مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثير اعتياد بر كودكان : كودكان اعتياد

كودكان اعتياد به افرادي گفته مي‌شود كه در دوران كودكي شاهد اعتياد والدين‌شان بوده‌اند. اعتياد والدين تاثيرات بسيار زياد و مخربي بر فرزندان مي‌گذارد. تحقيقات نشان داده است كه احتمال معتاد شدن افرادي كه والدين معتاد داشته اند، چهار برابر بيشتر از افراد ديگر است. الگوهاي رواني، رفتاري و عاطفي كه از والدين معتاد به كودكان انتقال مي‌يابد باعث مي‌شود كه خطر معتاد شدن آنها افزايش پيدا كند. يك فرد معتاد مي‌تواند خانواده خود را كاملا تحت تاثير قرار دهد و پيامدهايي به وجود آورد كه نسل هاي بعد از خود را نيز درگير كند. در مقاله اعتياد پدر و مادر بطور كامل به اثرات مخرب اعتياد والدين پرداخته‌ايم. 

 

تاثير اعتياد بر كودكان

همانطور كه خانواده در ترك اعتياد نقش مهمي دارد،‌ در كم كردن تاثير اعتياد بر كودكان نيز مي‌تواند بسيار موثر واقع شود. در رابطه با نقش خانواده مقاله نقش خانواده در ترك اعتياد را بخوانيد. والدين، اولين و مهمترين افرادي هستند كه كودكان از آن آنها الگو برداري مي‌كنند و بر مبناي آنها شخصيت خود را مي‌سازند. كودكاني كه والدين معتاد خود را مي‌بينند، از آن ها الگوبرداري مي‌كنند و آسيب هاي بسيار زيادي مي‌بينند. در ادامه به برخي از اصلي‌ترين آسيب‌هاي كودكان مي‌پردازيم. 

پرخاشگري ناشي از تاثير اعتياد بر كودكان

كودكاني كه والدين معتاد دارند، نسبت به كودكان ديگر خشم و عصبانيت بيشتري از خود نشان مي‌دهند. اين كودكان سر موضوعات كم‌اهميت داد و بيداد مي‌كنند، جنجال به راه مي‌اندازند و لجبازي مي‌كنند. اين پرخاشگري بيش از حد ممكن است در بزرگسالي نيز با آن ها همراه باشد. در مطلب مستقل ديگري به موضوع پرخاشگري كودكان پرداخته‌ايم كه مي‌توانيد آنرا نيز مطالعه كنيد. 

احساس ترس و ناامني در كودك

اعتياد مشكلات فراواني در زندگي خانوادگي ايجاد مي‌كند و به همين دليل، كودكان اعتياد در محيطي پر از تشنج بزرگ مي‌شوند. اين كودكان همواره در حال تماشاي دعوا و درگيري ميان والدين هستند و خانه اي كه قرار است پناهگاه آرامش و امنيت براي آنها باشد، به محيطي ناامن تبديل مي‌شود. به همين دليل احساس ترس و ناامني در آنها شكل مي‌گيرد و تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد. 

كمبود اعتماد به نفس حتي در بزرگسالي

در خانواده هايي كه والدين اعتياد دارند، بچه ها بايد ساكت باشند و سر و صدايي نكنند چرا كه ممكن است والدين از دست آن ها عصباني شوند. معمولا اين كودكان افرادي ترسو و بدون اعتماد به نفس بار مي‌آيند و نسبت به آينده نااميد هستند و فكر مي‌كنند كه هيچ كاري نمي‌توانند انجام دهند. ضمن اينكه پيش همسالان خود خجالت مي‌كشند صحبتي از پدر و مادر خود كنند و معمولاً‌ اعتياد والدين را پنهان مي‌كنند. 

مشكلات تحصيلي

اين كودكان معمولا درگير مشكلات تحصيلي هستند و تمركز كافي براي درس خواندن ندارند. مشكلات و تنش‌هاي خانوادگي تمام انرژي آن ها را صرف خود مي‌كند و توان و انرژي كافي براي درس خواندن باقي نمي‌گذارد. به همين دليل كودكان اعتياد، عملكرد تحصيلي بسيار ضعيفتري نسبت به بچه‌هاي همسن خود نشان مي‌دهند.

شروعي در اختلالات رواني

تحقيقات نشان داده است كه احتمال مبتلا شدن به برخي از اختلالات رواني در افرادي كه والدين معتاد دارند بيشتر است. اين اختلالات عبارتند از:

-اختلالات خوردن

-اختلال اضطراب

-اختلال افسردگي

-خطر آسيب شناختي

-جامعه ستيزي يا اختلال شخصيت ضد اجتماعي (مقاله اختلال شخصيت ضداجتماعي را بخوانيد)

مشكلات پزشكي و سو استفاده جنسي

مطالعات نشان داده است كه كودكان داراي والدين معتاد، مشكلات پزشكي بيشتري همچون كوليت و آسم دارند و علت آن را ناشي از استرس زياد مي‌دانند. همچنين به دليل اهمال و كوتاهي كه در مراقبت از اين كودكان وجود دارد، امكان سو استفاده جنسي از اين كودكان افزايش پيدا مي‌كند.

تاثير اعتياد بر كودكان ؛ گرايش به اعتياد

بطور طبيعي، والدين قهرمانان كودكان هستند. كودكي كه رفتارها و كارهاي پدر يا مادر معتاد خود را ديده است، او را الگوي خود قرار مي‌دهد و در بزرگسالي با كوچكترين لغزش و شرايط محيطي، دست به مصرف مواد مخدر مي‌زند. به همين ترتيب اين چرخه ادامه پيدا مي‌كند و ممكن است تا چند نسل  خانواده را درگير سازد. براي مراقبت از كودكان در برابر آسيب‌هاي اعتياد بهتر است با يك روانشناس متخصص مشورت داشته باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير اعتياد بر كودكان و اعتياد كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تاثير اعتياد بر كودكان | تهديد سلامت رواني و جسمي فرزندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تاثير اعتياد بر كودكان،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۲۱:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی