مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تشويق معتاد به ترك | تشخيص اعتياد فرد

براي تشخيص اعتياد در وهله اول نياز به تست اعتياد نيست؛ يك روانشناس متخصص مي‌تواند علائم و نشانه‌هايي را براي شما مشخص كند كه اعتياد را تشخيص دهيد. راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه شما مي‌توانيد با استفاده از آن‌ها به اعتياد شخص مورد نظرتان پي ببريد. براي مثال اينكه معمولا افرادي كه تزريقي هستند از لحاظ جسماني اغلب اوقات جاي سوزن در دستان آن‌ها وجود دارد، وسايل غيرمتعارف مثل زرورق سيگار يا سرنگ در وسايل آن‌ها ديده مي‌شود، داروهاي مخدر در خانه نگهداري مي‌كنند، ساعت خواب افراد معتاد متغير مي‌شود و دائما در حالت خواب آلودگي هستند، اين افراد به ورزش و فعاليت‌هاي جسماني علاقه‌اي ندارند، معمولا تمايلي به تميز نگه داشتن خود ندارند، تا يك ساعت بعد از مصرف بدنشان شروع به خارش مي‌كند، دچار آبريزش بيني و خماري مي‌شوند، اندازه‌ي مردمك چشمشان تغيير مي‌كند و به مشكلات و بيماري‌هاي جسماني مبتلا مي‌شوند.

از لحاظ رواني نيز افراد معتاد از خانواده و اطرافيان دوري مي‌كنند و تنهايي را به آن‌ها ترجيح مي‌دهند، بيشتر با افراد مشكوك رابطه برقرار مي‌كنند، اينگونه افراد معمولا اعتياد خود را به دروغ پنهان مي‌كنند و به تدريج به دروغگويي عادت مي‌كنند، بسيار پرحرف مي‌شوند و در همه‌ي زمينه‌ها نظر خود را اعلام مي‌كنند، در عملكردهاي شغلي و اجتماعي افت مي‌كنند، اصرار دارند كه تنها به بيرون بروند و خبر ترك اعتياد ديگران را تكذيب مي‌كنند.

اگر نشانه‌هاي اعتياد به مواد مخدر را در فرد مورد نظر خود ديديد، توصيه مي‌شود در ابتدا با يك درمانگر متخصص و روان‌شناس مشورت كنيد و شتابزده عمل نكنيد، زيرا مي‌توانيد با استفاده از راهنمايي‌هاي متخصصان بهترين واكنش را داشته باشيد.

 

چه رفتاري با فرد معتاد داشته باشم؟

مهم ترين مسئله‌اي كه در تشويق كردن فرد معتاد به ترك اهميت دارد خانواده و دوستان سالم فرد هستند،‌ زيرا مي‌توانند با حمايت و پشتيباني فرد را براي ترك تشويق كنند و در او انگيزه‌اي براي ترك ايجاد كنند. براي اين كه خانواده ها بتوانند بهترين واكنش را در برابر اعتياد افراد داشته باشند لازم است در زمينه‌ي اعتياد اطلاعات لازم را به دست بياورند و به حرف‌هاي اطرافيان اتكا نكنند.

نقش خانواده در ترك اعتياد بسيار بااهميت است. از آنجا كه يكي از دلايل اصلي اعتياد مشكلات خانوادگي است، به همين دليل شركت در جلسات خانواده درماني بسيار مفيد و اثربخش است. گاهي اين جلسات به صورت گروهي برگزار مي‌ِشود و خانواده‌هايي كه مشكل مشابهي دارند مي‌توانند ار تجربيات همديگر استفاده كنند. براي اينكه بتوانيد نحوه‌ي رفتار در مواجه با فرد معتاد را بدانيد،‌ توصيه مي‌شود با يك روانشناس متخصص اعتياد در ارتباط باشيد تا بتوانيد واكنش مناسبي در برابر فرد معتاد داشته باشيد. 

 

چگونه در فرد معتاد انگيزه‌اي براي ترك ايجاد كنيم؟

مهمترين مسئله در ترك اعتياد تمايل خود فرد براي ترك است؛ افرادي كه ميل به ترك دارند مي‌توانند اراده كنند و از دام اعتياد رها شوند. اما افرادي كه تمايلي براي ترك ندارند، لازم است در آن‌ها ايجاد انگيزه شود تا اراده‌ي ترك را پيدا كنند. براي اينكه بتوانيد فرد را براي ترك كردن تشويق كنيد، لازم است در ابتدا اعتياد شخص معتاد را بپذيريد و آن را انكار نكنيد؛ سپس در رابطه با نوع مواد مخدر اطلاعات لازم را كسب كنيد تا در شرايط خاص غافلگير نشويد و درك بهتري از موقعيت فرد معتاد داشته باشيد.

 

1- تامين مالي ممنوع

ممكن است فرد معتاد منبع درآمدي نداشته باشد و شما تامين‌كننده مخارج او باشيد. هر زمان كه متوجه شديد اين پول‌ها هزينه‌ي خريد مواد مخدر مي‌شود ديگر به او پول ندهيد.  زيرا شما با اين كار تامين كننده‌ي اصلي فرد معتاد هستيد. وقتي فرد معتاد از لحاظ مالي تامين نشود ممكن است دست به خشونت بزند و بخواهد بزور پول بگيرد و يا به خود يا شما آسيبي بزند. اما با اين وجود نبايد تسليم شويد و خرج مواد او را بدهيد، زيرا شما با قطع تامين مالي داريد به او كمك مي‌كنيد. 

اما نبايد به گونه‌اي رفتار كنيد كه فرد معتاد احساس كند پشت او را خالي كرده‌ايد و حمايتش نمي‌كنيد. بايد حسن نيت خود را به او ثابت كنيد و نشان دهيد كه قصد كمك به او را داريد اما پرداخت هزينه‌هاي مواد نشانه‌ي كمك به فرد معتاد نيست.

 

2- با فرد معتاد اتمام حجت كنيد

بايد تكليف خودتان را روشن كنيد ولي كاري نكنيد كه شخص احساس گناه كند، زيرا اين كار نه تنها مفيد است بلكه باعث مي‌شود تاثير منفي روي فرد معتاد بگذاريد و انگيزه‌اي براي ترك در او ايجاد نكنيد. از طريق اتمام حجت كردن مي‌توانيد مشكلاتي كه در خانواده وجود دارد را به شيوه‌اي سالم بيان كنيد و عوارض اعتياد را به فرد معتاد نشان دهيد. اتمام حجت يكي از روش‌هاي موثر بر روي فرد معتاد است كه البته به ميزان تاثيرگذاري شما بستگي دارد. همچنين اين نكته را در نظر بگيريد كه شما تاثير زيادي در فرد معتاد مي‌گذاريد و با حمايت خود مي‌توانيد وي را بهتر از هر كس ديگر تشويق به ترك كنيد.

 

3- نشان دهيد كه افراد معتاد طرد شده نيستند

زماني كه شخصي گرفتار اعتياد مي شود سلامت اجتماعي او به خطر مي‌افتد و در عملكرد اجتماعي‌اش به مشكل بر مي‌خورد. اينگونه افراد گمان مي‌كنند جامعه پذيراي آن‌ها نيست و طرد شده اند. اما شخص معتاد بايد احساس مهم بودن كند و درك كند كه خانواده، دوستان و اطرافيان شخص تلاش مي‌كنند تا او بهبود پيدا كند و درمان شود. همچنين رسانه‌هاي اجتماعي بايد به گونه‌اي عمل كنند كه شرايط براي بهبودي اينگونه بيماران فراهم باشد و نبايد آن‌ها از مطرح كردن مشكل خود ترس و واهمه داشته باشند.

 

4- تشويق معتاد به ترك : تغيير نگرش در رابطه با مراكز ترك اعتياد

برخي از افراد گمان مي‌كنند در كمپ ترك اعتياد از طريق شكنجه ترك داده مي‌شوند و مجبورند براي ترك سختي زيادي بكشند، به همين دليل از ترك كردن منصرف مي‌شوند و به مصرف خود ادامه مي‌دهند. اما اين نگرش اشتباهي است كه بايد اصلاح شود زيرا مراكز ترك اعتياد معتبر اغلب از داروهاي ترك اعتياد با روش جايگزين كردن دارو به جاي مواد مخدر و ... افراد را ترك مي‌دهند و از شكنجه‌هاي فيزيكي استفاده نمي‌كنند. حتي معمولا در اين مراكز روانشناساني مستقر هستند تا از لحاظ رواني فرد معتاد را حمايت كنند و نگذارند آسيب روحي ببيند. بنابراين لازم است افراد معتاد توجيه شوند كه در مراكز ترك اعتياد قرار نيست شكنجه ببينند بلكه مي‌توانند بهبودي كامل پيدا كنند. 

البته اين ترس در افراد معتاد خيلي دور از ذهن نيست، زيرا در گذشته اينگونه افراد را به روش سنتي ترك مي‌دادند، به صورتيكه دست و پاي آن ها را مي‌بستند و بدون هيچ داروي جايگزيني آن‌ها را ترك مي‌دادند، كه در اين روش تعداد اندكي مي‌توانستند دوام بياورند و مواد را ترك كنند و حتي برخي از افراد كه موفق به ترك مي‌شدند پس از مدتي دوباره به مواد گرايش پيدا مي‌كردند و اعتياد آن‌ها برمي‌گشت. اما امروزه روش‌هاي بهتر و كارامد تري براي ترك وجود دارد كه افراد معتاد مي‌توانند به راحتي ترك كنند و به زندگي طبيعي خود برگردند.

 

5- از ترس آبرو ترك نمي‌كنم

برخي از افراد به دليل واهمه از فاش شدن اعتيادشان در محل كار و اطرافيان و از بين رفتن آبرويشان تمام تلاش خود را مي كنند تا كسي متوجه اعتياد آن‌ها نشود و به همين خاطر اقدامي براي ترك اعتياد نمي‌كنند، اما آن‌ها بايد اين مسئله را بدانند كه تنها آن ها گرفتار اعتياد نيستند و هرچه سريعتر جلوي اين كار را بگيرند به نفع آن‌ها است. همچنين اگر تصميم به ترك گرفته‌ايد نيازي نيست همه‌ي افراد را از تصميم خود با خبر كنيد و اگر همسرتان يا يكي از اعضاي خانواده‌تان از تصميم شما با خبر باشند كافي است.

 

6- تشويق معتاد به ترك : براي بهبودي شخص معتاد تلاش كنيد

گاهي اوقات اطرافيان شخص معتاد تلاشي براي ترك فرد نمي‌كنند و وي را به حال خودش رها مي‌كنند كه ممكن است باعث وخيم تر شدن اوضاع وي شوند، اما اطرافيان فرد معتاد مي‌توانند با حمايت كردن و بسياري راهكارهاي ديگر انگيزه‌ي ترك در فرد ايجاد كنند. آن‌ها بايد به گونه‌اي شخص معتاد را قانع كنند كه چاره‌اي جز ترك ندارد. همچنين اگر تاكنون هزينه‌ي مواد وي را مي‌دادند، بايد اين كار را متوقف كنند.

يكي ديگر از موضوعاتي كه خانواده‌ها بايد به آن توجه كنند اين است كه زماني كه شخص موفق به ترك مواد شد، نبايد او را به حال خود رها كنند زيرا ممكن است دوباره وسوسه شود و به مصرف دوباره مواد مخدر روي بياورد. به اين ترتيب تمام تلاش‌هاي شما و فرد از بين مي‌رود. بهترين كار اين است كه پس از ترك نيز شما حامي او باشيد و در جلسات مشاوره شركت كند تا بتواند بر وسوسه‌ي خود غلبه كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشويق افراد معتاد به ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : چگونه فرد معتاد را تشويق به ترك كنيم؟ (راهنماي عملي)

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۳۱:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی