مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت پرداخت پول توجيبي به فرزندان

برخي از والدين اعتقادي به پول توجيبي به كودكان ندارند و ترجيح مي‌دهند خود تمام نيازها و مخارج آن‌ها را تامين كنند. در صورتي كه كودك در شرايطي به مفهوم و ارزش پول پي مي‌برد كه مقداري پول را در اختيار داشته‌باشد و براي آن برنامه‌ريزي كند. به عقيده روانشناسان و متخصصان تربيت فرزند، پول توجيبي آموزش عملي اندوخته‌كردن، بخشندگي و آينده‌نگري به كودك است. والدين بايد هر ماه و يا هر هفته مقداري پول را براي فرزندان خود درنظر بگيرند و به آن‌ها بياموزند كه مقداري را خرج و مقداري را پس انداز كند. حتي اگر وضع اقتصادي مناسبي نداريد مقداري از درآمد خود را هرچند اندك به پول توجيبي فرزندان اختصاص دهيد. پول توجيبي باعث ‌رشد شخصيت كودك، ايجاد حس استقلال و تقويت حس مسئوليت‌پذيري در فرزندان مي‌شود. در همين ارتباط مي‌توانيد مقاله مسئوليت پذيري در كودكان را نيز بخوانيد. 

 

از چه زماني بايد به كودكان پول تو جيبي داد؟

زماني كه كودك با مفاهيم شمارش، اعداد، مقايسه و ارزش چيزها آشنا مي‌شود، بهترين زمان است تا با مفهموم خرج كردن نيز آشنا شود. كودك ۶ الي ۷ ساله كاملا مي‌داند كه براي به دست آوردن خوراكي‌ها، اسباب‌بازي و چيزهايي كه لازم دارد بايد مبالغي پرداخت شود. مناسب‌ترين زمان براي پول توجيبي دادن به كودك زماني است كه وارد اجتماع مي‌شود، يعني ورود به مدرسه.  بنابراين بهترين زمان براي پول تو جيبي دادن به كودك از ۶ يا ۷ سالگي است. كودك ممكن است دلش بخواهد اين پول توجيبي را براي خريد خوراكي از بوفه‌ي مدرسه خرج كند و يا با آن چيزي كه دوست دارد را بخرد. وقتي فرزند شما به سن بلوغ رسيد، بهتر است رفتار مناسب همان سن را در پيش بگيريد. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله رفتار صحيح والدين با فرزندان در سن بلوغ را بخوانيد. 

 

مقدار مناسب پول توجيبي براي كودكان

مقدار مناسب پول توجيبي براي كودكان باتوجه به سن كودك و شرايط اقتصادي و مالي خانواده و نياز بچه‌ها تعيين مي‌شود. برخي از خانواده‌ها پول زيادي در اختيار فرزندان خود قرار مي‌دهند و عقيده‌ دارند از اين طريق فرزندشان از همان ابتدا با حقيقت پول آشنا مي‌شود و كمبود آن را در زندگي حس نمي‌كند. كودكان و نوجواناني كه پول توجيبي زيادي دريافت مي‌كنند، به طور ناخودآگاه ولخرجي را مي‌آموزند و هيچ‌گاه به مهارت مديريت مالي دست نمي‌يابند. در نهايت اين كار سبب ايجاد روحيه زياده‌خواهي در افراد مي‌شود. از طرفي مقدار كم پول توجيبي ممكن است باعث بروز برخي رفتارهاي اشتباه در كودكان و به ويژه نوجوانان شود؛ مانند برداشتن پول از كيف پدر و مادر بدون اجازه‌.

 

نحوه‌ي دادن پول تو جيبي به فرزندان

براي كودكان تا قبل از مقطع راهنمايي پول توجيبي به صورت هفتگي بهترين حالت است. اين مبلغ بايد بگونه‌اي باشد تا بخشي از نيازهاي كودك مانند خريد لوازم التحرير، وسايل و خوراكي‌هايي را كه دوست دارد را تامين كند و مقداري هم براي پس انداز كودك باشد. اما همانطور كه گفتيم اين مبلغ نبايد بيش از حد باشد. پول توجيبي به صورت ماهانه براي كودكان دبستاني توصيه نمي‌شود. اگر به صورت ماهانه به كودك خود پول مي‌دهيد بايد روي خرج كردن آن نظارت و كنترل بيشتري داشته‌ باشيد. براي كودك مشخص كنيد كه اگر پول تو جيبي خود را بيهوده خرج كند پول اضافه‌تري به او نمي‌دهيد و بايد تا هفته‌ي آينده و يا ماه آينده صبر كند. اين كار مديريت مالي در كنار مسئوليت‌پذيري را به تدريج در او تقويت مي‌كند. مطلب مسئوليت پذيري در كودكان نيز در همين رابطه است.  

 

به فرزندان خود رشوه ندهيد

نبايد به كودكان خود رشوه بدهيد! يكي از اشتباهات رايج تربيتي اين است كه دادن پول توجيبي به فرزندان را به انجام وظايف و مسئوليت‌هاي او در منزل و مدرسه وابسته كنيد. مثلا والديني كه به كودك او مي‌گويند اگر تكاليفت را به موقع انجام دهي پول توجيبي‌ات را دريافت مي‌كني. در اين شرايط كودك شرطي مي‌شود و گمان مي‌كند هميشه براي انجام وظايف و مسئوليت‌هايش مستحق دريافت پاداش است. اين امر باعث شكل‌گيري شخصيت متوقع در كودك مي‌شود. كودك بايد بياموزد كه برخي از امور جزو وظايف او هستند و در صورت انجام ندادن مورد بازخواست قرار مي‌گيرد. پاداش دادن به كودك بايد به خاطر شخصيت كودك باشد و جنبه‌ي رشوه دادن نداشته‌ باشد.

 

نكات مهم در پول توجيبي كودكان

ـ ممكن است كودكتان براي خريد وسيله‌ يا اسباب‌بازي خاص از شما تقاضاي پول اضافي بكند. تلاش و صبر و تحمل براي رسيدن به خواسته‌ها را به او ياد دهيد. 

ـ نسبت به قوانين مالي كه براي نوجوانتان درنظر مي‌گيريد پايبند باشيد. هيچ ايرادي ندارد كه فرزندتان با بحران مالي مواجه شود. 

ـ زماني كه فرزندتان در مديريت پول‌هايش موفق بود و مشاهده كرديد كه درحال پس انداز كردن پول توجيبي‌هايش است حتما او را تشويق كنيد و موفقيت‌هايش را ببينيد. در مورد بهترين روش‌هاي تشويق مي‌توانيد با متخصص در زمينه روانشناسي كودكمشورت كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه پول توجيبي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور شماره 9099075228 و از تهران با شماره  9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : پول توجيبي كودكان چقدر باشد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۵۶:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی