مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ازدواج موقت چيست؟

صيغه (مُتعه) يا ازدواج وقت نوعي از ازدواج است كه براي كساني است كه امكان ازدواج دائم را ندارد و در آن عقد ازدواج براي مدت معين و مهر معلوم بين زن و مرد بسته مي‌شود، و با پايان مدت معلوم رابطه‌ي زوجين به پايان مي‌رسد. بنابراين ازدواج موقت يا صيغه يك نوع عقد نكاح است كه قانونگذاران از آن حمايت مي‌كنند و اگر در زمان ازدواج موقت فرزندي حاصل شود، آن فرزند مشروع محسوب شده و همانند فرزندان ديگر از حقوق قانوني برخوردار مي‌شود. در همين ارتباط مي‌توانيد مقاله پيامدهاي ازدواج موقت را نيز بخوانيد. 

 

در چه صورتي ثبت ازدواج موقت الزامي است؟

ثبت ازدواج موقت از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا اگر از اين ازدواج فرزندي حاصل شد ممكن است مسأله اثبات مشروعيت او براي مادر مشكل ايجاد كند. اگر زنان نتوانند مشروعيت فرزند خود را اثبات كنند فرزند آن‌ها نمي‌تواند از حقوق قانوني خود برخوردار باشد. اما اگر ازدواج موقت به گونه‌اي ثبت شود كه در  دادگاه قابل استناد باشد، باعث مي‌شود فرزندان حاصل از ازدواج موقت همانند فرزندان ازدواج دائم از حقوق قانوني برخوردار باشند. مطابق قانون، پدر بايد براي دريافت شناسنامه براي فرزند حاصل از ازدواج موقت اقدام كند و براي فرزند خود شناسنامه بگيرد. اما اگر بنا به دلايلي پدر اقدامي براي دريافت شناسنامه نكند، مادر مي‌تواند با در دست داشتن حكم (امين موقت) كه نشان دهنده‌ي سرپرستي مادر است مي‌تواند براي فرزند خود شناسنامه‌اي با نام خانوادگي خود بگيرد.

 

فرزندان ازدواج موقت | چگونه نسب پدري فرزندم را ثابت كنم؟

اگر به هر دليلي ازدواج موقت خود را ثبت نكرده باشيد و صاحب فرزندي شديد، براي اين كه بتوانيد ثابت كنيد همسر شما، پدر فرزندتان است چند راه وجود دارد كه اگر در آن‌ها موفق شويد مي‌توانيد نسب پدري فرزندتان را ثابت كنيد. اولين راه اين است كه همسر شما اقرار كند كه پدر فرزندتان است و در صورتي مورد قبول است كه اقرار به نسب بر حسب عادت و قانون ممكن باشد و همچنين فرزندي كه به نسب او اقرار شده است اين موضوع را تصديق كند مگر آنكه فرزند صغير باشد.

راه ديگر اين است كه طبق قانون كودك متولد شده در زمان ازدواج موقت متعلق به شوهر است ولي اگر از تاريخ ازدواج تا زمان تولد كمتر از شش ماه و بيشتر از ده ماه گذشته باشد نسبت پدر به فرزند قانوني نخواهد بود و قابل اثبات نيست. همچنين اگر كودكي بعد از اتمام ازدواج موقت به دنيا بيايد متعلق به شوهر است، اما به شرط آنكه مادر ازدواج نكرده باشد و از زمان جدايي تا روز تولد كودك بيشتر از ده ماه نگذشته باشد.

همچنين براي اثبات نسب مادري راه‌هايي وجود دارد كه پدر فرزند مي‌تواند با استفاده از آن‌ها نسبت مادري فرزند خود را ثابت كند، شناسنامه يكي از راه‌هايي است كه مي تواند نسب مادري فرزند را ثابت كند. همچنين اقرار مادر نيز يكي ديگر از راه‌هاي اثبات نسب مادري است. اين نكته را در نظر داشته‌ باشيد كه خانم‌ها در زمان ازدواج موقت بايد شرايط را در نظر بگيرند و به موضوع بچه دار شدن نيز توجه كافي داشته باشند.

 

حقوق فرزندان ازدواج موقت چيست؟

فرزندان ازدواج موقت مانند فرزندان ديگر از حقوق قانوني خود برخوردار مي‌شوند و تفاوتي بين آن‌ها وجود ندارد. اما براي اينكه مشروعيت فرزندان ثابت شود تا آن‌ها از حقوق قانوني خود برخوردار باشند، لازم است زوجين ازدواج خود را به گونه‌اي ثابت كنند كه در دادگاه قابل اثبات باشد. همچنين از لحاظ عاطفي نبايد كودك را به خاطر اينكه حاصل ازدواج موقت است تحقير كرد و بايد به گونه‌اي با او رفتار شود كه احساس نكند با كودكان ديگر تفاوت دارد. يكي ديگر از حقوقي كه بايد رعايت شود اين است كه كودك نبايد از لحاظ مالي مشكلي داشته باشد و پدر بايد براي كودك خود امنيت مالي ايجاد كند. براي حضانت كودك نيز در ازدواج موقت همانند ازدواج دائم تا ۷ سالگي حق مادر است و بعد از به عهده‌ي پدر است.

براي آشنايي بيشتر با انواع ازدواج مي‌توانيد مطلب ازدواج را تعريف كرده و شكل آنرا بكشيد را بخوانيد. به صورت كلي تفاوت ازدواج دائم و موقت در اين است كه، ازدواج موقت مدت زمان معيني دارد و پس از گذشت مدت معلوم شده خطبه‌ي محرميت بين زوجين منقضي مي شود و در آن طلاق وجود ندارد. فرزندان ازدواج موقت نيز همانند فرزندان ازدواج دائم، مشروع هستند و حقوق قانوني آن‌ها يكسان است. شما براي دفاع از حقوق اساسي فرزندان ازدواج موقت بهتر است با تمامي جوانب اين موضوع آشنا باشيد. به همين دليل توصيه مي شود با مشاورين متخصص در اين زمينه در تماس باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزندان ازدواج موقت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : فرزندان ازدواج موقت | راه‌حل مشكل شناسنامه چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرزندان ازدواج موقت،
موضوع:
[ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۳۱:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی