مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت خانواده در ازدواج 

نقش و اهميت خانواده نقش بسزايي در ازدواج فرزندان و الگوهاي رفتاري كه آن‌ها در زندگي مشترك خود ايفا مي‌كنند، دارد. به همين خاطر است كه بسياري از افراد براي اينكه بتوانند به شناخت و درك بهتري از همسر آينده خود دست يابند به روابط او با خانواده‌اش دقت مي‌كنند. از نظر علمي خانواده از طريق سبك‌هاي ارتباطي و نحوه پرورش دلبستگي مي‌تواند الگوهاي رفتاري را در فرد شكل دهد كه در چگونگي برقراري روابط عاطفي بعدي او اثر مي گذارد.

علاوه بر موارد ذكر شده، خانواده مي‌تواند در روند ازدواج نيز نقش تسهيل گر را داشته باشد. چرا كه خانواده سالم با آموزش نحوه درست تصميم‌گيري و كمك به فرزندان در مسير استقلال خواهي مقوله ازدواج را براي افراد آسان‌تر مي‌كند. اما بسياري از خانواده‌ها به دليل تعارضاتي دروني، ازدواج اعضا را نيز با مشكل مواجه مي‌كنند.

براي مثال اين خانواده‌ها نمي‌توانند استقلال اعضاي خود را بپذيرند، در نتيجه دائماً در زندگي فرزندان خود دخالت مي‌كنند. هم‌چنين ممكن است به دليل كمبود مهارت‌هاي ارتباطي نتوانند حمايت‌هاي عاطفي كافي را براي آن‌ها فراهم كنند. بسيار اهميت دارد كه در بررسي‌هاي پيش از ازدواج، خانواده فرد مورد نظر را نيز در نظر بگيريد و نحوه ارتباطات ميان اعضا را بيشتر بررسي كنيد. مشاوره پيش از ازدواج در اين زمينه مي‌تواند به ميزان زيادي به شما كمك كند. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سبك‌هاي دلبستگي و اهميت خانواده همسر در ازدواج كليك كنيد. 

 

نقش و اهميت خانواده در شگل گيري شخصيت افراد

خانواده اولين منبع يادگيري براي انسان است و در مسير زندگي نقش تعيين كننده‌اي براي افراد دارد. نهاد خانواده معمولاً از دو طريق بر افراد تأثير مي‌گذارد. اول از طريق انتقال ژن‌ها و دوم از طريق اعمال روش‌هاي تربيتي و سبك‌هاي فرزندپروري. در حقيقت وراثت و محيط دو عامل اصلي براي پرورش شخصيت و ايجاد ساختار رواني مناسب هستند و انسان حاصل تعامل ميان اين دو عنصر است. خانواده در انتقال ژن‌ها اختيار و اراده‌اي از خود ندارد اما سبك تربيتي كه در پيش مي‌گيرد از همان ابتداي نوزادي بر كودك تأثير مي‌گذارد و در طول زندگي نيز با او خواهد بود. 

به اين ترتيب مي‌توان گفت بخش مهمي از شخصيت افراد كه در دوران بزرگسالي نمايان مي‌شود حاصل سبك‌هاي تربيتي و تعاملي خانواده در دوران كودكي و نوجواني است. ويژگي‌هاي شخصيتي در طول سال‌ها به تدريج تثبيت مي‌شوند و به همين خاطر تغيير آن‌ها در بزرگسالي كار مشكلي است. بسياري از افرادي كه در دوران اوليه زندگي ارتباط مناسبي با والدين خود نداشته‌اند در آينده علائمي از اختلالات شخصيت از خود بروز مي‌دهند. 

براي آنكه بتوانيد سبك‌هاي تربيتي بهتري را اتخاذ كنيد، توصيه مي‌كنيم به مقالات ما در زمينه روش هاي تربيت فرزند و فرزندپروري مراجعه كنيد. 

 

نقش و اهميت خانواده در سلامت روان فرزندان

متخصصان معتقدند معمولاً افرادي كه از سلامت روان مناسبي برخوردارند در خانواده‌هاي سالمي نيز پرورش ‌يافته‌اند. زيرا مادر يا پدري كه خود دچار مشكلات روحي باشد نمي‌تواند مراقبت‌هاي لازم را از فرزند خود به عمل بياورد و در نتيجه از همين طريق مشكلات خود را به كودك نيز منتقل مي‌كند. براي مثال يك مادر افسرده معمولاً فرزند خود را نيز افسرده مي‌كند چرا كه انرژي رواني كافي براي برقراري ارتباط عاطفي با فرزند خود را ندارد. خلأ عاطفي ايجاد شده به رابطه بين مادر و فرزند لطمه وارد مي‌كند و در نتيجه كودك نيز ممكن است از همان ابتدا علائمي از افسردگي از خود نشان دهد. 

البته  اختلالات روحي و رواني تا حدي مي‌توانند ژنتيكي نيز باشند. چرا كه تحقيقات نشان داده است جدا از روش‌هاي تربيتي ميزان بروز اختلالاتي نظير اختلالات اضطرابي و افسردگي در كساني كه سابقه اين مشكلات در بستگان درجه يكشان وجود دارد بيشتر از ديگران است. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سلامت روان، افسردگي و اختلالات اضطرابي كليك كنيد. 

 

نقش خانواده در اعتياد

به دليل ويژگي‌هاي فرهنگي خانواده‌هاي ايراني نقش اين نهاد در بروز اعتياد فرزندان بيش از ساير كشورهاست. براي مثال جدايي فرزندان از والدين در كشور ما نسبت به كشورهاي غربي بسيار ديرتر اتفاق مي‌افتد و حتي پس از جدايي فرزندان، روابط با والدين بيشتر حفظ مي‌شود. برخي از ويژگي‌هاي خانواده در ايجاد اعتياد نقش دارند براي مثال، طبق تحقيقي كه روي  200 خانواده ايراني انجام شد، جدال خانوادگي 85%، بي‌اعتنايي به فرزندان 41%، مصرف مواد در حضور فرزندان 36% در ايجاد اعتياد فرزندان نقش داشتند. جالب است بدانيد نه تنها نقش خانواده در ابتلاي فرد به اعتياد پر رنگ است بلكه در مسير ترك نيز بسيار اهميت دارد. به همين خاطر است كه درمانگران در روش‌هاي جديد براي ترك اعتياد جلسات متعددي براي مشاوره خانواده برگزار مي‌كنند. 

براي آگاهي بيشتر  از نقش خانواده در ترك اعتياد و مشاوره خانواده كليك كنيد. 

 

نقش خانواده در بروز مشكلات و اختلالات جنسي

ناهنجاري‌هاي جنسي در جوانان و نوجوانان يكي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه امروزه خانواده و جامعه را به خطر مي‌اندازد. مشكلات هويت جنسي، اختلالات و كژكاري جنسي از جمله مسائلي است كه امروزه بسياري از خانواده ها با آن درگير هستند. خانواده‌هايي كه در تربيت جنسي فرزندان خود به خوبي عمل كرده‌اند فرزندان آن‌ها در مقايسه با خانواده‌هاي بي‌تفاوت، از مشكلات جسمي، رواني و اجتماعي كمتري برخوردار هستند. بيشتر اختلالات در خانواده‌هايي به چشم مي‌خورد كه در آن‌ها مسائل جنسي به شدت سركوب شده و يا خانواده‌هايي كه آزادي جنسي بسيار زياد به فرزندان داده مي‌شود.

در هر دوي اين سبك‌ها افراط و تفريط به چشم مي‌خورد، در خانواده‌هاي دسته‌ي اول نياز جنسي و مسائل رواني جنسي در دوران مختلف رشدي بسيار ناديده گرفته مي‌شود و در صورت مطرح شدن سؤالات جنسي پاسخ‌ها نه تنها مناسب نيستند، بلكه گاهي پاسخ والدين با پرخاش و عصبانيت همراه است. در خانواده‌هاي دسته دوم اطلاعات جنسي در سنيني كه نبايد و يا بيشتر از آنچه كه بايد به كودكان داده شود ارائه مي‌شود. البته لازم به ذكر است خانواده تنها بخشي از جامعه است و موضوع تربيت جنسي به مدارس و ديگر مراكز آموزشي نيز مربوط مي‌شود.
براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد كژكاري جنسي، هويت جنسي و تربيت جنسي كليك كنيد. 

 

 براي دريافت مشاوره در زمينه اهميت خانواده مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اهميت خانواده | نقش خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اهميت خانواده،
موضوع:
[ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی