مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

عدم توانايي دوستيابي كودكان چرا اهميت دارد؟

بعضي از كودكان،از همان ابتدا كه راه رفتن را ياد ميگيرند، دوستيابي را هم ياد ميگيرند و در برقراري رابطه دوستي مهارت بالايي دارند. در مقابل، بعضي ها هم در ايجاد رابطه دوستي ضعيفند و توانمندي لازم را ندارند. به همين دليل منزوي، گوشه گير و تنها مي شوند و مدادم به والدين خود مي چسبند.

درست است كه اين تفاوت ها تا حدي فردي و ذاتي است اما برقراري رابطه با ديگران مهارتي است كه انسان ها بايد در طول زندگي خود بياموزند. از آنجايي كه انسان موجودي اجتماعي است، تميل دارد كه در زندگي عضو گروه هايي باشد و ذوستاني براي خود داشته باشد. كودكان هم به همين دليل از سنين4 الي 5 سالگي شروع به دوستيابي و كسب اين توانمندي هستند.

 

دوست گريزي يا عدم توانايي در دوستيابي كودكان

در اين ميان كودكاني ديده مي شوند كه تمايلي به برقراري رابطه و دوستيابي ندارند. براي همين هميشه تنها و گوشه گير هستند و طبيعتا از رشد اجتماعي عقب مي مانند. و يا بعضي از كودكان تمايل زيادي براي پيدا كردن دوست و داشتن همبازي دارند اما هميشه ناكام مي مانند و فكر مي كنند "چون كسي ۀنها را دوست ندارد پس دوستي هم ندارند! " .

والدين و مربيان، براي حل اين مشكل بايد سه گام زير را بررسي كنند:

كشف علت مشكل دوست‌يابي

اگر كودك در دوستيابي مشكل دارد،بكوشيد تا دليل آن را پيدا كنيد. سعي كنيد با اد ذر اين مورد صحبت كنيد و سوالات و ابهاماتش را بطرف كنيد.

برنامه‌­ريزي براي حل مشكل دوست‌يابي

با او درباره روابط اجتماعي و پذيرش اينكه نياز به دوستاني دارد تا با آنها بازي كند و وقتگذراني كند صحبت كنيد.براي اين كار ميتوانيد او را در كلاس هاي مختلف مثل كلاس ورزشهاي گروهي ثبت نام كنيد تا متوجه اهميت روابط گروهي شود.

يكي ديگر از مواردي كه بايد برايش برنامه ريزي كنيد، گردش هاي خانوادگي است. اين اجتماع هاي خانوادگي فرصت مناسبي را به كودك مي دهد تا بتواند با هم سن و سالان خود رابطه دوستي برقرار كند. هم چنين يكي ديگر از فوايد گردش هاي خانوادگي اين است كه كودك، ناظر روابط دوستي شما با ديگران خواهد بود و ميتواند چگونه برقرار كردن اين روابط را مستقيما ببيند. سعي كنيد در اين گردش ها، الگوي مناسبي از خود به كودكتان ارائه دهيد .

نحوه پاسخ به مشكل دوست‌يابي

حواستان باشد كه هرگز روي اين موضوع پافشاري نكنيد. اجازه بدهيد كم كم متوجه اهميت دوستيابي بشود.

نكته ديگر اينجاست كه كودك را اصلا انگشت نماي ديگران نكنيد و سعي نكنيد با گفتنِ " به دايي سلام كن" به او نحوه برقراري ارتباط دوستانه را آموزش دهيد.

به كودك برچسب خجالتي بودن،تنها يا ساكت بودن را نزنيد.با اين كار رفتارهاي نا مناسب اجتماعي را او بيدار مي كنيد .

سعي كنيد با مراجعه به روانشناس يا ثبت نام در كلاسهاي آموزش مهارت هاي دوستيابي و برقراري ارتباط، به او توانمندي دوستيابي دهيد.

 

دلايل عدم توانايي دوستيابي كودكان چيست؟

پاسخ به اين سوال را بايد از جوانب مختلف بررسي كرد.

اگر عزت نفس نداشته باشد

يكي از عواملي كه به برقراري روابط دوستي و دوستيابي در كودكان كمك ميكند اين است كه آنها چه تصويري از خود در ذهن دارند؟

اينكه آنها خود را چه قدر دوست داشتني و مهم ميدانند، چه قدر خود را در برقراري رابطه دوستي توانمد مي دانند و چقدر خودشان را دوست دارند از عواملي هستند كه در دوست يابي كودكان مهم وضروري اند.

اگر اضطراب داشته باشد

يكي از عواملي كه مانع دوستيابي و برقراي درست رابطه بين كودكان مي شود اضطراب و نگراني آنها از اين موضوع است. اما اينكه اين اضطراب از كجا ريشه دارد و دليلش  چيست ميتواند جوابهاي مختلفي داشته باشد كه بهتر از براي بررسي درست اين موضوع از يك روانشناس كمك بگيريد.

اگر مهارتهاي برقراري ارتباط را بلد نباشد

در اغلب موارد مشكل اصلي عدم توانمدي كئدكان در دوستيابي تنها به همين دليل است. وقتي كودك فرصت كافي براي بازي با همسالان و يادگيري اين مهارت نداشته باشند و والدين هم نتوانند در اين مورد آموزش‌هاي لازم را انجام دهند يا اهميت آن را دست‌كم بگيرند، نمي‌تواند دوستي براي خودش پيدا كند.

براي آموزش اين مهارت به كودكتان مي توانيد از يك روانشناس متخصص در اين زمينه، كمك بگيريد.

 

راهكارهايي براي حل مشكل عدم توانايي دوستيابي كودكان

والدين براي حل عدم توانايي كودكان در دوستيابي ميتوانند از راهكارهاي زير استفاده كنند:

1-در كلاس آموزشي ثبت نام كنيد

ميتوانيد او را در كلاس هاي مختلف با محتواي متفاوت ثبت نام كنيد.اينجا فقط مهم اين است كه كودك در موقعيت دوستيابي قرار بگيريد و در فضايي بدون فشار، به دوستيابي بپردازد.

2-دوستش را به خانه دعوت كنيد

براي اينكه كاستي و نواقص روابط كودكتان آشكار شود مي توانيد دوستش را به خانه دعوت كنيد تا با هم بازي كنند. سپس رابطه دوستي شان را زير نظر بگيريد و درباره چگونگي حل نواقص در رابطه دوستي مطالعه كنيد.

3-به بچه هايي نظر خودش نزديك شود

يكي ديگر از راه هاي ارتباطي اين است كه به كودكان بگوييم با كساني دوست شود كه با او شباهت دارند ويا در زمينه اي با هم مشترك اند. مثلا اگر كودك شما به ورزش هاي رزمي علاقه دارد، به كودكاني نزديك شود كه با آنها احساس نزديكي و شباهت مي كند.

5-خودتان دست به كار شويد

يكي از اقداماتي كه والدين ميتوانند انجام دهند اين است كه خودشان، هم سن و سالاني را برايشان در نظر بگيرند و براي گردش دسته جمعي يا مهماني با آنها معاشرت كنند.

6- بازي راهي لذت بخش براي رفع عدم توانايي دوستيابي كودكان

بازي يكي از راه هاي ارتباطي مناسب با كودكان است. به دليل جذابيتي كه بازي براي كودكان فراهم مي كند، آموزش مهارت دوستيابي در مدرسه يا ديگر محيط ها آسان تر مي‌شود. مي‌توانيد با اجراي نمايش يا بازي با كودكتان در خانه، مهارتهاي ارتباطي و دوستيابي را به آنها آموزش دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه عدم توانايي دوست يابي در كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : عدم توانايي دوستيابي كودكان | دلايل و راه هاي مقابله

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۲۶:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی