مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تعريف روانشناسي مثبت گرا

براي چندين دهه علم روانشناسي به بررسي، شناسايي و درمان بيماري ها، آسيب ها و نقص ها مي پرداخت تا زماني كه مارتين سليگمن بحث روانشناسي مثبت گرا را مطرح كرد. مارتين سليگمن اين گونه عنوان كرد كه به جاي توجه بر آسيب ها و بيماري ها، به افراد سالم و شاد بپردازيم كه به دنبال رشد و موفقيت و خودشكوفايي هستند. با متمركز كردن اين افراد بر نقاط قوت و ويژگي هاي مثبت شخصيتي شان (مثل اميد، خوشبيني، كارآمدي، انعطاف پذيري، مقاومت و غيره) مي توان رشد و شكوفايي آن ها را تقويت كرد و اميد به زندگي را در اين افراد افزايش داد. بنيادي ترين اصل روانشناسي مثبت گرا زندگي كردن در حال است به اين معني كه بتوانيم فارغ از تجربيات گذشته و انتظارات آينده بيشترين بهره را از زندگي در لحظه ببريم.

براي اينكه مهارت هاي بيشتري در اين زمينه بياموزيد مي توانيد به مقاله ما با عنوان زندگي در لحظه مراجعه كنيد. 

 

بخش هاي عمده روانشناسي مثبت گرا

سليگمن روانشناسي مثبت گرا را شامل سه بخش عمده مي داند:

تجربه هاي مثبت

- تجربه هاي مثبت گذشته: احساس شادي و رضايت با يادآوري تجربيات گذشته 

- تجربه هاي مثبت در زمان حال:  داشتن شور، هيجان و لذت عاطفي نسبت به تجربيات حال

- تجربه هاي مثبت در آينده: اميدواري و خوشبين بودن نسبت به آينده

ويژگي هاي انسان مثبت

- داشتن رفتار سالم 

- احساس زيبايي

- نگران نبودن نسبت به آينده

- داشتن دانايي و علم 

- برخورداري از معنويت

روانشناسي مثبت گرا |ساختارهاي مثبت گرايي

- خانواده

- مدرسه

- جامعه

براي اينكه مثبت گرايي در فرد افزايش يابد علاوه بر فرد بايد براي هريك از اين سطوح برنامه هايي در جهت ارتقاي سلامت روان چيده شود.

براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به مقاله سلامت روان مراجعه كنيد. 

 

خوشبيني آموخته شده

يكي از اصولي كه سليگمن در مثبت گرايي آن را مطرح مي كند خوشبيني آموخته شده است. او مي گويد كه اگر انسان مي تواند درماندگي و افسردگي را ياد بگيرد پس خوشبيني را نيز مي تواند بياموزد. او معتقد است كه پيشگيري مهم تر از درمان است و ياد گرفتن خوشبيني باعث مي شود كه انسان شاد تر زندگي كند و در نتيجه از اختلالات رواني نيز فاصله بگيرد. براي اين كار مي توانيد افرادي را پيدا كنيد كه ويژگي هاي منفي نگران كننده شما را دارند. سپس تلاش كنيد كه آن ويژگي ها را از ديدگاه خودتان تعديل كنيد. انسان، ويژگي هاي منفي ديگران را راحت تر مي پذيرد و تغيير مي دهد.

 

دستاورد هاي روانشناسي مثبت گرا

سليگمن در يكي از كتاب هاي خود تحت عنوان شكوفا شدن، دستاورد هاي روانشناسي مثبت گرا را در پنج دسته طبقه بندي مي كند:

تجربه احساس مثبت

روانشناسي مثبت گرا مي كوشد كه تمام دستاورد هاي روانشناسي را درجهت تقويت هيجان ها و احساسات مثبت انسان استفاده كند. تمام احساس هاس مثبت انسان در اين طبقه قرار مي گيرند مثل شاد بودن و اميد به زندگي.

تجربه تعليق ذهني و غرق شدن در لحظه

مثبت گرايي به اين مي پردازد كه  آيا فعاليت هاي ما آن قدر لذت بخش هستند كه ما را از زمان غافل كنند؟ انسان هاي خود شكوفا برنامه هاي كاري و زندگي خود را به صورتي تنظيم مي كنند كه فعاليت هاي لذت بخش خود را بيش تر كنند به طوري كه اين لذت باعث غرق شدن فرد در لحظه شود.

رابطه موفق

حتما نبايد روابط ما دچار مشكل و چالش شده باشد تا ما به روانشناس مراجعه كنيم. سليگمن معتقد است كه روانشناس مثبت گرا مي تواند به رابطه هاي خوب و معمول كمك كند تا افراد بتوانند هر روز رضايت از زندگي بالاتري را تجربه كرده و پيشاپيش از بروز اختلافات جلوگير كنند. 

موفقيت

انسان ها موفقيت را دوست دارند حتي اگر به يك حس مثبت و معني خاص منتهي نشود. روانشناسان اين حوزه بايد احساس موفقيت را در انسان بشناسند و به تقويت آن كمك كنند. در واقع روانشناسي مثبت گرا معتقد است كه موفقيت به خاطر خود آن جذاب و لذت بخش است.

براي مطالعه مقاله موفقيت در زندگي كليك كنيد. 

معنا

ما براي چه زندگي مي كنيم؟ سليگمن معنا را اين گونه تعريف مي كند كه ما احساس كنيم براي چيزي زندگي مي كنيم كه از خودمان با ارزش تر است. براساس آموزه هاي مثبت گرايي فرد با دست يابي به خودشكوفايي مي تواند به معناي منحصر به فرد زندگي خود دست يابد. 

 

شباهت و تفاوت روانشناسي مثبت گرا و روانشناسي انسان گرا

به دليل شباهت هايي كه اين دو حوزه با هم دارند، برخي افراد آن ها را اشتباه مي گيرند. دو حوزه مثبت گرا و انسان گرا توجه مثبتي نسبت به يكديگر دارند  چرا كه هر دو به جنبه هايي از رشد و خودشكوفايي انسان اهميت داده اند. اما با وجود شباهت ها، تفاوت هايي نيز با هم دارند كه در ادامه به هردوي آن ها مي پردازيم. 

شباهت ها

دغدغه هر دو حوزه يكي است. هر دو تلاش مي كنند تا رشد و خودشكوفايي انسان هاي سالم را تقويت كنند. هر دو معتقدند كه اگر مراجع در كنار روانشناس، نسبت به خود ديدگاه بيمار بودن داشته باشد، يعني آن ها نتوانسته اند كار خود را درست انجام دهند.

تفاوت ها

روانشناسي مثبت گرا بيشتر در تلاش است تا با تقويت نكات مثبت هر فرد و آموختن زندگي در لحظه او را به سمت رشد بيشتر سوق دهد اما، روانشناسي انسانگرا بيشتر بر ارضاي سلسله مراتب نيازهاي انسان از نياز هاي ابتدايي گرفته تا نيازهاي متعالي تاكيد مي كند. آن ها معتقدند كه اگر نيازهاي جسماني و رواني درست و به جا برآورده شوند انسان مي تواند با سهولت بيشتر در جهت خود شكوفايي گام بردارد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي مثبت گرا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روانشناسي مثبت گرا | مثبت گرايي چيست و به ما چه مي آموزد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روانشناسي مثبت گرا،
موضوع:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۳۰:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی