مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

چرا استرس در كودكان به وجود مي‌آيد؟

استرس واكنشي نسبت به فشارهاي محيطي و ناتواني در برابر رفع آن‌هاست. از جمله عوامل بيروني كه مي‌توانند منجر به استرس كودك شوند عبارتند از مشكلات در خانواده، فشارهاي مدرسه، مشكل در برقراري ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزديكان و... .

استرس و اضطراب با ايجاد علائم ناخوشايند جسماني و رواني مي‌تواند براي هركس در هر دوره سني مشكل‌ساز شود و كودكان نيز از اين مسئله مستثني نيستند. در كودكان پيش دبستاني مسائل مربوط به خانواده به خصوص طلاق والدين استرس بسيار زيادي ايجاد مي‌كند. اما هرچقدر كه آن‌ها بزرگ‌تر مي‌شوند مسائل اجتماعي نظير مدرسه و گروه دوستان برايشان اهميت بيشتري مي‌يابد و در نتيجه اين مسائل سهم بيشتري در اضطراب آن‌ها خواهند داشت. براي مراقبت بهتر مي‌توانيد به مقاله عوامل بروز استرس در كودكان مراجعه نماييد.

 

استرس در كودكان چه علائمي دارد؟

تشخيص استرس در كودكان كار آساني نيست. چرا كه كودكان به وضوح در مورد اين احساسات صحبت نمي‌كنند و معمولاً علائم اضطرابي خود را در قالب مشكلات رفتاري ديگري نشان مي‌دهند. براي آن كه بتوانيد استرس را در كودك خود تشخيص دهيد، لازم است كه به تغييرات رفتاري او توجه كنيد. برخي علائم كه در كوتاه مدت بروز مي‌يابند نشانه‌هاي خوبي براي تشخيص استرس و اضطراب كودكان هستند. از جمله اين علائم مي‌توان به تغييرات خلقي، پرخاشگري، تغيير در الگوي خواب كودك و شب ادراري اشاره كرد.

هم‌چنين برخي از بچه‌ها علائم جسماني خاصي از خود نشان مي‌دهند. دل درد و سردرد از جمله علائم جسماني رايجي هستند كه بچه‌ها هنگامي كه تحت فشار هستند آن‌ها را تجربه مي‌كنند. علاوه بر همه اين‌ها بايد به علائم رواني كودكتان نيز توجه كنيد. او ممكن است به خاطر استرسي كه دارد دچار مشكلات تمركز شود، افت تحصيلي كند و انزوا و گوشه‌گيري شود. در اين شرايط بسيار اهميت دارد كه از يك روانشناس كودك مجرب كمك بگيريد تا شرايط رواني فرزندتان بيشتر مورد ارزيابي قرار بگيرد. اكثراً هنگامي كه كودك دچار مشكل توجه مي‌شود اختلالاتي نظير بيش فعالي به ذهن مي‌آيد در حالي كه در اين ميان نبايد نقش استرس را ناديده گرفت.

براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد به مقاله تشخيص استرس در كودكانمراجعه كنيد. هم چنين خواندن مقالات ما در مورد  بيش فعالي و شب ادراري در كودكان نيز براي شما مفيد خواهد بود. 

 

تأثير استرس بر مغز كودكان

مغز ارگان اصلي براي تجربه استرس و سازگاري با آن است؛ زيرا اين مغز است كه تهديدها را پردازش مي‌كند و پاسخ رفتاري مناسب را براي فرد تعيين مي‌كند. در سال‌هاي اوليه رشد، يعني در دوران كودكي مغز به سرعت در حال رشد است و نسبت به آسيب‌هاي محيطي بسيار حساس است. اگر مغز در اين دوران به طور زودهنگام با استرس مواجه شود احتمال دارد در آينده  نسبت به استرس‌هاي زندگي آسيب‌پذيري بيشتري از خود نشان دهد. به اين صورت كه مدارها و انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مرتبط با اضطراب در فرايند رشد دچار حساسيت افراطي مي‌شوند. در نتيجه فرد رويدادها را بيش از اندازه به صورت تهديد تعبير خواهد كرد.

به دليل رخ دادن اين تغييرات اين كودكان معمولاً بيش از سايرين در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابي قرار مي‌گيرند. هم‌چنين به دليل ترشح بيشتر هورمون استرس يا همان كورتيزول بدن آن‌ها از ابتدا سيستم ايمني ضعيف‌تري را شكل مي‌دهد كه باعث مي‌شود بيماري‌هاي بيشتري به سراغ فرد بيايند.

 

استرس در كودكان | چگونه به كودك خود كمك كنيم؟

درست است كه كودكان در مورد استرس و اضطراب‌هاي خود كم‌تر صحبت مي‌كنند اما شما خود مي‌توانيد گفت و گو در اين باره را آغاز كنيد. به كودك خود نشان دهيد كه مايل هستيد در اين باره با او صحبت كنيد و تحت هر شرايطي از او حمايت خواهيد كرد. اگر علي رغم همه تلاش‌هايتان كودك تمايلي به صحبت كردن از خود نشان نمي‌دهد حتماً از يك مشاور و روانشناس كودك مشاوره بگيريد. روان‌شناس علاوه بر برگزاري جلسات فردي با كودك به شما نيز كمك خواهد كرد تا بتوانيد علائم استرس را راحت‌تر در كودكتان تشخيص دهيد و مهارت‌هاي مقابله با استرس را در او و خودتان تقويت كنيد. براي اطلاع از روش هاي درمان استرس در كودكان كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه استرس در كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسيحامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : استرس در كودكان | تاثير استرس بر مغز كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استرس در كودكان،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۵۳:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی