مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد | براي خانواده‌ام ترك مي‌كنم؟

در قدم اول بايد به اين سوال پاسخ دهيد كه آيا قطع مصرف مواد به هدف جلب اعتماد و حمايت خانواده است؟ اگر جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد برنگردد يعني من شكست خوردم و دوباره به مصرف برمي‌گردم؟ يا آن كه اگر خانواده به من اعتماد نكنند پس مصرف مي‌كنم و به قول معروف آش نخورده و دهن سوخته نمي‌شوم؟ اگر در لجبازي با خانواده مصرف كنم من بيشتر آسيب مي‌بينم يا خانواده‌ام؟ براي اين كه به اين سوالات بهتر پاسخ دهيم بايد ارزش‌ها و اهدافي كه براي آن‌ها بهبودي را شروع كرديم مرور كرده و توجه داشته باشيم كه ارزش بنيادي ما براي تصميم به قطع مصرف چه بوده است. توصيه ما اين است كه به دنبال ارزشي باشيد كه درون شما ريشه دارد و با تغيير اعتماد اطرافيان، شما را از بهبودي نااميد نمي‌كند.

 

خانواده به بي‌اعتمادي اعتياد دارد!

اگر شما به تازگي مصرف مواد را كنار گذاشته‌ايد و برنامه بهبودي خود را پيش مي‌بريد بايد آگاه باشيد خانواده در اين مدت زمان كه با اين مسئله درگير بوده چه تجاربي را از سر گذرانده است. احتمالا اعضاي خانواده و اطرافيان پس از چندين بار اعتماد كردن و پيگيري برنامه درماني شما دوباره با لغزش و عود مواجه شده‌ و از پيگيري درمان  نااميد شده‌اند. اين فرايند باعث شده كه خانواده هم مانند شما كه به مواد اعتياد داريد و ترك آن براي شما سخت است به نوعي به بي‌اعتمادي خود معتاد شده و ترك آن براي آن‌ها سخت باشد.

هم چنين ممكن است روش هايي كه شما براي جلب اعتماد خانواده خود استفاده مي كنيد، درست نباشد و يا آن ها باورهاي غلطي داشته باشند كه اعتماد كردن را براي آن ها دشوار كند. خوشبختانه اين پايان راه نيست. متخصصان اعتياد امروزه با استفاده از روش هايي نظير برگزاري جلسات خانواده درماني حل اين مشكل را آسان كرده اند. در اين جلسات اعضاي خانواده فرد معتاد نيز در فرايند درمان شركت داده مي شوند و گويي آن ها نيز مورد درمان قرار مي گيرند. 

براي دريافت مشاوره خانواده درماني  كليك كنيد. 

 

جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد | آيا با ترك اعتياد همه چيز حل مي شود؟

شايد تصور كرده باشيد كه همه مشكلات شما ناشي از مصرف مواد باشد و اگر از مواد پاك شويد همه آسيب‌ها و زخم‌ها از بين مي‌رود اما پاكي تنها جزئي محدود از درمان اعتياد است. قسمت عمده بهبودي اعتياد، درمان مشكلات روحي و تغيير مهارت‌هاي رفتاري و ارتباطي شما است كه باعث جبران آسيب‌هاي اعتياد مي‌شود. در حقيقت اعتياد ذهن را بيمار مي كند و اگر به آسيب هاي رواني ناشي از آن پرداخته نشود درمان هرگز كامل نخواهد شد. 

براي مثال اكثر مواد در دراز مدت باعث تحريك پذيري افراد مي شود. در نتيجه آن ها خيلي زود عصباني مي شوند و به ديگران از جمله خانواده خود پرخاشگري مي كنند. در اين شرايط حتي اگر مواد را كنار گذاشته باشيد نيازمند تمرين مهارت هايي نظير مهارت كنترل خشم هستيد تا بتوانيد در ارتباط سالمي با خانواده خود قرار بگيريد. در كنار اين مسئله شما بايد به مرور خود را با مسئوليت‌هاي جديد و سبك زندگي تازه پس از ترك وفق دهيد. سبك زندگي، تفريحات، دوستان و رفتارهاي اجتماعي زمان مصرف را تغيير دهيد تا جلب اعتماد خانواده ساده‌تر شود. در جلسات مشاوره اي كه براي ترك اعتياد برگزار مي شود به تمامي اين مسائل نيز رسيدگي مي شود.

براي دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد. 

 

جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد | اعتماد جاده اي دو طرفه 

براي آنكه رابطه سالمي بين فرد معتاد و خانواده اش پس از ترك به وجود بيايد تمام وظيفه ها به دوش بيمار نيست، بلكه خانواده او نيز بايد بتوانند در اين مسير تلاش كنند. متاسفانه اكثر خانواده‌هايي كه با مسئله اعتياد درگير هستند اطلاعات صحيح و علمي محدودي در مورد اعتياد دارند و معمولا بيشتر اطلاعات خود را از دوستان و آشنايان غير متخصص مي‌گيرند. اين سطح اطلاعات پايين باورهاي اشتباه و شايع را درمورد عضور معتاد شكل مي‌دهد كه گاهي مي‌تواند او را به مصرف دوباره مواد ترغيب كند. به همين دليل خانواده نيز بايد در جريان درمان قرار بگيرد و با كسب اطلاعات و تغيير باورهاي غلط به درمان كمك كند. در ادامه با چند نكته سعي داريم اين باورهاي غلط را اصلاح كنيم.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد نقش و وظايف خانواده در مسير ترك اعتياد مي توانيد به مقاله نقش خانواده در ترك اعتياد مراجعه كنيد. 

وسوسه نشانه بي‌ارادگي نيست!

برخي اعضاي خانواده تصور مي‌كنند وسوسه فرد بهبوديافته نشانه بي‌ارادگي و ثابت‌قدم نبودن در ترك مواد است. در حالي كه وسوسه جزئي از بيماري اعتياد است و تا سال‌ها با فرد بهبوديافته باقي مي‌ماند. او نياز به كمك اطرافيانش دارد تا با نگراني كمتر بتواند به مقابله با اين وسوسه‌هاي سخت بپردازد. به او اين اطمينان را بدهيد كه وسوسه شدنش را مي‌پذيريد، به سختي آن اذعان داريد و به حرف‌هاي او درباره احساساتش گوش مي‌دهيد. در عين حال براي مقابله با اين وسوسه ها به او روش هاي اصولي را پيشنهاد بدهيد. روان شناسان با استفاده از درمان هايي نظير درمان شناختي-رفتاري براي مقابله با وسوسه راهكارهاي عملي به فرد آموزش مي دهند. به همين خاطر در او اين انگيزه را ايجاد كنيد كه از يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد كمك بگيرد. 

براي آشنايي با روش هاي مقابله وسوسه مطالعه مقاله غلبه بر وسوسه بعد از ترك را نيز به شما پيشنهاد مي كنيم. 

لغزش، جزء طبيعي بهبودي!

بيشتر خانواده‌ها وقتي س از ترك لغزش عضو مبتلا به اعتياد را مي‌بينند يا حداقل به آن مشكوك مي‌شوند تصور مي‌كنند كه درمان به كلي شكست خورده و راه برگشتي وجود ندارد. به همين دليل معمولا خانواده‌ها هميشه نگران هستند. اين نگراني مي‌تواند موجب مراقبت زياد و انتقال احساس گناه و شرم به فرد معتاد شود و در كنار آن احساس خشم و لجبازي او را هم فعال كند. همه اين احساسات خود مي‌توانند عوامل تحريك كننده اي براي از سرگيري مصرف مواد شود. براي پيشگيري از اين موضوع لازم است كه به لغزش ها به چشم يك چالش نگاه كنيد تا يك فاجعه جبران ناپذير. 

نكته‌اي كه بايد به خاطر داشته باشيد آن است كه لغزش به خاطر خاصيت عودكنندگي بيماري اعتياد، جزء طبيعي از درمان اعتياد است. متخصصان، بيماري اعتياد را از نظر عودكنندگي معمولا با بيماري ديابت نوع 1 يا آسم مقايسه مي‌كنند. تحقيقات نشان داده است كه 40 تا 60 درصد بهبوديافتگان اعتياد در جريان بهبودي برگشت مي‌كنند. اما اين اطلاعات به اين معنا نيست كه ما از درمان اعتياد نااميد هستيم. بلكه با شناخت خصوصيت اين بيماري به درمان موثر‌تر مي‌پردازيم. تاثيرگذارترين روش براي مقابله با وسوسه و برگشت، انتقال احساس امنيت و پذيرش به عضو بهبودجوي خانواده است؛ تا از لغزش خود احساس گناه نداشته باشد. در اين صورت فرد مي تواند به راحتي و به اميد حمايت اين مسئله را با خانواده و درمانگر در ميان گذاشته و درمان خود را از سر بگيرد. 

خانواده پليسي نباشيد!

بنابر اطلاعاتي كه گفته شد رفتار پليسي و همراه با مچ‌گيري خانواده با هدف بهبودي و طبيعت بيماري اعتياد همخوان نيست. اين رفتارها به احتمال زياد براي فرد بهبوديافته  احساس خشم و درك نشدن ايجاد مي كنند و ترغيبش مي‌كنند كه دوباره مصرف كند. 

جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد |زياد سرويس ندهيد!

برخي خانواده‌ها در برابر انتظارات فرد بهبوديافته راه افراط را پيش مي‌گيرند و گويا تمايل دارند با باج دادن از بازگشت او به مواد جلوگيري كنند. قول خريد ماشين و حل كردن مشكل سربازي فرزندشان را مي‌دهند، يا مي‌خواهند بلافاصله پس از ترك به خواستگاري دختر دلخواهش بروند. در حالي كه اين روش نيز مفيد نيست و فرد بهبوديافته بايد مسئوليت طبيعي رفتار همراه با تخريب گذشته خود را بپذيرد. در ضمن سرويس دادن‌هاي فراوان و فراهم كردن امكانات بيش از اندازه امكان بازگشت به مواد و عود بيماري را بيشتر هم مي‌كند. چون فرد ياد مي‌گيرد كه مسئوليت رفتار خود را نپذيرد و در آينده با كوچكترين مخالفت اطرافيان احساس ناكامي كرده به مصرف دوباره تمايل پيدا مي‌كند.

جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد | خانواده هم بايد ترك كند!

برخي متخصصان اعتقاد دارند خانواده‌هاي افراد معتاد هم رفتارهايي اعتيادگونه از خود نشان مي‌دهند يا آن كه به اعتياد عضو بيمار خود، عادت  مي‌كنند. حضور خانواده در فرايند بهبودي و شركت در جلسات خانواده‌درماني مي‌تواند به آن‌ها در زمينه كنار گذاشتن رفتارهاي مخرب كمك كند و به اين ترتيب از احتمال بازگشت فرد به مصرف مواد نيز بكاهد. گروه‌هاي دوازده قدمي مانند NA، گروه‌هايي مخصوص خانواده‌ها در كنار جلسات خود به نام NAR-ANON تشكيل مي‌دهند كه به بهبود رفتار خانواده‌ها تمركز مي‌كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : جلب اعتماد خانواده پس از ترك اعتياد | راهنماي مصرف كننده و خانواده

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۲۳:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی