مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مصرف دارو در دوران شيردهي

هر نوع دارويي كه توسط مادر مصرف مي‌شود از طريق شير او وارد بدن نوزاد مي‌شود. به همين دليل توجه به نوع دارو و ميزان دوز مصرفي در دوران شيردهي از اهميت بالايي برخوردار است. از مصرف خودسرانه‌ي داروها در دوران شيردهي بپرهيزيد و قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنيد.

در برخي شرايط ميزان تاثير دارو بر نوزاد بسيار بيشتر است و باعث ايجاد مشكلات و اختلالاتي در نوزاد مي‌شود؛ به طور مثال زماني كه كودك نارس است، مشكل كليوي دارد و به صورت كلي در وضعيت ناپايداري قرار دارد، داروهاي مصرفي توسط مادر مي‌تواند به ميزان زيادي خطرآفرين باشد.تأثيرات داروها در كودكاني كه وضعيت سلامت پايداري دارند و سن آن‌ها بيشتر از 6 ماه است كم‌تر مي‌شود. كودكان يك سال به بالا نياز كم‌تري به شير مادر دارند؛ به همين دليل داروهاي مصرفي توسط مادر كودك يك ساله را كم‌تر درگير مي‌كند.

 

مصرف دارو در دوران شيردهي |داروهاي مجاز

مصرف برخي از داروها مانند استامينوفن، ايبوپروفن، ناپروكسن، زفلوكونازول، ميكونازول و كلوتريمازول، پني‌سيلين سفالو سپورين، لوراتادين، فكسوفنادين، داروهاي ضد بارداري پروژستين از قبيل ميني‌پيل، فاموتيدين، سايمتيدين و دوكوزات در دوران بارداري بلامانع است. با اين وجود قبل از مصرف هر كدام از داروها پزشك خود را مطلع سازيد. پزشك شرايط و وضعيت سلامتي را در شما و كودكتان بررسي مي‌كند و طبق آن اجازه‌ي مصرف دارو را مي‌دهد. مصرف خودسرانه‌ي داروها در دورا شيردهي عواقب زيانباري به همراه دارد. اگر در دوران شيردهي به بيماري‌ خاص و يا آنفولانزاي ناگهاني مثل سرماخوردگي مبتلا شديد، توصيه مي‌شود به پزشك مراجعه كنيد تا طبق تجويز او از داروهايي كه خطري براي نوزاد ندارند استفاده كنيد.

 

مصرف دارو در دوران شيردهي |مصرف داروهاي ضدافسردگي

بسياري از افراد در مواجهه با فشارهاي رواني و به ويژه افسردگي به سراغ درمان‌‌هاي دارويي مي‌روند. مادران شيرده ممكن است بر اثر مواجهه با چالش‌هاي نگهداري از فرزند و يا عوامل ديگر دچار افسردگي پس از زايمان شوند؛ داروهاي ضد افسردگي مانند پاروكستين، سرترالين و فلووكسامين از جمله داروهايي هستند كه مصرف آن‌ها در دوران شيردهي عوارض كمتري دارد. توجه داشته باشيد كه برخي از داروهاي ضد افسردگي تأثيرات كوتاه‌مدت و عوارض خطرناكي را براي مادر و كودك شيرخواره به همراه دارند؛ به همين دليل توصيه مي‌كنيم براي درمان افسردگي در دوران شيردهي از روش‌هاي غير دارويي استفاده كنيد. در اين زمينه مي‌توانيد به مقاله‌ي درمان افسردگي مراجعه كنيد.

مصرف داروهاي ضد افسردگي در شيردهي |نكات مهم

_براي كاهش تأثيرات دارو در بدن نوزاد، بهتر است شيردهي قبل از مصرف دارو انجام شود و بعد از مصرف دارو نيز شير از دو پستان دوشيده شده و دور ريخته شود.

_اگر روند درمان با داروي معيني موثر و موفقيت آميز بود، توصيه مي‌شود با مشورت پزشك فرايند مصرف دارو را در دوران شيردهي نيز ادامه دهيد.

_اگر افسردگي خفيف داشته باشيد مي‌توانيد با مشورت پزشك در دوران شيردهي، مصرف دارو را قطع كنيد و يا از دوز پايين تر استفاده كنيد.

_درصورتي كه نوزاد شما وزن كمي دارد و يا نارس است، براي مصرف داروهاي ضد افسردگي بايد از دوز موثر و تعداد كم استفاده كنيد.

_براي اينكه افسردگي خود را درمان كنيد مي‌توانيد در كنار دارودرماني از رفتار درماني ومشاوره روانشناسي استفاده كنيد.

 

داروهاي غير مجاز در دوران شيردهي

مصرف دارو در دوران شيردهي به علت خطرناك بودن و ايجاد تاثيرات منفي بر نوزاد، غير مجاز تلقي مي‌شوند. مصرف داروهايي از جمله آميدوران، داروهاي ضد سرطان، كوكائين، داروهاي پايين آورنده چربي خون، نمك‌هاي طلا، متاميزول (ديپيرون) و آسپيرين ممنوع بوده و مصرف آن‌ها در شيردهي توصيه نمي‌شود. در صورت لزوم پزشك داروهاي جايگزين را براي شما تجويز مي‌كند. همچنين برخي داروهايي كه براي درمان بيماري‌هاي روحي رواني تجويز مي‌شوند در دوران شيردهي غيرمجازند. برخي از اين داروها در زير آورده شده.

داروهاي غير مجاز در دوران شيردهي |داروهاي اعصاب و روان

برخي از داروهايي كه براي درمان بيماري‌هاي رواني مانند اسكيزوفرني، افسردگي، پاركينسون و ... مورد مصرف قرار مي‌گيرند، در دوران شيردهي آسيب‌زا هستند. به همين دليل بايد به پزشك مراجعه كنيد. در چنين مواقعي پزشك دوز پايين‌تر داروها و يا قرص‌هاي جايگزين را تجويز مي‌كند. لورازپام، اگزازپام، سيتالوپرام، دوكسپين، اسيتالوپرام، ونلافاكسين، ليتيوم، اتوسوكزومايد، فنوباربيتال، پريميدون، آمانتادين و كلوزاپين از داروهاي رواني هستند كه مصرف آن‌ها در دوران بارداري ممنوع است.

يكي ديگر از قرص‌هاي رواني فلوكستين است كه براي افسردگي و نگراني شديد تجويز مي‌شود؛ ممكن است پزشك آن‌ را تجويز كند ولي اين قرص عوارضي براي نوزاد به دنبال دارد و باعث ايجاد قولنج، استفراغ، كم شدن وزن، كاهش خواب، زود رنجي، بي‌حالي و بهانه گير شدن او مي‌شود.

داروي نيترازپام نيز براي روان‌پريشي كاربرد دارد و در دوران بارداري فقط در صورتي كه نياز خيلي شديد باشد از اين دارو استفاده مي‌شود. در دوران شيردهي مصرف اين دارو ممنوع است و در زمان مصرف بايد از تغذيه نوزاد با شير مادر جلوگيري شود، زيرا ممكن است باعث بي‌خوابي، اضطراب و ضعف در نوزاد شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مصرف دارو در دوران شيردهي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مصرف دارو در دوران شيردهي | انواع داروهاي مجاز و غير مجاز در شيردهي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۹:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی