مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

حساسيت يا آلرژي در كودكان

حساسيت يا آلرژي واكنش سيستم ايمني بدن در برابر موادي است كه به اشتباه آن‌ها را به عنوان تهديدي براي بدن تلقي مي‌كند. بر همين اساس گروهي از مواد شيمايي را براي مبارزه با عامل تهديدزا آزاد مي‌كند كه باعث بروز علائمي همچون كهير، خارش، سرفه، گرفتگي معده و تنگي نفس مي‌شود. حساسيت در كودكان انواع مختلفي دارد. حساسيت به انواع موادغذايي از جمله آلرژي‌هايي است كه در كودكان وجود دارد. علائم آلرژي از خفيف تا شديد دسته‌بندي مي‌شود. گاهي در صورت عدم رعايت نكات غذايي كودك دچار وضعيت اورژانسيِ شوك آنافيلاكتيك يا آنافيلاكسي مي‌شود كه با مشكلات تنفسي و ورم بدن همراه است.

 

علايم بروز حساسيت كدام اند؟

علائم حساسيت به مواد غذايي در كودكان مختلف، بسته به شدت حساسيت متفاوت است. با اين وجود برخي از علائم در همه‌ي آن‌ها مشترك است:

_آبريزش بيني و آبريزش چشم

_تورم اطراف دهان يا داخل گلو

_كهير زدن روي پوست

_آسم و تنگي نفس

_عطسه هاي مكرر

_اسهال و استفراغ

_گرفتگي معده

 

شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان

شير غذايي حساسيت‌زا

از شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان، شير است. تقريبا 3 درصد كودكان زير سه سال به شير گاو حساسيت دارند. واكنش خفيف به شير به صورت كهير و واكنش شديد به آن به صورت آنافيلاكسي بروز ميكند. شير مهم ترين منبع كليسم در كودكان به شمار مي‌رود و به خاطر داشتن پروتئين فراوان براي رشد ماهيچه هاي آن‌ها بسيار مفيد است. براي حل اين مشكل مادران كودكان مبتلا به آلرژي شير مي‌توانند به راحتي از شير خشك هاي غير لبني موجود در بازار به جاي شيرهاي لبني استفاده كنند.

شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان | تخم مرغ

بعد از شير، حساسيت به تخم مرغ شايع ترين ماده‌ي غذايي حساسيت‌زا در كودكان است. خوشبختانه حساسيت به تخم مرغ تا 5 سالگي در اكثر كودكان رفع مي‌شود. دليل آلرژي به تخم مرغ پروتئين هاي موجود در سفيده‌ي آن است. حساسيت به تخم مرغ از واكنش هاي خفيف پوستي تا آنافلاكسي شديد متغير است. آلرژِي به اين ماده‌ي غذايي مي‌تواند با استشمام بوي آن و يا كوچك‌ترين تماس با سفيده ي آن اتفاق بيفتد. افراد مبتلا به اين نوع حساسيت بايد اپي نفرين تزريقي همراه خود داشته باشند تا در صورت تماس تصادفي با تخم مرغ از آن استفاده كنند.

شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان |بادام زميني

حساسيت به بادام زميني يكي از خطرناك ترين انواع حساسيت به شمار مي آيد و جزو آن دسته از آلرژي هايي است كه امكان از بين رفتن آن با افزايش سن كم‌تر مي‌شود. تعداد افراد مبتلا به اين نوع حساسيت همواره رو به افزايش است. اگر فردي در خانواده به بادام زميني حساسيت داشته باشد امكان اينكه بچه ها به طور ژنتيك به اين آلرژي مبتلا باشند بالاتر مي‌رود.افراد مبتلا به اين آلرژي بايد هميشه و همه جا اپي نفرين تزريقي به همراه داشته باشند تا در صورت تماس با بادام زميني فورا از آن استفاده كنند.

شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان | سويا

سويا يكي از مواد حساسيت زا به خصوص براي نوزادان و كودكان است كه تقريبا تا سن ده سالگي اين حساسيت از بين نمي‌رود. چهار دهم از كودكان به اين ماده حساسيت دارند. خوشبختانه حساسيت به سويا به اندازه ي حساسيت به بادام زميني خطرناك نيست و علائم بروز حساسيت به اين ماده خفيف تر است.

حساسيت به غذاهاي دريايي

حساسيت به غذاهاي دريايي از آن دسته از حساسيت ها به شمار مي آيند كه درصد از بين رفتن آن در افراد بسيار كم است. غالبا افراد از سن شش سالگي به بعد نشانه هاي بروز آلرژي را در خود مشاهده مي‌كنند. حساسيت به غذاهاي دريايي همچون حساسيت به بادام زميني شديد و خطرناك است و مي‌تواند باعث بروز آنافلاكسي شديد در افراد شود. در اين مورد نيز به همراه داشتن اپي نفرين تزريقي در مواقعي كه كودكتان غذاهاي دريايي مصرف كرده توصيه مي‌شود.

حساسيت به گندم

حساسيت به گندم  يكي از حساسيت هاي شايع در كودكان به شمار مي آيد كه غالبا بعد از سه سالگي برطرف مي‌شود. دستگاه ايمني بدن در مقابل پروتئين هاي موجود در گندم واكنش هاي دفاعي از خود نشان مي‌دهد. بهترين موادي كه مي‌توانيد به جاي گندم در رژيم غذايي كودك خود قرار دهيد شامل جو دو سر، ذرت، جو, كينوآ و برنج مي‌شود.

 

نكات مهم در رابطه با حساسيت كودكان به موا غذايي

متأسفانه هيچ‌گونه درمان قطعي براي آلرژي به مواد غذايي وجود ندارد. اما والدين مي‌توانند با كنترل و مديريت آلرژن‌ها (مواد آلرژي‌زا) علائم حساسيت را در كودكان خود كاهش دهند. در بسياري مواقع پزشك براي كاهش علائم حساسيت داروهايي همچون آنتي هيستامين را تجويز مي‌كند. برخي از علائم حساسيت مي‌توانند براي كودك بسيار خطرناك باشند پس آن‌ها را جدي بگيريد و براي تشخيص و شناسايي دقيق مواد آلرژي‌زا براي كودك خود به پزشك مراجعه كنيد. همچنين والدين بايد كودكان خود را در مورد آلرژي و علائم آن آگاه كنند.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه شايع ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : غذاهاي حساسيت زا براي كودكان | حساسيت غذايي در كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۰۵:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی