مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روانشناسي شخصيت | تعريف شخصيت

طبق تعريف متخصصان، شخصيت جنبه ي قابل رويت منش فرد است كه بر ديگران تاثير مي گذارد. وقتي از واژه شخصيت استفاده مي شود، ممكن است به جنبه هاي پايدار فرد نيز اشاره كنيم. بعضي‌ها شخصيت را مجموعه اي از رفتار و شيوه هاي تفكر مي‌دانند كه نسبتا با ثبات اند و قابليت پيش بيني فرد را به ما مي دهند. در تعريفي از شخصيت، گفته مي شود كه تفاوت در اين ويژگي ها، باعث مي‌شود كه افراد مختلف با هم متفاوت باشند و بتوانيم از اين طريق بين آنها تمايز قائل شويم.

 

شخصيت چيست؟

شخصيت يا  personality  از ريشه لاتين persona گرفته شده كه به معني ماسك يا نقاب است. اين كلمه، به نقابي كه بازيگران يوناني روي صورتشان مي گذاشتند اشاره مي كند. در حقيقت به اين اشاره دارد كه نقاب هر شخص در زندگي، با نقاب ساير افراد متفاوت است و هركس براي ادامه زندگي خود مجبور است از اين نقاب‌ها استفاده كند.

 

ويژگي هاي شخصيت

يكي از ويژگي هاي شخصيت، داشتن ثبات و پايداري است. شخصيت مجموعه اي از افكار، رفتار و احساسات فرد است كه در عملكرد و رفتارش ظاهر مي شود. شخصيت يك پديده ذهني و رواني است اما ممكن است تحت تاثير بيولوژيك بدن هم باشد. شخصيت، يك مجموعه سازمان يافته و نظام دار است.

 

كاربرد روانشناسي شخصيت

روانشناسي شخصيت اين امكان را به متخصصان مي دهد تا با گرفتن آزمون هاي شخصيت، اطلاعات ديگري را از آزمودني بدست بياورند و با كنار هم گذاشتن اين تست ها و مصاحبه باليني، درك بهتري از فرد داشته باشند. اين تست ها در زمينه هاي تشخيصي اختلالات و در زمينه زوج درماني استفاده مي شوند.

روانشناسي شخصيت : تست هاي روانشناسي شخصيت

تست هاي شخصيتي زيادي وجود دارند كه براي بررسي و مطالعه افراد مورد استفاده هستند. در مطلب زير چند مورد از آنهايي كه بيشترين كاربرد دارند را توضيح مي دهيم.

MBTI

اين تست  مسير شغلي مناسب افراد را با توجه به تيپ شخصيتي شان تعين مي كند و كمك مي كند افراد، ارتباط موثري با اطرافيانشنان داشته باشند و اهداف خودشان را به نحوي شناسايي كنند كه متناسب با نيازها و استعدادهاي ذاتي آن ها باشد. بعد از شركت در اين آزمون، نتيجه‌ بدست آمده، شامل يك كلمه چهار حرفي است و بر اساس آن تيپ شخصيتي افراد، طبق يكي از شانزده تيپ شخصيتي MBTI خواهد بود. در مطلب تيپ هاي شخصيتي MBTI بطور كامل به اين تست پرداخته‌ايم. 

MMPI

اين تست مخصوص كساني كه است كه حداقل 16 سال سن دارند و يا كلاس 8 را گذرانده اند. اين تست جزء تست هايي است كه به صورت گروهي هم انجام مي شود. در تعين مشكلات اجتماعي، شخصي و رفتاري بيماران نقش مهمي دارد و اطلاعات گسترده اي در اين طمينه به متخصص مي دهد.

NEO FFI

از معتبرترين و پركاربردترين تست ‌هاي شخصيت‌شناسي كه بر اساس مدل پنج عاملي شخصيت تنظيم شده است. تست نئو كاربرد زيادي در زمينه‌ هاي فردي، شغلي، سازماني و تحليل رفتار گروه‌هاي انساني دارد. مهم‌ترين مزيت تست نئو، اعتبار و دقت بالاي نتايج است. انجام تست نئو و تحليل نتايج آن، زمان زيادي از شما مي‌گيرد اما به خاطر دقت و پايايي بالايي كه دارد، مورد استفاده است و اطلاعاتي به متخصصان مي‌دهد كه شايد در هر تستي نمي توان به آنها دست پيدا كرد. براي اطلاعات كامل راجع به اين تست به مقاله تست نئو مراجعه كنيد. 

HARTMAN

تست شخصيتي هارتمن، تستي است كه آدم ها را در 4 رنگ قرمز، آبي، سفيد و زرد دسته بندي مي كند. اين آزمون، طبق پرسش هاي معين محورهاي ارزشي شما را كشف كرده و شما را جزو يكي از رنگ ها، دسته بندي مي‌كند. در اين تست رنگ قرمر به معناي قدرت طلب، آبي به معناي صميمي، سفيد به معناي صلح طلب و زرد به معناي تفريح طلب است.

 

روانشناسي شخصيت | ابعاد شخصيت

شخصيت انسان ها عموما داراي دو بعد درونگرايي و برونگرايي است. در حقيقت هيچ كدام از ابعاد شخصيت، به اندازه اين دو بعد مورد توجه نيستند.

درون گرا

شخصيت درونگرا كسي است كه به دنياي دروني اش و افكار و احساسات خود، علاقه دارد و دوست دارد بيشتر در خودش باشد. بيشتر به گذشته فكر ميكند. اهل تخيل است و قبل از تصميم گيري ترديد مي كند. براي اطلاعات بيشتر مقاله مربوط به درون گرايي را مطالعه نماييد.

برون گرا

شخصيت برون گرا به شخصي مي گويند كه بيشتر دنياي بيرون را دوست دارد و تلاش مي كند كه روابط ميان فردي اش را گسترش بدهد. فرد برون گرا به زمان حال توجه مي كند و  شخص درون گرا به آينده فكر مي كند. برون گرا اهل عمل است و به آساني تصميم مي گيرد. براي اطلاعات بيشتر مقاله مربوط به برون گرايي را مطالعه نماييد.

 

اختلالات شخصيتي

تا كنون ده نوع اختلال شخصيتي مورد قبول روانشناسان قرار گرفته است. با توجه به پژوهش هايي كه در اين زمينه انجام شده، اين اختلالات زندگي شخصي و حتي اجتماعي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد و موجب مختل شدن روابط ميان فردي در زندگي آن ها مي شود. در مقالهاختلالات شخصيت با جزئيات بيشتر به اين موضوع پرداخته شده است. 

-اختلال شخصيت وابسته

-اختلال شخصيت مرزي

-اختلال شخصيت ضد اجتماعي

-اختلال شخصيت خودشيفته

-اختلال شخصيت وسواسي

-اختلال شخصيت اجتنابي

-اختلال شخصيت اسكيزوئيد

-اختلال شخصيت اسكيزوتايپال

-اختلال شخصيت پارانوئيد

-اختلال شخصيت نمايشي

 

شخصيت فرد چگونه مورد مطالعه قرار مي‌گيرد؟

چهار روش عمده براي مطالعه شخصيت وجود دارد كه هر كدام به خودي خود نقاط ضعف و قوتي دارند كه در پژوهش هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرند. شخصيت شناسي مي‌تواند به خودشناسي فرد كمك كند. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد مقاله خودشناسي را بخوانيد. 

روش تجربي يا آزمايشي

علمي‌ترين روش براي مطالعه شخصيت روش تجربي يا آزمايشي است. در اين روش آزمايشگر متغير هاي خود را به دقت كنترل و دستكاري مي كند تا به نتايج درست، عيني و قابل توجيهي برسد.

روش درون نگري

اين روش خيلي ذهني است و به همين دليل قابل تعميم به جامعه اي بزرگ نيست. برخلاف روش هاي ديگر كه بنا بر گزارش آزمايشگر است، اين روش مبني بر گزارش دروني فرد است.

روش باليني

اين روش بر اساس مشاهده كردن بيماران بستري شده است و به علت ذهني بودن، خيلي قابل اعتماد و قابل تعميم به جامعه بزرگ تر نيست. تست‌هاي شخصيت شناسي را بهتر است حتماً تحت نظر روانشناس متخصص انجام دهيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي شخصيت مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره و روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روانشناسي شخصيت | راهنماي علمي تست‌هاي روانشناختي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روانشناسي شخصيت،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۳۱:۵۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی