مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بهترين سن براي آموزش دستشويي رفتن به كودك

توالت رفتن را بايد زماني به كودكتان ياد بدهيد كه او از لحاظ فيزيكي آمادگي پذيرش آن را داشته باشد. اغلب، كودكان بين 2تا3 سالگي آمادگي آموزش رفتن به توالت را پيدا مي كنند. ميانگين اين سن در پسران 31 ماهگي و دختران 29ماهگي است. اكثر كودكان درسن 3سالگي موفق مي شوند تا اين موضوع را به طور كامل فرا بگيرند. بنابراين زمان مناسب به فيزيك ، توانايي كنترل روده و مثانه آنها بستگي دارد.

 

چه زماني كودك آماده آموزش است؟

تحقيقاتي كه در اين حيطه انجام شده نشان مي دهند كه آموزش دستشويي رفتن به كودك نياز به مجموعه‌اي از فاكتورهاي فيزيكي دارند كه در واقع پيش نياز آموزش هستند. بنابراين براي اينكه بتوانيد آموزش دستشويي رفتن به كودك را به طور مؤثر جلو ببريد لازم است تا آمادگي‌هاي زير را در فرزند خود بررسي كنيد.

- كودك بايد بتواند به خوبي راه برود و خود را به دستشويي برساند.

- كودكي كه علارغم داشتن پوشك اعلام مي‌كند كه دستشويي دارد آماده‌‌ي پذيرش آموزش است.

- كودك بايد بتواند عضلات لازم براي رفتن به توالت را كنترل كند.

آموزش دستشويي رفتن به كودك |نشانه‌هاي آمادگي كودك

توجه داشته باشيد كه هيچ وقت تحت تأثير اطرافيان ( دوست، همكار، فاميل،.. ) آموزش را شروع نكنيد؛ تنها چيزي كه مهم است اين است كه نشانه هاي آمادگي كودك تان را بررسي كنيد. علايمي كه نشان مي دهند كودك آمادگي لازم براي آموزش را دارد:

-از شما بخواهد پوشكش را عوض كنيد.

-درك كلامي در رابطه با روند ادرار كردن داشته باشد.

-توانايي اين را دارد تا دستورات ساده شما را عملي كند. دستوراتي مثل كتاب را بياور، به اتاق برو و ... .

-كودك قبل از ادرار يا مدفوع كردن، در حاليكه پوشك دارد، شما را خبر مي كند .

- از كثيف يا خيس بودن پوشك احساس ناراحتي مي كند.

- از تقليد رفتار والدين و كودكان بزرگ تر لذت مي برد.

- توانايي نشستن و بلند شدن از توالت را دارد.

- مي تواند اشياء پيرامون خود در محيط منزل را به خوبي درك كند.

- مي تواند با كم ترين كمك لباس زير خودش را در بياورد و يا بپوشد.

- زماني كه از توالت استفاده مي كنيد شما را دنبال مي كند و كنجكاو است بداند از توالت چگونه استفاده مي كنيد.

- حداقل پوشك را تا دو ساعت بعد از تعويض خشك نگه دارد، اين مورد نشان مي دهد ظرفيت مثانه اش بيشتر شده است.

توجه داشته باشيد كه نيازي نيست براي شروع، تمام خصوصياتي كه در بالا گفتيم، وجود داشته باشند. روند كلي تكاملي كودك تان شما را راهنمايي مي كند كه چه زماني دست به كار شويد.

 

راه‌هاي آموزش دستشويي رفتن به كودك

قبل از اينكه اين آموزش را شروع كنيد، بايد با كودكتان در اين مورد صحبت كنيد و درباره اين روند با او حرف بزنيد. يادتان باشد كه اين اطلاعات مي توانند به آگاهي كودكان كمك كنند تا راحت تر با اين قضيه كنار بيايند. از دو طريق مي توانيد براي آموزش استفاده كنيد. ابتدا راهكار هاي كلامي و بعد از آن راهكار هاي عملي را توضيح خواهيم داد.

راهكار هاي عملي

1- همراه كودك، توالت كوچك پلاستيكي بخريد و آن را در جاي مشخصي از خانه بگذاريد (مثل حمام). در زمان خريد با حوصله و شمرده شمرده به او بگوييد كه اين وسيله را براي چه چيزي خريده ايد. بگوييد كه او به اندازه كافي بزرگ شده است و بايد بتواند ادرار كردن و مدفوع خود را كنترل كند.

2- به هيچ عنوان از تنبيه براي آموزش استفاده نكنيد. حتي اگر چندين بار لباسش را خيس كرد، اجازه نداريد تنبيه كنيد.

3- از شعر براي آموزش توالت استفاده كنيد. براي او شعرهايي كه در اين باره وجود دارند را بخوانيد.

4- از بازي براي ياد دادن توالت كردن به كودك تان استفاده كنيد. مثلا يكي از عروسك‌ ها يا حيواناتي كه كودكتان آن را دوست دارد، انتخاب كنيد. آن را در حالتي كه مي‌خواهد ادرار كند، نگه داريد و به كودكتان بگوييد، شير كوچولو مي‌خواهد جيش كند و صداي جيش كردن را در بياوريد. بگوييد ديگر شير كوچولو در شلوارش جيش نمي‌كند.

5- محيط دستشويي را براي كودك تان زيبا كنيد. اكثر كودكان از محيط دستشويي مي‌ترسند. شما مي‌توانيد با چند راهكار ساده اين ترس را در آن‌ها از بين ببريد. مثلا از عروسك و وسايل تزييني استفاده كنيد.

6- به پاداش ها تنوع بيشتري بدهيد. در مورد پاداش، به خواسته هاي كودكتان توجه كنيد. جايزه اي كه به كودك مي دهيد بايد مورد علاقه اش باشد.

7-امكان دارد كودك شما در مواردي كنترلش را از دست بدهد و خودش را خيس كند؛ در اينصورت عصباني نشويد. يادتان باشد آموزش توالت زمان بر است و نبايد براي آموزش توالت به او عجله داشته باشيد.

8- در طول مدت آموزش بايد از برخورد خشن و غير محبت‌آميز دوري كنيد تا باعث لجبازي كودك و استرس و اضطراب او نشويد.

راهكار هاي كلامي

-درباره ادرار و مدفوع صحبت كنيد. با كودكتان درباره ادرار و مدفوع، اينكه از كجا مي آيند يا چگونه توليد مي شوند صحبت كنيد. بگذاريد بدانند كه اين ها جزئي از بدنشان نيستند و قرار است اضافات خوراكي هايشان دفع شوند.

-درباره توالت صحبت كنيد. كودك نياز دارد تا با كلمات مرتبط با توالت آشنا شود. از كلمات به شكل ساده استفاده كنيد و درباره آن ها و كاربردشان توضيح دهيد. مثل دستمال توالت، روشويي، سيفون و ... .

-از او بخواهيد هنگامي كه دستشويي مي كند و پوشك دارد به روند آن فكر كند و دقت كند كه در چه مرحله اي است. سعي كند ماهيچه هايش را كنترل كند و كم كم آماره پذيرش آموزش شود.

 

نكات كليدي در آموزش دستشويي رفتن به كودك

اگر نگران نجس شدن خانه هستيد، مي‌توانيد شورت مخصوص آموزش توالت رفتن به كودك ‌تان بپوشانيد تا زماني كه كودك‌ تان جيش مي‌كند، نجاست به بقيه قسمت‌ هاي خانه سرايت نكند. اين گونه شورت‌ ها در سيسموني ‌فروش‌ها و فروشگاه‌هاي وسايل نوزاد پيدا مي‌شود. شب ها هم مي‌توانيد از تشك ‌هاي مخصوص كودك كه يك لايه پلاستيكي دارند، استفاده كنيد تا در صورت جيش كردن، نجاست به ساير قسمت‌هاي منزل سرايت نكند.

 طول مدت آموزش به كودك معمولاً از يك هفته تا شش هفته فرق مي كند و شما بايد در اين مدت خوش اخلاق و صبور باشد تا بتوانيد به خوبي آموزش دهيد. در بين فاميل هايتان و در حضور كودك، او را زياد تشويق كنيد و به ديگران بگوييد كه مثلاً كودك‌ تان مي‌ رود و در توالت جيش مي‌ كند و ديگر مثل كودكان نوزاد پوشك نمي پوشد. براي اطلاع از انواع روش‌هاي مناسب براي تشويق كودكان كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه آموزش دستشويي به كودك مي توانيد با مشاوران مركز حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش دستشويي رفتن به كودك | بهترين سن و چند روش عملي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۰۳:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی