مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

گروه درماني در درمان چه مشكلاتي به كار مي‌رود؟

گروه درماني براي درمان و حل مشكلات مختلف و متنوعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين روش، درمانگر مي‌تواند يك مسئله را مطرح كند و در ادامه افراد در گروه حول آن مسئله به بحث بپردازند. وظيفه گروه درمانگر اين است كه افراد داخل گروه را مديريت كند و آن‌ها را هدايت نمايد. گروه درماني مي‌تواند به افراد اين امكان را دهد كه در جمعيت خودشان را درك كنند. آن‌ها همچنين مي‌توانند از ديگران در گروه بياموزند و آموخته‌هاي خود را منتقل كنند. گروه درماني معمولاً در مورد مسائل زير به كار مي‌رود. 

ترك اعتياد

- سوء استفاده جنسي

- طلاق

- اضطراب

- مشكلات ارتباطي

- مهارت والدگري و فرزندپروري

- مشكلات خوردن

- مديريت و كنترل خشم

- سوگ و از دست دادن فرد

- ابتلا به بيماري‌هاي سخت نظير سرطان 

رضايت شخصي براي ورود به هريك از اين گروه‌ها بسيار اهميت دارد و درمانگر هيچ كس را وادار به شركت در اين جلسات نخواهد كرد؛ چرا كه ممكن است بسياري از افراد براي به اشتراك گذاشتن دردها و رنج‌هاي خود با ديگران آمادگي كافي نداشته باشند. در اين شرايط ابتدا لازم است كه درمانگر مراجع خود را از طريق جلسات فردي ببيند و او را براي شركت در اين جلسات آماده كند. دادن اطلاعات در مورد عملكرد و كارايي اين گروه‌ها در افزايش آمادگي و رضايت افراد نقش بسزايي خواهد داشت. 

 

انواع گروه درماني 

مدل‌هاي بسياري از گروه درماني وجود دارد. اما اكثر آن‌ها را مي‌توان بر اساس دو رويكرد دسته بندي كرد: گروه درماني‌هايي كه بر آموزش مبتني هستند و گروه درماني‌هايي كه بر درمان مبتني هستند. در ادامه به هركدام از  اين روش‌ها بيشتر پرداخته‌ايم. 

گروهاي تربيتي و آموزشي

اين گروه‌ها در مورد موضوعي خاص اطلاعاتي را ارائه مي‌دهند تا سطح آگاهي شركت كنندگان را در آن زمينه افزايش دهند. افراد همچنين مي‌توانند در اين نوع از گروه‌ها ارتباط و رفتارهاي پخته‌تر را بياموزند. گروه‌هاي آموزش محور معمولاً توسط درمانگران كار آزموده هدايت مي‌شوند و ارتباط بين افراد گروه نسبت به ساير انواع گروه درماني اهميت كمتري دارد. در اين گروه‌ها درمانگر معمولاً نقش يك معلم را ايفا مي‌كند.

گروه‌هاي مبتني بر درمان يا پردازش محور

اين گروه‌ها بر تجربه گروهي هيجان‌ها استوار هستند. هم‌زمان كه گروه در حال پيگيري بحث‌هاي مختلف است، درمانگران بيشتر به عنوان يك پيش برنده ايفاي نقش مي‌كنند تا يك معلم. آن‌ها مي‌كوشند تا در مركز توجه قرار نگيرند. اين اعضاي گروه هستند كه به عنوان عضو فعال رفتار مي‌كنند و درواقع درمانگر تنها يك هدايت كننده و نظم دهنده است. فعاليت در اين گروه‌ها باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس اعضاي گروه و افزايش احساس تعلق مي‌شود. درواقع در اين مدل گروه درماني‌ها، افراد به جاي روان‌درماني فردي، در گروه‌ روان‌درماني مي‌شوند، تمام مباحث را در گروه مطرح مي‌كنند و تعارضات خود را آنجا مي‌يابند.

براي ديدن مقاله ما درباره اعتماد به نفس كليك كنيد. 

 

براي گروه درماني كدام رويكرد مناسب‌تر است؟ 

درمانگران با توجه به ويژگي‌هاي فردي و مشكلاتي كه مراجعان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، مناسب‌ترين گروه را براي درمان به آن‌ها پيشنهاد مي‌دهند. براي مثال بعضي از افراد به دنبال بالا بردن مهارت‌هاي والدگري و مديريت استرس و افزايش خلاقيت هستند، براي اين دسته از افراد گروه درماني با محور آموزشي بيشترين بازده را دارد. افراد ديگر كه با مشكلات پيچيده تري مثل بيماري‌هاي بدون درمان و بازنشستگي و طلاق رو به رو هستند بيشتر مي‌توانند از مزيت‌هاي گروه درماني با محور پردازشي استفاده كنند.

براي كسب اطلاعات در مورد كاهش استرس كليك كنيد. 

 

فعاليت‌ها در گروه درماني

فعاليت در گروه درماني مي‌تواند باعث بهبود اعتماد، رشد فردي و تقويت ارتباطات شود.گروهها ممكن است گفتگو محور بوده و  شامل خواندن و به اشتراك گذاشتن داستان شوند. يا ممكن است جسماني محور بوده به طوري كه افراد فعاليت‌هاي ورزشي را در كنار هم انجام دهند.

انجام فعاليت‌هاي بدني مثل رقص و يا پخت و پز نيازمند كارگروهي است تا توسط آن افراد به اهداف خود برسند. اين فعاليت‌ها باعث بهبود اعتماد و احترام مي‌شود. فعاليت‌هاي ديگر مانند نقاشي كردن و بازيگري و نواختن موسيقي مي‌تواند باعث افزايش خلاقيت افراد شود. فعاليت‌هاي گروهي علاوه بر موارد مذكور مي‌تواند باعث افزايش اعتماد بين اعضا و خودباوري آن ها مي شود.

براي اطلاع از راه هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

 

گروه درماني چگونه به افراد كمك مي‌كند؟

جان مطلب آن كه گروه مانند يك فضاي امن به افراد اجازه مي‌دهد تا ببينند كه تنها آن‌ها نيستند كه مشكل‌ دارند. اين موضوع پذيرش مشكلات را براي افراد آسان تر مي كند. هم چنين چون اعضاي ديگر نيز مشكلاتي دارند، در صدد كمك كردن به هم‌گروهي‌ها برمي‌آيند. در واقع گروه درماني با فراهم كردن حمايت اجتماعي از جانب افرادي كه مشكلات مشابهي دارند منجر به ارتقاي سلامت روان مي‌شود. كار رهبر گروه نيز اين است كه در صورت بروز مشكل يا عدم فعاليت گروه آن‌ها را به حركت وا دارد. چون اعضا در كنار هم در حال فعاليت كردن هستند، مي‌توانند پس از مدتي بهتر از قبل در فضاهاي خارج از گروه رفتار كرده و سازگارتر شوند. رسيدن به سازگاري با شرايط زندگي و خارج از جلسات درمان هدف غايي تشكيل اين گروه ها است. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه گروه درماني مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : گروه درماني | انواع جلسات گروه درماني و كاربرد آن ها

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گروه درماني،
موضوع:
[ ۲ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۱:۳۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی