مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

از چه سني پس انداز كردن را به كودكان آموزش دهيم؟

طبق مطالعات انجام شده اغلب كودكان از سنين چهار سالگي به رابطه‌ي بين پول و خريد وسائل مورد علاقه‌ي خود پي مي‌برند. همچنين تا سنين هفت سالگي با اعداد و ارقام و شمارش آن‌ها آشنا مي‌شوند؛ كودكان در اين سن مي‌فهمند كه خودشان مي‌توانند با جمع كردن پول، وسايل محبوب‌شان را خريداري كنند. به همين دليل لازم است تا مسائلي همچون آموزش پس انداز كردن، مديريت مالي و دادن پول تو جيبي به كودكان را از شش الي هفت سالگي براي فرزندان خود آغاز كنيد. يادگيري هر چيزي در سنين اوليه كودكي باعث نهادينه شدن آن‌ها در فرد مي‌شود و در سبك زندگي آن‌ها جاي مي‌گيرد. به همين دليل آموزش پس انداز كردن به كودكان از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه اين امكان را به آن‌ها مي‌دهد تا در بزرگسالي بتوانند بهتر مسائل مالي را مديريت كنند و كم‌تر با مشكلات مالي مواجه شوند.

 

آموزش پس انداز كردن به كودكان | پول توجيبي

برخي از والدين بر اين عقيده هستند كه اگر خودشان پس انداز كنند، كودكان نيز ياد مي‌گيرند. اين عقيده تا حدودي درست است چرا كه والدين الگوي كودكان خود هستند؛ اما كوشش و خطا مهم ترين عامل در يادگيري است. پول تو جيبي دادن به كودك بهترين راهي است كه به واسطه‌ي آن مي‌تواند پس اندازكردن را تجربه كند و براي پول‌هاي خود برنامه‌ريزي داشته‌باشد. در اين شرايط كودك هر ماه مقداري پول را در اختيار خود دارد كه مي‌تواند به صورت مستقل آن‌ها را خرج كند و مقداري را پس انداز كند. البته دادن پول تو جيبي به كودكان بايد با رعايت نكاتي همراه باشد تا آموزش پس انداز كردن بهتر صورت بگيرد؛ براي اطلاع از اين نكات به مقاله‌ي پول توجيبي دادن به كودكان مراجعه كنيد.

 

آموزش مالي براي كودكان | آموزش مديريت مالي

يكي از مهم ترين اصول پس انداز كردن، آموزش پس انداز كردن به كودكان و تفاوت آن‌ها است. آموزش اين موارد به كودكان به نوعي آموزش مديريت مالي است و باعث مي‌شود فرزندتان بتواند عاقلانه تر و بر اساس نيازهاي خود تصميم بگيرد و از خريدهاي غير ضروري اجتناب كند. همچنين اين كار باعث مي‌شود تا در آينده نيز از ولخرجي كردن پرهيز كند. زماني كه كودك وسيله اي غير ضروري مي‌خواهد، از او بپرسيد كه آيا براي خريد اين وسيله برنامه ريزي كرده است؟ و تا چند روز آينده نيز به همين ميزان به اين وسيله نياز دارد؟ آيا با خريد اين وسيله مي‌تواند پول كافي تا اخر ماه داشته‌باشد و يا مقداري از پول توجيبي خود را پس انداز كند؟

 

تعريف پس انداز كردن به كودكان | ارزش پس‌انداز كردن

به كودكان آموزش دهيد كه پس انداز كردن، ارزش و سودي به دنبال دارد. نتيجه و فايده‌ي پس انداز كردن را به آن‌ها نشان دهيد. زماني كه كودك مبلغي را پس انداز مي‌كند، در ماه‌هاي بعدي مقداري را به عنوان سود به پول تو جيبي او اضافه كنيد تا هم به او پاداش دهيد و هم كودك متوجه شود كه خرج نكردن پول و نگهداري آن چه ارزشي دارد. به او بگوييد كه در صورت جمع كردن پول‌هايش مي‌تواند بعد از مدتي وسيله‌ي مورد نظر خود را بخرد.

 

آموزش پس انداز كردن به كودكان | باز كردن حساب بانكي

براي كودك خود يك حساب بانكي باز كنيد. اين كار براي كودكان جالب و لذت بخش است و به اين طريق براي پس انداز كردن تشويق مي‌شوند. همچنين ايجاد يك حساب پس انداز براي كودك حس استقلال و اعتماد به نفس بيشتري به او مي‌دهد. حساب بانكي علاوه بر جالب بودن، داراي سيستم سود دهي نيز مي‌باشد و به اين ترتيب كودك مستقيما ارزش پس انداز را متوجه مي‌شود.

 

آموزش هوش مالي به كودكان | آزاد گذاشتن كودك

به كودك خود اجازه دهيد تا لذت خرج كردن را درك كند. در صورتي كه كودك پس از مدتي پس انداز، از شما خواست كه با پولش چيزي براي خود بخرد، به او اجازه دهيد. چرا كه به اين ترتيب متوجه مي‌شود تلاش براي جمع كردن پول در نهايت چه لذتي دارد و نتيجه‌ي كار خود را مي‌بيند. مخالفت با اين كار باعث مي‌شود كه كودك از پس انداز كردن دلسرد شود و احساس كند كه پس انداز فايده اي براي او ندارد. همچنين اين كار ممكن است به تدريج باعث شكل‌گيري صفت خساست در بزرگسالي شود.

 

آموزش نحوه خرج كردن به كودكان | دادن حق انتخاب به كودك

زماني كه كودك مي‌خواهد چيزي خريداري كند، به او حق انتخاب دهيد و تصميم را به عهده خود او بگذاريد. مهم نيست كه اين تصميم چقدر درست باشد. به كودك خود اجازه‌ي اشتباه بدهيد! اين حق انتخاب باعث مي‌شود كه كودك با پيامدهاي تصميم خود مواجه شود. البته قبل از خريد كردن اطلاعات لازم را در اختيار او قرار دهيد و فوايد و عواقب تصميمش را به او متذكر شويد تا كودك راحت تر تصميم گيري كند.

 

آموزش پس انداز كردن به بچه ها | تشويق كودك به پس انداز

همانطور كه اشتباه كردن در كودكان باعث مي‌شود تا از عواقب كار خود مطلع شوند و رفتار خود را اصلاح كنند، تحسين و تشويق نيز باعث تقويت رفتار درست مي‌شود. وقتي كه كودك تان با موفقيت پول پس انداز مي‌كند او را تحسين كنيد و به او بگوييد كه به اين كارش افتخار مي‌كنيد. همچنين مي‌توانيد چيزهاي كوچكي براي تشويق كودك تهيه كرده و به او جايزه دهيد. تشويق كودك يكي از مهم‌ترين اصول فرزند پروري است كه باعث ايجاد رابطه‌ي عميق‌تر بين فرزند و والدين مي‌شود. براي اطلاع از انواع روش‌هاي تشويق كودكان كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش پس انداز كردن به كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش پس انداز كردن به كودكان | افزايش مهارت‌هاي مالي كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۲۵:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی