براي زنها كمتر مي‌كند. تمامي اين آسيب‌ها وقتي عميق‌تر مي‌شود كه پاي بچه‌اي هم در ميان باشد. 

نقش خانواده‌ها

نقش خانواده‌ها در طلاق توافقي و كاهش آسيب‌هاي آن مي‌تواند بسيار مفيد و موثر باشد. ممكن است زن و شوهر جلوي دخالت خانواده‌ها را بگيرند، اما بزرگترهاي فاميل مي‌توانند نقش ميانجي‌گري ايفا كنند و تا جاي ممكن همه‌چيز را به سمت تفاهم بيشتر ببرند. خانواده‌ها مي‌توانند روي آرامش فرزندان در دوران طلاق اثر بگذارند؛ براي مثال نشان دهند علي‌رغم جدايي پدر و مادر، هنوز خانواده سرجايش هست و بچه‌ها داراي پايگاه هستند. 

حضانت فرزندان

در قوانين ايران اگر فرزند زير ۷ سال سن داشته باشد حضانت او معمولاً‌ به مادر سپرده مي‌شود و اگر بيش از ۷ سال باشد حضانت به پدر مي‌رسد؛ مگر اينكه اختيارش را به مادر فرزندان تفويض كند. در هر صورت، فرزندان چه پيش مادر باشند و چه پدر، از به هم خوردن زندگي خانوادگي معمولي كه داشتند صدمه مي‌بينند. زن و شوهر و خانواده‌هاي آنها بايد سعي كنند با همكاري هم تا حد ممكن آسيب‌هاي طلاق توافقي بر روي فرزندان را كاهش دهند.  

مراحل طلاق توافقي

اگر مي‌خواهيد مراحل طلاق توافقي را بصورت گام به گام بدانيد مطلب مراحل طلاق توافقيرا بخوانيد. اين مراحل بصورت خلاصه به اين ترتيب‌اند:

-ابتدا لازم است تا در مورد جدايي از هم به تفاهم برسيد

-حال بايد از وكيل متخصص امور خانواده و طلاق وقت بگيريد تا به صورت حضوري مدارك خود را تحويل دهيد

-سپس بايد در دفتر وكالت حاضر شويد و توافقات خود را درمورد مسائل مهريه، حضانت فرزندان و ديگر موارد مكتوب كنيد

-پس از آن هر يك از شما بايد صورت‌ جلسه‌اي كه وكيل تهيه نموده را امضا كنيد

-اقدامات بعدي توسط وكلا انجام مي‌پذيرد و جلسات مشاوره بدون نياز به زوجين صورت مي‌گيرد

-در مرحله بعد زن بايد به آزمايشگاه برود و برگه‌ي عدم بارداري را تحويل وكيل دهد

-در مرحله‌ي آخر صيغه‌ي طلاق در دفترخانه و با حضور زوجين و وكلا جاري مي‌شود

-سند طلاق صادر و در اختيار شما قرار مي‌گيرد

 

مدارك لازم براي طلاق توافقي

لازم است هريك از زوجين مدارك هويتي خود را براي ارائه به دادگاه در دست داشته باشند. مدارك مورد نياز براي طلاق توافقي موارد زير است:

-اصل سند ازدواج

(در صورت نبود سند ازدواج به هر دليلي مي‌توانيد رونوشت آن را از دفترخانه‌اي كه عقد در آن صورت گرفته دريافت كنيد)

-اصل شناسنامه‌ي زوجين

-اصل يا كپي كارت ملي زن و مرد

 

طلاق توافقي بدون حضور زوجين

ممكن است به هر دليلي حاضر نباشيد تا براي اجام مراحل طلاق در جلسات دادگاه شركت كنيد؛ در اين صورت زن و مرد هردو وكيلي را براي خود انتخاب مي‌كنند تا تمام مراحل طلاق توافقي را پيگيري كنند. هر دو وكيل بايد در دادگاه حاضر شوند و پيگيري انجام مشاوره، ثبت دادخواست، جلسه رسيدگي دادگاه، ثبت طلاق در دفترخانه طلاق و … را به جاي موكلان خود انجام دهند. هزينه‌هاي ثبت طلاق توافقي معمولا به بيش از يك ميليون تومان مي‌رسد.

 

طلاق توافقي چقدر طول مي‌كشد؟

معمولا زمان طلاق توافقي بسيار كوتاه است. اگر هردو زن و شوهر به جدايي راضي باشند بعد از يك يا چند جلسه مشاوره كه دادگاه دستور آن را مي‌دهد در مدت زمان كمتر از يك ماه طلاق صورت مي‌گيرد مگر اينكه يكي از زوجين وسط راه پشيمان شود يا در دادگاه طوري رفتار كند كه انگار قصد ادامه‌ي زندگي با همسر خود را دارد. اگر قاضي متوجه شود معمولا طلاق را به تعويق مي‌اندازد. همچنين اگر وكيل بگيريد مراحل طلاق توافقي خيلي سريع‌تر انجام مي شود.

 

مهريه در طلاق توافقي

در سالهاي اخير درخواست طلاق زنان افزايش يافته است. مي‌دانيم كه مهريه مبلغي است كه مرد در زمان عقد به همسر خود مي‌پردازد و يا مكلف مي‌شود كه هر وقت همسرش بخواهد آن را پرداخت كند. مهريه پشتوانه مالي زن بعد از طلاق است. چرا كه بعد از طلاق زن دشواري بيشتري را تحمل مي‌كند. او با از دست دادن جواني و زيبايي امكان كمتري براي ازدواج مجدد دارد.

همچنين مرد با توجه به استعداد خاص بدني در اجتماع نفوذ و تسلط بيشتر و امكان بيشتري براي ازدواج مجدد دارد. در حالت توافقي زن و مرد بايد توافق كنند كه مهريه به چه صورت پرداخت شود. ممكن است زن تمام مهريه خود را ببخشد و يا مرد به اختيار خود آن را تمام و كمال به زن بدهد. اين مسئله به وجدان مرد، وضعيت مالي او و توافق دو طرف بستگي دارد. اختلاف بر سر مهريه از مواردي است كه اگر حل نشود ممكن است طلاق را از حالت توافقي خارج كند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه طلاق و كاهش آسيب ها مي توانيد با مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : طلاق توافقي | همه آنچه مي‌خواستيد بدانيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طلاق توافقي،
موضوع:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۰:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی