مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

علت و درمان لجبازي كودكان : كودكان لجباز چه رفتارهايي دارند؟

در ابتدا با كمك روانشناس بايد تشخيص داده شود كه با اختلال نافرماني مقابله‌اي كودك روبرو هستيم يا نه. كودكاني كه لجبازي و نافرماني مي‌كنند، سعي مي‌كنند از دستوراتي كه از سوي بزرگترها صادر مي‌شود سرپيچي كنند و نظر آن‌ها را ناديده بگيرند. آسيب رساندن به خود يا ديگران از طريق گاز گرفتن، ناسزا گفتن، گريه كردن و اينگونه رفتارها از جمله كارهايي است كه كودكاني كه لجبازي مي‌كنند انجام مي‌دهند، همچنين معمولا افرادي كه لجبازي و نافرماني مي‌كنند افرادي با اعتماد به نفس پايين و داراي خلق افسرده هستند.

اگر كودك نشانه‌هاي بالا را داشت مي‌توان گفت كه لجبازي و نافرماني مي كنند و توصيه مي شود والدين براي درمان و كاهش لجبازي كودكان از راهكارهايي كه در ادامه گفته مي شود استفاده كنند. اگر همچنان لجبازي فرزندتان ادامه داشت مي‌توانيد از راهنمايي ‌‌هاي روان‌شناسان متخصص براي كاهش نافرماني‌هاي كودكانتان استفاده كنيد.

 

علت لجبازي كودكان چيست؟

كودكان در سنين مختلف لجبازي‌هايي دارند ولي نوع اين لجبازي‌ها متفاوت است، مثلا كودكاني كه بچه اول خانواده هستند خصوصيات فرزند اول را دارند و به دليل تربيت در بهترين شرايط و فراهم بودن بهترين امكانات رفاهي بيشتر از ساير فرزندان ممكن است لجبازي كنند و براي خواسته‌هاي خودش پافشاري كنند. اما فرزندان ديگر خانواده لجبازي كمتري نسبت به فرزند اول خانواده دارند و اين مسئله گاهي مشكل ساز مي‌شود و والدين از لجبازي كودك خود درمانده مي‌شود و نمي‌دانند چه برخوردي بايد با فرزند خود داشته باشند.

همچنين عوامل زيستي نيز در بروز لجبازي كودكان موثر است و عوامل ژنتيكي، مصرف دارو، مبتلا بودن به بيماري خاص، خستگي، گرسنگي، تشنگي، كم خوابي و مبتلا بودن به اختلالات رواني مثل ‌ADHD. عوامل محيطي و رواني نيز ممكن است در بروز لجبازي كودكان نقش داشته باشد كه شامل آگاه نبودن كودك از درست يا نادرست بودن رفتار خود، داشتن والدين حساس و كمال گرا، كمبود محبت كودك، وابستگي شديد كودك به ديگران، ضعيف بودن والدين كه باعث مي شود كودكان در لجبازي و نافرماني شدت بگيرند و براي رسيدن به خواسته‌هاي خود پافشاري كنند.

 

علت و درمان لجبازي در كودكان ۲ تا ۳ ساله

كودكان در سن ۲ تا ۳ سالگي تقريبا كنجكاو و غير قابل پيش‌بيني هستند، آن‌ها تمايل دارند از طريق مشاهده و تجربه درباره‌ي برخي اتفاقات اطلاعات كسب كنند، و ممكن است در اين مسير با مقاومت والدين و اطرافيان مواجه شوند و دست به لجبازي بزنند. از عوامل ديگري كه باعث بروز لجبازي در كودكان مي‌شود مي‌توان به توقعات غير منطقي والدين، كه باعث مي‌شود از كودك خود فراتر از توانايي‌هايش انتظار داشته باشند و فرزندشان را تحت فشار قرار دهند. در واقع همه چيز بستگي به اين دارد كه والدين كداميك از سبك‌ هاي فرزندپروري را انتخاب كرده‌اند. 

 

علت لجبازي در كودكان ۴ تا ۵ ساله

كودكان ۴ تا ۵ ساله معمولا براي ‌اينكه بتوانند خودشان را ثابت كنند و تا حدودي به استقلال برسند ممكن است گاهي لجبازي‌هايي داشته باشند، البته اين رفتارها جزئي از مراحل رشد كودكان است و طبيعي است. جلب توجه اطرافيان به وسيله‌ي لجبازي، يكي ديگر از كارهايي است كه ممكن است كودكان انجام مي‌دهند. گاهي اوقات نيز به دليل نوع تربيت والدين ممكن است كودكان دست به لجبازي بزنند و نافرماني كنند، زيرا برخي والدين تمايل دارند روي فرزند خود تسلط كامل داشته باشند و در تمام امور فرزند خود دخالت كنند، و فرصت كافي به فرزند خود براي انجام دادن كارهايش نمي‌دهند كه نتيجه‌ي آن لجبازي كودكان و نافرماني آن‌ها مي‌شود.

همچنين خستگي و گرسنگي از دلايل ديگر لجبازي كودكان است و كودكان زماني كه خسته مي‌شوند، بي‌حوصله مي‌شوند و ممكن است براي موضوعات مختلفي لجبازي كنند، داشتن بيماري‌هاي خاص مثل ADHD نيز در بروز لجبازي كودكان موثر است. دلايل ديگر لجبازي در كودكان ۴ تا ۵ ساله كمبود توجه، تقليد از ديگران و تولد نوزاد جديد به گونه‌اي كه كودك حسادت خود را به صورت لجبازي نشان مي‌دهد، مي‌باشد.

 

علت لجبازي در كودكان ۶ تا ۷ ساله

كودكاني كه در سن ۶ تا ۷ سالگي قرار دارند معمولا براي دريافت محبت از سوي ديگران، ياري و كمك خواستن از ديگران، داشتن احساس قدرت و تسلط بر ديگران و حتي جلب توجه ديگران ممكن است در برخي موقعيت‌ها دست به پرخاشگري بزنند و لجبازي كنند. والدين و اطرافيان كودك مي‌توانند با تشخيص علت پرخاشگري كودكان، واكنش مناسبي در برابر لجبازي كودكان داشته باشند.

 

چگونه لجبازي كودكم را كاهش دهم؟

لجبازي در كودكان از ۲ سالگي شروع مي‌شود، در ۳ يا ۴ سالگي به اوج خود مي‌رسد و در حدود ۷ سالگي كاهش پيدا مي‌كند، چگونگي برخورد با لجبازي كودكان اهميت زيادي دارد و براي اينكه بتوانيد برخورد مناسبي با فرزند لجباز خود داشته باشيد بايد آگاهي كامل از علت لجبازي فرزند خود داشته باشيد و بعد از اينكه دليل لجبازي كودك خود را متوجه شديد، راهكارهاي زير را در برابر لجبازي فرزند خود داشته باشيد.

 

درمان لجبازي كودك ۲ تا ۳ ساله

براي درمان و كاهش لجبازي در كودكان ۲ تا ۳ ساله لازم است در ابتدا والدين با وظايف كودك ۳ ساله خود آشنايي داشته باشند. پدر و مادر نبايد از كودك خود فراتر از توانايي‌هايش انتظار داشته‌ باشند، زيرا با اين كار باعث ايجاد استرس و بروز لجبازي در فرزند خود مي‌شوند و بايد طبق توانايي‌هاي فرزند خود از آن‌ها انتظار داشته باشند. يكي ديگر از روش‌هاي كاهش لجبازي در كودكان اين است كه زماني كه كودكتان شروع به لجبازي و نافرماني كرد، به جاي اينكه با او بحث و جدل كنيد، بهتر است حواس كودك را به موضوعات ديگر معطوف كنيد و به عبارت ديگر حواس او را از موضوع اصلي كه باعث لجبازي كودك شده است منحرف كنيد.

 

درمان لجبازي در كودكان ۴ تا ۵ ساله

براي درمان لجبازي در كودكان ۴ تا ۵ ساله توصيه مي‌شود به خواسته‌هاي آن‌ها گوش دهيد و با آن‌ها مقابله نكنيد، حتي بهتر است با كودكتان ارتباط برقرار كنيد زيرا ممكن است علت لجبازي كودكتان را متوجه شويد و به صورت منطقي با يكديگر كنار بياييد و ديگر نيازي به بحث و جدل نباشد. سعي كنيد به كودك خود احترام بگذاريد و در بعضي موارد به او حق انتخاب دهيد تا از بروز لجبازي در كودكتان پيشگيري كنيد و اگر با اين وجود كودكتان پرخاشگري كرد، خونسردي خودتان را حفظ كنيد و سعي كنيد با صحبت و گفتگو مسئله را حل كنيد.

 

درمان لجبازي در كودكان ۶ تا ۷ ساله

لجبازي در كودكاني كه در اين سن هستند متفاوت‌تر از لجبازي كودكان در سنين پايين است و راهكارهاي درماني مختلفي دارد. لجبازي كودكان در اين سن ممكن است براي انجام دادن كارهايي باشد كه انجام آن در توانش است اما به دليل تنبلي لجبازي مي‌كند و تمايل دارد ديگران كارهاي او را انجام دهند. مثلا بستن بند كفش يكي از كارهايي است كه كودكان مي‌توانند آن را انجام دهند اما به خاطر تنبلي سعي مي‌كنند انجام اين كار را از طريق لجبازي كردن به ديگران موكول كنند. اينطور وقت‌ها اطرافيان كودك نبايد در برابر اينگونه خواسته‌هاي كودك تسليم شوند و كار‌هاي او را انجام دهند. زيرا اگر والدين كودك كارهاي شخصي كودك را انجام دهند، باعث مي‌شود كودك به اين شرايط عادت كند و حتي در آينده نيز ديگران مجبور شوند كارهايي كه مربوط به او هست را انجام دهند.

تهيه يك جدول مصور كه تصاويري از كارهاي روزانه‌ي كودك در آن باشد نيز در كاهش لجبازي كودك و تشويق او به انجام كارهاي روزانه موثر است. جدول مصور به اين صورت است كه كارهاي روزانه كودك مثل مسواك زدن، لباس پوشيدن، غذا خوردن و ... به صورت تصويري در جدول نشان داده شود. 

درصورتي كه كودك در طول روز آن‌ها را به درستي انجام داد تشويق مي‌شود و ستاره دريافت مي‌كند، اما اگر لجبازي كرد و كارهايش را انجام نداد ستاره‌اي دريافت نمي‌كند. اين كار باعث مي‌شود كودك با وظايف خود آشنا شود و براي انجام دادن كار‌هاي شخصي خود تشويق شود و لجبازي كمتري كند.

 

علت و درمان لجبازي كودكان : راهنماي برخورد عملي

-زماني كه با نافرماني فرزندتان مواجه شديد خودتان را كنترل كنيد و سعي كنيد براي آرام كردن خودتان نفس عميق بكشيد، زيرا اگر شما نيز پرخاشگري كنيد نه تنها گامي براي كاهش نافرماني كودكتان برنداشتيد بلكه باعث وخيم تر شدن شرايط نيز مي‌شويد.

-جويا شدن علت لجبازي اهميت زيادي دارد و گاهي لجبازي كودكان علت خاصي دارد، مثلا امتناع كودكان از رفتن به مهدكودك يا مدرسه ممكن است به علت آزار و اذيت‌هايي باشد كه در مدرسه اتفاق مي‌افتد و با از بين بردن و حل كردن آن ها مي‌توان لجبازي كودكان را كاهش داد.

-اجازه دهيد كودكان حق انتخاب داشته باشند و بتوانند تصميم گيري كنند زيرا در اينصورت آن‌ها لجبازي و نافرماني كمتري دارند و بهتر مي‌توانند با مسائل كنار بيايند.

-براي كاهش لجبازي كودكان رفتارهاي خوب آن‌ها را تقويت كنيد. براي اين كار دادن پاداش گزينه‌ي مناسبي است و باعث كاهش لجبازي كودكان مي‌شود.

علت و درمان لجبازي كودكان : نحوه برخورد

-زماني كه با لجبازي كودك مواجه مي‌شويد، سعي نكنيد با بحث كردن او را متقاعد كنيد و بهترين راه توجه نكردن به رفتارهاي كودك و بي‌اعتنايي به او است، با اين كار كودك به تدريج لجبازي كمتري ‌مي‌كند. اما اگر والدين و اطرافيان كودك به صورت مداوم در برابر لجبازي كودك مقاومت كنند باعث مي‌شود كودك براي اثبات حرف خودش لجبازي بيشتري كند.

-فراهم كردن شرايط محيطي ايمن براي رشد فرزندان لازم است و والدين بايد محيطي دوستانه و بدون تنش و اضطراب براي فرزندان خود فراهم كنند. همچنين تنبيه كلامي و بدني نه تنها باعث كاهش لجبازي كودكان نمي‌شود بلكه باعث پافشاري كودكان بر خواسته‌هاي خود مي‌شود.

-والدين بايد راهنماي مناسبي براي فرزندان خود باشند، تا فرزندان بتوانند به خوبي رشد كند و با چالش‌ها كنار بيايند.

اگر روش‌هاي فوق براي كاهش لجبازي كودكتان موثر نبود، توصيه مي‌شود با روان‌شناس متخصص مشورت كنيد تا بتوانيد با راهنمايي‌هاي او لجبازي و نافرماني كودكتان را كاهش دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  علت و درمان لجبازي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : علت و درمان لجبازي كودكان | راهنمايي به تفكيك سن

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۲۵:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی