مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت مراقبت هاي بعد از ترك اعتياد

به دست آوردن بهبودي كامل بعد از ترك اعتياد يك فرايندبلندمدت است. حتي گاهي اوقات لازم است كه فرد در تمام طول عمر خود، يكسري نكات را رعايت كند؛ چرا كه بخشي از اعتياد، وابستگي ذهني و رواني است كه رهايي از آن مراقبت هاي هميشگي را مي طلبد. در واقع افراد پس از ترك بايد موقعيت هاي ايجاد كننده وسوسه مصرف را بشناسند و با ايجاد آمادگي در خود براي مواجهه با اين موقعيت ها، بتوانند براي هميشه مصرف را كنار بگذارند. اين نكته در ترك اعتياد بسيار حائز اهميت است كه بدانيد مراقبت هاي پس از ترك هرگز با سم زدايي و كنار گذاشتن مواد تمام نمي شوند، بلكه بايد در طول عمر ادامه داشته باشند تا در برابر مصرف دوباره از فرد محافظت كنند.

اين مسئله از آن جهت اهميت دارد كه اكثر افرادي كه موفق به ترك مي شوند، پس از ترك حداقل يك دوره عود و مصرف دوباره مواد مخدر را تجربه خواهند كرد. رعايت نكات لازم به پيشگيري از اين عودها كمك شاياني خواهد كرد.

 

چرا بايد براي بعد از ترك اعتياد نيز برنامه ريزي كرد؟

علاوه بر وسوسه مصرف، پس از ترك ممكن است مشكلات متعددي براي فرد پيش بيايد كه او را در برابر لغزش مجدد آسيب پذير كند. اغلب اين مشكلات خود را در قالب اختلالات رواني نشان مي دهند. افسردگي بعد از ترك اعتياد از جمله اختلالات قابل پيش بيني است كه درمانگر پيش از ترك نيز بايد آن را در نظر گرفته و بيمار را براي رو به رو شدن با دوره هاي افسردگي آماده كند. بي خوابي و دردهاي جسماني فرد را بيشتر در معرض خطر افسردگي قرار مي دهد. با درمان بي خوابي بعد از ترك اعتياد و استفاده از رژيم هاي مناسب براي تقويت بدن بعد از ترك اعتياد مي توان به فرد براي مقابله با سختي هاي اين دوره كمك كرد.

 

پيشگيري از عود بعد از ترك اعتياد

همانطور كه در مطالب فوق گفته شد رعايت برخي نكات و مراقبت ها براي حفظ زندگي سالم و به دور از مصرف بسيار اهميت دارد. ارتباط با مشاوران ترك و ديگر افرادي كه موفق به ترك شده اند و استفاده از تجارب آن ها به شما كمك مي كند تا مانع از پيشروي وسوسه ها و لغزش هاي احتمالي شويد. در ادامه به برخي از اين نكات اشاره مي كنيم:

1-شناخت برانگيزنده هاي مصرف

برانگيزنده ها در واقع موقعيت يا شرايطي هستند كه فرد را براي مصرف دوبارۀ مواد تحريك مي كنند. برانگيزاننده ها به دو گروه دروني و بيروني تقسيم مي شوند.

برانگيزاننده هاي بيروني به شرايط و محيطي گفته مي شود كه فرد با قرار گرفتن در آن محيط ها دچار وسوسه مصرف مي شود. اين موقعيت ها مي تواند گروه دوستاني باشد كه اهل مصرف هستد يا جمع ها و مهماني هايي كه احتمال مصرف مواد در آن ها به مقدار زيادي وجود دارد. به طور كل هر محيطي كه فرد را به ياد مصرف بياندازد برانگيزنده بيروني محسوب مي شود. 

اما برانگيزاننده هاي دروني به حالات روحي و رواني گفته مي شود كه فرد با دچار شدن به آن ها ممكن است به مصرف روي بياورد. براي مثال بسياري از افراد در شرايط عصبانيت يا خلق غمگين دوباره به سمت مواد كشيده مي شوند. در واقع از آنجايي كه مهارت هاي حل مسئله در اين افراد ضعيف است آن ها براي آرام كردن خود و بهتر كردن اوضاع از راه حل هاي هيجان مدار مخرب استفاده مي كنند. يعني بدون اينكه به فكر حل مشكل باشند از هر طريقي مي خواهند احساسات منفي خود را كاهش دهند.

مصرف مواد يكي از خطرناك ترين راه حل هاي هيجان مدار مخرب است. اگر شما مي خواهيد براي هميشه مواد را كنار بگذاريد مهم است كه بتوانيد برانگيزاننده هاي دروني و بيروني خود را به طرز دقيقي شناسايي كنيد.

2- يادگيري نحوۀ كنار آمدن با برانگيزنده ها

پس از اينكه توانستيد به درك دقيقي از شرايط تحريك كنندۀ مصرف در خود دست پيدا كنيد، لازم است بياموزيد كه در صورت مواجه شدن با اين موقعيت ها چه واكنش هاي جايگزيني مي توانيد انجام دهيد. البته بهترين گزينه اين است كه از ابتدا خود را كمتر در معرض اين شرايط قرار دهيد. كمك گرفتن از مشاوره ترك اعتياد و شروع دوره هاي روان درماني در كنار سم زدايي و روش هاي ترك به شما كمك مي كند تا سير درمان سريع تر اتفاق بيافتد. روانشناس در نهايت به دوام تصميم شما و كنار گذاشتن مواد تاثير بسزايي خواهد داشت.

3- يادگيري مهارت هاي حل مساله و جرات ورزي

هنگامي كه فردي تصميم به ترك مواد مي گيرد، ميزان مهارت حل مسئله و جرات ورزي  بيش از هر چيزي به ثبات او در تصميمش كمك خواهد كرد؛ زيرا اگر او بتواند مشكلات زندگي خود را درست مديريت كند و در واقع مهارت بالايي در حل مسئله داشته باشد، در زمان مواجهه با مشكلات و دشواري هاي زندگي، احتمال پناه بردن او به مواد مخدر بسيار كاهش مي يابد.

همچنين مهارت جرات ورزي كه همان توانايي فرد در نه گفتن است، به او كمك مي كند كه بتواند به طور اثربخش تري در برابر اصرارها و پيشنهادهاي سايرين درباره مصرف مقاومت كند. براي آن كه اين مهارت ها را در خود پرورش دهيد، استفاده از كلاس هاي آموزشي و جلسات روان درماني فردي و يا گروهي مي تواند بسيار سودمند باشد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نكات مهم بعد از ترك اعتياد به مواد مخدر مي توانيد با مشاوران مركزمشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بعد از ترك اعتياد | اهميت مراقبت و پيشگيري بعد از ترك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بعد از ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۹:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی