مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

عشق در خانواده

عشق يكي از قوي‌ترين هيجانات بشري است كه انگيزه زندگي و بقا را براي ما فراهم مي‌كند. به طور كلي در عشق بين زن و مرد صميميت، جاذبه جنسي و تعهد اهميت پيدا مي‌كند و آنچه عشق بين زوج‌ها را در يك خانواده و در بستر ازدواج متمايز مي‌كند اين است كه بيشتر به كدام يك از اين سه بعد مي‌پردازند. نكته جالب اينجاست كه عشق خودش را تقويت مي‌كند.

به اين معنا كه احساس تعهد به يكديگر و صميميت بدون مرز بين زوج‌ها عشق آن‌ها را روز به روز قوي‌تر مي‌كند. آنچه اهميت دارد روشن نگه داشتن شعله عشق از طريق توجه به هر سه بعد عشق است. علاوه بر عشق بين زوجين، بين فرزندان و والدين نيز عشق به معناي رابطه عاطفي عميق وجود دارد. اين عشق نيز براي رشد سالم فرزندان اهميت زيادي دارد در ادامه به انواع عشق در خانواده مي‌پردازيم.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رابطه عاطفي كليك كنيد. 

 

انواع عشق در خانواده

براي آنكه بتوانيم به عنصر سازنده عشق در خانواده بپردازيم بايد بتوانيم از زواياي مختلف به آن نگاه كنيم. به همين منظور مبحث انواع ابراز عشق در خانوادهرا در اينجا مطرح كرده‌ايم. 

ابراز عشق در خانواده | رابطه عاطفي و زناشويي بين زوجين 

رابطه عاطفي و زناشويي به ابعاد رمانتيك و جنسي عشق بين زوج‌ها اشاره دارد. عاشق شدن افراد با عشق رمانتيك اتفاق مي‌افتد. اين نوع از عشق با احساس يكي بودن و صميميت ارتباط دارد. به مرور زن و مرد در مسير تكامل عشق، به يكديگر متعهد مي‌شوند و رابطه جنسي نيز ميانشان شكل مي‌گيرد. براي اينكه پدر و مادر بتوانند خانواده‌اي سالم را پرورش دهند، پيش از هر چيز بايد براي رابطه با يكديگر ارزش قائل باشند. در يك ارتباط سالم زن و مرد نه تنها با هم ارتباط عاطفي صميمانه‌اي دارند بلكه به يكديگر وفادارند و براي رابطه جنسي نيز اهميت قائل هستند. 

ناديده گرفتن هريك از اين عوامل مي‌تواند منجر به ايجاد شكاف و فاصله در ارتباط زن و مرد شود و در بسياري از موارد طلاق عاطفي به وجود آيد. فرزنداني كه والديني اين چنين دارند مسلما در پيداكردن الگوي مناسب براي عشق ورزي به يكديگر و ابراز عشق به جنس مخالف در آينده با مشكل مواجه خواهند شد. 

توصيه مي‌كنيم مقالات ما را در زمينه رابطه جنسي و طلاق عاطفي مطالعه نماييد. 

 

ابراز عشق در خانواده | رابطه دوستانه ميان فرزندان 

اگر والدين الگوي خوبي از عشق ورزي براي فرزندان خود باشند، آن‌ها از همان ابتدا ارتباط سالم و مؤثر را مي‌آموزند و به طور خودكار آن را در روابط خود با هم‌سالان از جمله خواهر و برادرها تمرين مي‌كنند. البته در اين امر نحوه برخورد والدين و سبك تربيتي آن ها با فرزندان نيز بسيار اهميت دارد. اگر آن‌ها به طور عادلانه با كودكان خود برخورد كنند و فرزندپروري معتدلي را پيش بگيرند فرزندان در ارتباط با يكديگر موفق‌تر عمل خواهند كرد. 

ابراز عشق در خانواده | عشق بين والدين و فرزندان

عشق ميان والدين و فرزندان تأثير بسيار عميقي در شكل‌گيري يك شخصيت سالم دارد. به خصوص ارتباط ميان مادر و فرزند از همان دوران نوزادي حائز اهميت است؛ چرا كه اين ارتباط  مبنايي براي تمام روابط بعدي مي‌شود. فرزنداني كه عشق بي‌قيد و شرط مادر و به طور كل والدين را تجربه نمي‌كنند در ارتباطات خود با ساير افراد نيز به مشكل مي‌خورند چرا كه الگوي مناسب دلبستگي در آن‌ها شكل نگرفته است. براي آگاهي بيشتر از مفهوم  دلبستگيكليك كنيد. 

به عنوان والدين لازم است ارتباط كلامي و غير كلامي مناسبي با فرزندانتان داشته باشيد و در كنار اقتدار والدگري براي ايجاد رابطه‌اي صميمانه با آن‌ها تلاش كنيد. البته انجام اين كار در دوراني كه فرزندان به بلوغ و نوجواني مي‌رسند دشوارتر مي‌شود. در اين دوره با وجود تمام تعارضات، براي حفظ عشق و محبت با فرزندتان به مهارت‌ها و آموزش‌هاي ويژه‌اي احتياج داريد. 

مقاله نحوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. 

 

شيوه‌هاي ابراز عشق در خانواده

گاهي ابراز عشق براي افراد دشوار است. ممكن است عشق را به يكديگر ابراز كنند اما طوري كه براي طرف مقابل ملموس نيست. به همين علت ممكن است افراد بازخورد و قدرداني مناسب را نسبت به عشق يكديگر نشان ندهند و از همين‌جا تعارضات و اختلافات شكل بگيرد. در ادامه به برخي از شيوه‌هاي مناسب  ابراز عشق در خانواده پرداخته‌ايم.

عادت به عشق ورزي

افراد مي‌توانند مثل هر كار ديگري خود را به عشق ورزي نيز عادت دهند. شيوه‌هاي مختلف ابراز عشق را مي‌توان تمرين كرد و به آن‌ها خو گرفت. افراد خيلي راحت به نوزادان عشق مي‌ورزند اما در ابراز عشق به بزرگسالان مشكل دارند. چرا كه برون‌ريزي احساسات وقتي طرف مقابل درك كامل‌تري از آن دارد با دشواري روبرو مي‌شود.

از نوزاد توقع پاسخ به عشق ورزي نمي‌رود اما اين توقع از بزرگسالان مانعي بر سر راه عشق ورزي مي‌شود. ادامه همين الگو به نسل بعد نيز سرايت كرده و ابراز علاقه به بزرگسالان را براي فرزندانمان هم سخت مي كنيم. اين نوع از عشق حتي در خانواده‌هايي كه كودكي را بهفرزندخواندگي گرفته‌اند ديده مي‌شود.

گوش كردن

همه ما روزانه چيزهاي زيادي مي‌شنويم اما گوش دادن با شنيدن متفاوت است و با توجه و احترام همراه است. ما به چيزهايي گوش مي‌كنيم كه براي‌مان اهميت دارند. ياد گرفتن اينكه به ديگران گوش كنيم و احساسات آن‌ها را درك كنيم و آموزش اين مهارت به فرزندان در ابراز عشق بسيار اهميت دارد. كودكاني كه اين مهارت را از والدين خود مي‌آموزند در آينده روابط موفق‌تري در همه زمينه‌ها به ويژه در رابطه عاطفي و محيط خانواده تجربه مي‌كنند.

براي يادگيري مهارت گوش دادن كليك كنيد. 

از بدن خود استفاده كنيد

بغل كردن، بوسيدن و حتي متمايل كردن بدن به سمت كساني كه دوستشان داريم مي‌تواند عشق ما را به آن‌ها منتقل كند. در رابطه بين زوج‌ها اعمالي مثل بوسيدن نقاط ويژه و حساس، بغل كردن به شيوه‌اي عاشقانه و مانند اين‌ها در كنار رابطه دوستانه و رابطه جنسي تأثير زيادي دارد.

از ابراز كلامي نترسيد

بسياري از افراد از گفتن مستقيم بعضي واژگان و عبارات دوري مي‌كنند. نبايد از گفتن مستقيم جمله "دوستت دارم" هراس داشت. شايد در ابتدا دشوار به نظر برسد اما مي‌توان به آن عادت كرد. بعضي عبارات ديگر هستند كه دشواري كمتري در بيان آن‌ها ديده مي‌شود اما هنوز هستند كساني كه از آن دوري مي‌كنند.

به طور مثال گفتن عبارات تشويقي در ايجاد و فهم عشق در فرد مقابل تأثير زيادي خواهند داشت. بسياري از والدين در هنگام سرزنش به خوبي از عبارات استفاده مي‌كنند اما اگر در همان موقعيت نياز به تحسين فرزند خود داشته باشند از آن پرهيز مي‌كنند. 

احساسات خود را به اشتراك بگذاريد

در صورتي كه مسئله مهمي پيش آمده يا اينكه احساس خاصي نسبت به يكي از اعضاي خانواده يا كاري كه كرده داريد، احساس خود را با او در ميان بگذاريد. زماني كه احساس شما با خشم يا ناراحتي درهم آميخته شده به تأثير آن بر روابط خانوادگي‌تان توجه كنيد. ابراز اين احساسات در قالب كلمات مناسب و به دور از تنش به شما در حل سريع‌تر مشكلات و اختلافات كمك خواهد كرد. به اين ترتيب روابط عاطفي نيز تقويت خواهد شد. اگر در بيان احساسات خود با مشكل رو به رو هستيد و روابط بين اعضاي خانواده‌تان رو به سردي رفته است مي‌توانيد با دريافت مشاوره خانواده جهت حل مشكلات خود گام برداريد.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه ابراز عشق در خانواده مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ابراز عشق در خانواده | عشق در خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ابراز عشق در خانواده،
موضوع:
[ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۱:۴۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی