مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

راهكارهاي عملي براي درمان اعتياد به اينترنت

در ادامه به 8 راهكار عملي براي درمان اعتياد به اينترنت اشاره مي‌شود. عمل كردن به اين راه‌حل‌ها در درمان اعتياد به اينترنت بسيار سودمند است.

۱) پذيرفتن، قدم اول در درمان اعتياد به اينترنت

در ابتداي درمان هرگونه اعتيادي از جمله اعتياد به اينترنت بايد بتوانيد اين مسئله را به عنوان يك مشكل بپذيريد، طرز فكرتان را تغيير دهيد و قبول كنيد كه در حال آسيب رساندن به خود هستيد. تا زماني كه پذيرش اتفاق نيفتد، درمان نيز شروع نخواهد شد.

2)درمان اعتياد به اينترنت؛ پيدا كردن عامل زير بنايي

در خود كنكاش كنيد و با خود صادق باشيد. ببينيد كه علت استفاده بيش از اندازه شما از اينترنت چيست؟ اگر علت اصلي‌تري وجود داشته باشد بايد به فكر درمان آن باشيد. براي فهم اين موضوع بهتر است به روانشناس مراجعه كنيد. در بسياري از موارد گذراندن بيش از حد زمان در فضاي مجازي ناشي از علت ديگري است. به عنوان مثال ممكن است فرد به دليل عدم اعتماد به نفس در رويارويي با انسان‌ها در دنياي واقعي، به ارتباطات مجازي روي بياورد.

كمبود اعتماد به نفس ممكن است خود به علت مهارت پايين در برقراري روابط اجتماعي و يا تجربيات تلخ گذشته در هنگام برقراري ارتباط با ديگران و چيزهايي از اين قبيل باشد. گاهي اوقات اختلالاتي نظير افسردگي بر فرد چيره مي‌شود و باعث مي شود كه او به همين رابطه مجازي نصفه و نيمه بسنده كند و  توان برقراري رابطه در دنياي واقعي را نداشته باشد.

هم چنين ممكن است به علت مسائل ديگري مثل اختلال شخصيت اجتنابي، فرد در برقراري ارتباطات واقعي ناتوان باشد و درگير استفاده بيش از حد از اينترنت شود. براي اطلاعات بيشتر درباره اين موضوعات مي‌توانيد به مقالات اعتماد به نفس، افسردگي و اختلال شخصيت اجتنابي مراجعه كنيد. 

3) به پيامدهاي اعتياد به اينترنت فكر كنيد

بسياري از افراد اعتياد به اينترنت را به اندازه كافي جدي نمي‌گيرند و از پيامدهاي آن آگاهي كافي ندارند. همين امر باعث مي‌شود كه ديرتر براي درمان و يا پيشگيري از پيامدهاي اين مشكل اقدام كنند. درنتيجه اعتياد در آن‌ها شدت زيادي پيدا مي كند. از جمله پيامدهاي رايج در اعتياد به اينترنت مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

_از دست دادن شغل
_از دست دادن روابط عاطفي
_مشكلات مالي
_مشكلات روحي و رواني متعدد نظير احساس تنش مزمن، اضطراب و افسردگي

4) محدود كردن زمان استفاده از اينترنت

داشتن برنامه‌ريزي مشخص در زندگي يكي از راهكارهاي مؤثر در درمان اعتياد به اينترنت است. اگر احساس كرديد كه در عمل كردن به برنامه‌ريزي موفق نيستيد مي‌توانيد از خانواده كمك بگيريد تا به شما تذكر دهند. هم چنين بهترين راه اين است كه به تدريج زمان استفاده از اينترنت را كم كنيد مثلاً هر بار نيم ساعت كمتر از دفعه قبل از اينترنت استفاده كنيد.

به اين منظور مي توانيد از برنامه‌ها و نرم‌افزارهاي زمان سنج استفاده نماييد. حتي مي‌توانيد ساعت زنگ‌دار خود را كوك كنيد تا بعد از يك ساعت به صدا در بيايد و شما متوجه شويد كه زمان استفاده از اينترنت به پايان رسيده است. از ديگر راهكارها اين است كه حجم اينترنت محدود خريداري كنيد مثلاً حجم خود را روزانه خريداري كنيد و خود را ملزم كنيد بيش از يك‌بار در طول شبانه روز حجم نخريد.

5) استفاده از تشويق و تنبيه براي درمان اعتياد به اينترنت

تشويق و تنبيه يكي از راهكارهاي مؤثر و عملي در درمان اعتياد به اينترنت است. تحقيقات نشان داده است كه استفاده از تشويق مؤثرتر است. اگر فقط در زمان معين شده از اينترنت استفاده كرديد، خود را تشويق كنيد و به خود پاداش بدهيد. پاداش مي تواند هرچيزي باشد كه شما از آن لذت مي بريد. مثلاً مي‌توانيد به خاطر اين كار به سينما برويد يا خود را به خوردن يك خوراكي خوشمزه مهمان كنيد. 

6) پيدا كردن سرگرمي در خارج از فضاي مجازي

ممكن است با خود فكر كنيد كه اينترنت و فضاي مجازي تنها سرگرمي شما است و به جز آن هيچ سرگرمي ديگري وجود ندارد، اما با كمي خلاقيت مي‌توانيد سرگرمي‌هاي سودمندي براي خود پيدا كنيد. مثلاً مي‌توانيد پياده‌روي كنيد، مطالعه كنيد، در باشگاه ورزشي عضو شويد، يك رشته ورزشي را كه به آن علاقه داريد انجام دهيد، يك هنر ياد بگيريد و يا در حيطه شغل و رشته تحصيلي‌تان دوره‌اي بگذرانيد. اين‌ها علاوه بر اينكه به طور صحيحي وقت شما را پر مي‌كنند، براي سلامت و بهبود زندگي‌تان نيز بسيار مفيد هستند.

7) بيشتر كردن ارتباط با خانواده و دوستان

رابطه چهره به چهره با عزيزانتان يكي از مؤثرترين راه‌ها براي درمان اعتياد اينترنتي است؛ چرا كه بسياري از مواقع اعتياد به اينترنت ناشي از كمبود ارتباطات سالم و مؤثر در زندگي است. در نتيجه اگر براي بهبود اين روابط تلاش كنيد به طور غير مستقيم باعث كاهش وابستگي خود به اينترنت مي‌شويد. 

8) سعي كنيد كمتر سمت كامپيوتر و گوشي خود برويد

سعي كنيد وسايلي را كه ارتباط شما را با دنياي مجازي فراهم مي‌كنند، كمتر لمس كنيد. مثلاً وقتي شما براي لحظه‌اي گوشي خود را در دست مي‌گيريد و صفحه آن را روشن مي‌كنيد، انواع نوتيفيكيشن ها را روي صفحه خود مي‌بينيد و وسوسه مي‌شويد كه آن‌ها را چك كنيد. ممكن است حس كنيد هر لحظه چيزي در جريان است كه شما از آن بي‌خبريد. اما اگر گوشي خود را كمتر در دست نگه داريد و از آن دور باشيد كمتر وسوسه خواهيد شد كه در فضاي مجازي پرسه بزنيد. مي‌توانيد براي اينكه تماس‌ها و پيام هاي مهم را از دست ندهيد گوشي ساده‌اي كه قابليت اتصال به اينترنت را ندارد تهيه كنيد و آن را نزد خود نگه داريد.

 

درمان اعتياد به اينترنت؛ بي‌اثر بودن راهكارها 

ممكن است با وجود تمام تلاش‌هايي كه مي‌كنيد نتوانيد مشكل خود را به تنهايي حل كنيد. در واقع زماني كه شما وابستگي شديدي به اينترنت پيدا مي‌كنيد براي درمان به دريافت خدمات حرفه اي نياز داريد. در اين شرايط به يك روانشناس مراجعه كنيد. او به شما كمك خواهد كرد تا ريشه‌هاي مشكل خود را بشناسيد و با حل و فصل آن‌ها به طور زيربنايي، به درمان اعتياد به اينترنت بپردازيد. هم‌چنين درمانگر در روند درمان به شما كمك خواهد كرد تا به طور مؤثرتري با وسوسه‌هاي استفاده از اينترنت مقابله كنيد. درمان هايي نظير درمان شناختي-رفتاري كه توسط روان شناسان مورد استفاده قرار مي گيرد، امروزه يكي از موثرترين روش ها در درمان اعيتاد به اينترنت به شمار مي رود. 

براي آگاهي از درمان شناختي-رفتاري كليك كنيد. 

 

اگر فرزندتان درگير اين مسئله است چه كنيد؟

اين توصيه‌ها را مي‌توانيد در مورد فرزندانتان كه درگير استفاده بيش از حد به اينترنت شده‌اند نيز به كار ببريد. همواره به كارشان نظارت داشته باشيد اما به اين نكته توجه كنيد كه كنترل بيش از حد و استفاده از روش‌هاي سرسختانه و اعمال زور و قدرت، روابط شما با فرزندتان را دچار تنش مي‌كند و نتيجه مطلوبي نخواهيد گرفت. قاطعانه عمل كنيد نه زور گويانه. همواره همدلي و محبت را چاشني روابط خود با فرزندتان كنيد تا بهترين نتيجه را بگيريد. مشاوره تربيت كودك مي‌تواند شما را در اين زمينه بيشتر راهنمايي نمايد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اعتياد به اينترنت مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : درمان اعتياد به اينترنت

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۵۸:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی