مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

زمان مناسب براي غذا خوردن كودك به تنهايي

كودك به صورت طبيعي اگر به درستي راهنمايي شود مي‌تواند از 12 الي 18 ماهگي غذاخوردن به صورت مستقل را شروع كند؛ 8 ،9 ماهگي زماني است كه سعي مي‌كند با دست غذايش را بخورد و در 12 ماهگي مي تواند از قاشق استفاده كند. با اين وجود بسياري از مادران تا 3، 4 سالگي به فرزند خود غذا مي‌دهند. در اين سن ممكن است استقلال كودك در غذاخوردن و استفاده از قاشق و چنگال توسط او كمي سخت به نظر برسد؛ اما شدني است. در ادامه راه‌هايي را براي آموزش غذا خوردن به كودكان توضيح داده‌ايم.

 

چي كار كنيم تا كودك خودش غذا بخورد | روش‌ غلط

آموزش «استقلال در غذا خوردن» نبايد به گونه‌‌اي باشد كه مادر مسئوليت غذا خوردن با قاشق و چنگال را به يكباره بر عهده‌ي كودك خود بگذارد. كودك، غذا خوردن از دست مادر را نشانه‌اي از عشق و علاقه‌ي او مي‌داند؛ زماني كه غذا دادن به او را قطع مي‌كنيد از شما آزرده مي‌شود. برخي از مادران مدتي به كودك خود غذا نمي‌دهند و تنها ظرف غذا را جلويش مي‌گذارند به اين اميد كه كودك مجبور شود خودش غذا بخورد.

از طرفي مدت زيادي طاقت نمي‌آورند و وقتي مي‌بينند كودكشان گرسنه مي‌ماند دوباره غذا خوراندن به او را شروع مي‌كنند. اين امر باعث ايجاد حس انتقام در كودك مي‌شود؛ او كه از ضعف شما خبردار شده از آن سوءاستفاده مي‌كند و حاضر نمي‌شود غذايش را به تنهايي بخورد.

 

چي كار كنيم تا كودك خودش غذا بخورد | غذا خوردن كودك با دست

مرحله‌ي رشدي در كودك 8 ماهه به گونه‌اي است كه سعي مي‌كند غذاها را با دست بگيرد و وارد دهانش كند. در اين مسير او را ياري دهيد و سعي نكنيد براي جلوگيري از كثيف‌كاري خودتان به او غذا بدهيد. زماني كه كودك غذا را وار دهنش مي‌كند او را براي پيداكردن راه دهان هدايت كنيد و در اين ميان خود نيز به او غذا بدهيد.

از تكه‌هاي نرم و كوچك غذا استفاده كنيد تا براي در دست گرفتن آن‌ها و جويدن مشكلي نداشته باشد. زماني كه در جاي خود قرار مي‌گيرد و غذايش را مي‌خورد او را تشويق كنيد و رفتارهايش را مورد توجه قرار دهيد.

نكته مهم در غذا خوردن كودك با دست

در ابتداي آموزش براي كودك 8 ماهه تكه‌ي كوچكي از غذا را داخل سيني براي او قرار دهيد تا بتواند آن را با دست بگيرد. ممكن است كودك نتواند تمركز خود را براي برداشتن غذا جمع كند؛ در اين صورت كه غذا را مقابل او بگيريد و اجازه دهيد آن را از دست شما بگيرد و به سمت دهانش ببرد. اين تمرين را هر روز براي چند دقيقه‌ي كوتاه انجام دهيد و سپس خود به او غذا دهيد تا زياد خسته نشود. توجه داشته‌باشيد كه هر صداي كوچكي مي‌تواند حواس كودك را از غذا خوردن پرت كند پس در محيطي آرام به كودك خود غذا بدهيد.

 

چي كار كنيم تا كودك خودش غذا بخورد | غذا خوردن كودك با قاشق

معمولا غذا خوردن با قاشق از دو سالگي براي كودكان ميسر مي‌شود. با اين وجود برخي از آن‌ها مي‌توانند تا قبل از آن از قاشق استفاده كنند. براي آموزش غذا خوردن با قاشق در ابتدا قاشق كوچك و انحناداري براي كودك خود فراهم كنيد و اجازه دهيد خودش امتحان كند. در اين حين كه كودك براي گرفتن قاشق در دستش تقلا مي‌كند خود نيز با قاشقي ديگر به او غذا دهيد تا خسته و گرسنه نماند.

او را براي گرفتن قاشق، بلند كردن آن و هدايش به سمت دهان راهنمايي كنيد. اين كار را تا زماني كه موفق شود قاشق را در دستش بگيرد تكرار كنيد. اگر غذاي زيادي را به اطراف پخش مي‌كند با لحن آرام به او يادآوري كنيد كه جاي غذا در دهانش است.

 

چي كار كنيم تا كودك خودش غذا بخورد| غذا خوردن كودك با چنگال

براي استفاده از چنگال در كودكان عجله‌اي نيست. زماني كه كودك در استفاده از قاشق مهارت پيدا كرد مي‌توانيد چنگالي مناسب را برايش فراهم كنيد و او را در اين مورد تشويق نماييد. كودكي كه استفاده از قاشق را بلد است مطمئنا مي‌تواند با كمي تمرين از چنگال نيز استفاده كند. بهتر است از چنگال‌هاي كوچك با دسته‌اي نرم و پهن براي كودك خود استفاده كنيد. همچنين نوك آن بايد فلزي باشد تا به راحتي در مواد غذايي فرو برود و كودك را كلافه نكند.

 

چگونه به كودك آموزش دهيم خودش غذا بخورد | آموزش غير مستقيم

يكي از روش‌هايي كه مي‌توانيد جهت استقلال كودك در غذا خوردن به كار ببريد. آموزش غير مستقيم است. چگونه به كودك آموزش دهيم خودش غذا بخورد؟ در پاسخ به اين سوال متذكر مي‌شويم كه در ابتدا لازم نيست براي كودك توضيح دهيد كه بايد به تنهايي غذا بخورد و او ديگر بزرگ شده. كودك خردسال توانايي درك صحبت‌هاي منطقي شما را ندارد.

براي مدتي غذاهايي كه دوست دارد برايش بپزيد. زماني كه غذا را جلوي كودك قرار مي‌دهيد اظهار كنيد كه فراموش كرده‌ايد چيزي را از آشپزخانه و يا اتاق بياوريد؛ از محل دور شويد و پس از مدتي برگرديد؛ بدون توجه به آن‌كه كودك غذايش را خورده يا نه به او غذا بدهيد. هر دفعه ميزان وقفه را بيشتر كنيد تا كودك مجبور شود غذايش را به تنهايي بخورد. اين روش به ويژه براي كودكان بزرگتر و در زماني كه كودك بسيار گرسنه باشد جواب مي‌دهد.

نكته مهم در آموزش غير مستقيم

اين روش ممكن است چند هفته طول بكشد بنابراين صبر و حوصله‌ي خود را بالا ببريد. ممكن است كودك يك وعده‌ي كامل را خودش بخورد اما در وعده‌ي بعدي تمايل داشته‌باشد تا به او غذا بدهيد. در اين صورت تقاضاي او را قبول كنيد اما در حد 3، 4 لقمه. بعد از آن غذايش را جمع كنيد.

نگران گرسنه ماندن كودك نباشيد شدت گرسنگي در وعده‌هاي بعدي او را مجبور مي‌كند به ميزان بيشتري خودش غذا بخورد. از بحث و مشاجره با كودك بپرهيزيد و او را به خاطر غذا نخوردن دعوا نكنيد. كوچك‌ترين پيشرفت كودك در تنهايي غذا خوردن را مورد تشويق قرار دهيد. براي اطلاع از انواع روش‌هاي مناسب براي تشويق كودكان كليك كنيد.

 

كودكي كه حاضر به غذا خوردن به تنهايي نيست

زماني كه كودك حاضر نيست قاشق در دست بگيرد و به تنهايي غذا بخورد، ظرف غذايش را پرت مي‌كند و مدام جيغ و داد مي‌كند؛ نسبت به او بي‌توجهي كنيد، سفره را از جلويش جمع كنيد و نگاه خود را از او برگردانيد. مقاله‌ي نحوه‌ي برخورد با پرخاشگري كودكان را مطالعه كنيد. در صورتي كه كودك آرام شد دوباره غذايش را برايش آماده كنيد و او را براي غذا خوردن به تنهايي تحسين كنيد. اگر كودك باز هم حاضر به غذا خوردن نمي‌شود سعي نكنيد تا با جنگ و دعوا به او فشار بياوريد؛ تنها بي‌توجهي كنيد تا خود گرسنه بشود و حاضر باشد به تنهايي غذا بخورد.

 

نكات مهم در آموزش غذا خوردن به كودكان

_اگر كودك شما تلاش زيادي براي غذا خوردن به صورت مستقل مي كند اما گاهي از ان امتناع مي‌كند علت آن را جويا شويد. ممكن است ريخت و پاش غذاها كودك را آزرده و نگران كند. زماني كه غذا را بر زمين مي ريزد سريع آن را جمع كنيد.

_كودك را پشت ميز غذا قرار دهيد و سعي كنيد در هنگام غذا خوردن همه‌ي اعضاي خانواده را در كنار يكديگر جمع كنيد. مشاهده‌ي رفتار اعضاي خانواده و تقليد كودك از غذا خوردن آن‌ها به او در يادگيري اين مهارت كمك بسيار زيادي مي‌كند.

_از غذاهاي رنگارنگ و متنوع به همراه ظروف غذاي بچگانه و شاد براي كودك خود استفاده كنيد تا نسبت به غذا خوردن به تنهايي تمايل داشته‌باشد. در صورتي كه كودك شما غذا نمي‌خورد و يا كم اشتهاست به مقاله‌ي بدغذايي كودك مراجعه كنيد.

_ كودك ممكن است با ديدن حجم زياد غذا, از خوردن غذا امتناع كند. در ظرف غذاي فرزندتان به اندازه ي كافي خوراكي بريزيد و آن را به قطعات كوچك تقسيم كنيد تا خوردنش براي كودكتان راحت تر باشد.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه استقلال كودك در غذا خوردن مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : چگونه به كودك آموزش دهيم خودش غذا بخورد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۵۵:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی