مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ضرورت داشتن رفتار صحيح با بيمار سرطاني 

نكته‌ي مهمي كه بايد در نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني در نظر داشته باشيد، اين است كه بيمار خود از نظر شرايط روحي و رواني در وضعيت نامطلوبي قرار دارد. همين شرايط روحي سبب حساس شدن هر چه بيشتر او مي‌شود. در نتيجه در زمان برخورد با اين بيماران بايد سنجيده‌تر صحبت و رفتار نماييد تا بتوانيد حمايت بهتري از آن‌ها به عمل بياوريد. براي مثال ممكن است بيمار سرطاني حتي به محبت‌هاي بيش از حد نيز واكنش نشان دهند چرا كه احساس مي‌كند مورد ترحم قرار گرفته است. در اين شرايط هرچقدر كه آگاهي شما از حساسيت‌هاي بيمار بيشتر باشد مي‌توانيد درك بهتري از او داشته باشيد و بيشتر به او كمك كنيد. 
بيماران مبتلا به سرطان اغلب به دليل شرايط دشوار جسمي به اختلالات روحي نظير اضطراب و افسردگي نيز دچار مي‌شوند. بر اساس يافته‌هاي روان‌شناسي سلامت هر چقدر كه مشكلات رواني بيماران بيشتر شود روند بهبود جسماني نيز با اختلال بيشتري مواجه خواهد شد. به همين خاطر لازم است كه در كنار درمان جسماني به وضعيت رواني فرد نيز پرداخته شود. مراجعه به روانشناس و شركت در جلسات روان درماني در بسياري از مواقع براي بيماران سرطاني ضروري است. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي، اختلالات اضطرابي، روانشناسي سلامت و جلسات روان درماني كليك كنيد. 

 

نحوه صحيح رفتار با بيمار سرطاني: بايدهاي رفتاري 

رعايت نكات زير در زمان معاشرت با بيماران سرطاني مي‌تواند به شما كمك كند تا رابطه مؤثرتري با او داشته باشيد. برقرار نمودن يك رابطه مؤثر با بيماران سرطاني در روند بهبودي و درمان فرد نقش بسزايي خواهد داشت. 

نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني | ملاقات منظم 

سعي كنيد كه هر هفته به طور منظم وقتي براي ملاقات با بيمار داشته باشيد. ملاقات با عزيزان در بالا بردن روحيه بيماران سرطاني بسيار مؤثر است؛ چرا كه دريافت حمايت اجتماعي از جانب اطرافيان به فرد اين احساس را مي‌دهد كه در مبارزه با اين بيماري تنها نيست. اين موضوع به خودي خود منجر به تقويت سلامت روان بيمار مي‌شود. 

نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني | مكالمه مؤثر

استفاده از كلمه‌هاي درست و سنجيده در هنگام صحبت كردن مي‌تواند كليد ارتباط مؤثر با بيماران سرطاني باشد. در مكالمه با بيمار، اجازه دهيد او بيشتر صحبت كند و شما بيشتر نقش "گوش شنوا" را داشته باشيد. براي ادامه مكالمه از موضوعات مورد علاقه بيمار استفاده كنيد. روحيه بشاش و لبخند را همواره در طول مكالمه حفظ كنيد.

نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني | پذيرش شرايط جديد

بيمار و اطرافيانش به دليل تأثير سرطان در زندگي آن‌ها از ريتم هميشگي و روتين زندگي خود خارج مي‌شوند. درگيري دائم با فرايندهاي دشوار درمان بسياري از مواقع خانواده و خود بيمار را به شدت تحت فشار قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود كه آن‌ها عملكرد روزمره خود را از دست بدهند. در اين شرايط ممكن است دائماً از خود بپرسيد كه چرا اين اتفاق براي شما يا خانواده تان رخ داده است. اما بدانيد كه پذيرش مشكل، كمك بزرگي به شما مي كند. تا زماني كه پذيرش، اتفاق نيفتد نمي‌توانيد اوضاع رواني خانواده را مديريت كنيد. 

رسيدن به پذيرش زمان‌بر است و نيازمند اين است كه بتوانيد بر هيجانات خود مسلط شويد و نگذاريد از كنترل شما خارج شوند. اگر در اين امر احساس ناتواني مي‌كنيد مي‌توانيد به يك روانشناس براي برگزاري جلسات مشاوره خانواده مراجعه كنيد. 

براي آگاهي بيشتر از جلسات مشاوره خانواده كليك كنيد. 

نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني | توجه به خانواده بيمار

در طول بيماري سرطان چون تمام توجه‌ها به سمت بيماري معطوف مي‌شود و شخص بيمار از دايره توجه بيرون مي‌ماند. شما مي‌توانيد براي خانواده و اطرافيان فرد بيمار نقش حمايتگر را داشته باشيد و اجازه دهيد با شما درد و دل كنند. در اين شرايط آن ها مي‌توانند در مبارزه با سرطان نقش بسزايي ايفا كنند. براي اطلاع از اهميت خانواده در ساير اختلالات كليك كنيد.

نحوه صحيح رفتار با بيمار سرطاني: نبايدهاي رفتاري 

در زمان ارتباط با بيماران مبتلا به سرطان بهتر است كارهاي زير را انجام ندهيد:

ايجاد حس ترحم

يكي از اصلي‌ترين مواردي كه بايد در ارتباط با بيمار سرطاني به آن توجه كنيد، ندادن حس ترحم است. به جاي واكنش‌هاي محبت‌آميز افراطي تلاش كنيد تا گوش شنوا باشيد و با نشان دادن درك متقابل با بيمار همدلي كنيد. 

سؤال پرسيدن در مورد بيماري

پرسيدن سؤالات مكرر در مورد بيماري و روند درمان مي‌تواند براي بيمار بسيار ناراحت كننده باشد. پس كنجكاوي‌هايتان را كنترل كنيد و به جاي فشار آوردن به بيمار به او اجازه دهيد هر وقت كه آمادگي لازم را داشت خود در اين باره با شما صحبت كند. البته منظور ما اين نيست كه وضعيت سلامت او را پيگيري نكنيد. شما مي‌توانيد با گفتن جملاتي اميدبخش و آرزوي سلامتي براي فرد به او نشان دهيد كه براي سلامتش ارزش قائل هستيد اما نبايد با سؤالات پياپي خود بيمار را تحت فشار بگذاريد.  

صحبت كردن در مورد تغييرات ظاهري

سرطان و فرايند درمان آن با تغييرات جسماني نظير افزايش يا كاهش وزن، ريختن مو، تغييرات در بافت ناخن، تغييرات اشتها و... همراه است. اكثر بيماران در واكنش به اين تغييرات بسيار آسيب‌پذير مي‌شوند. پس تلاش كنيد كه در اين باره از بيمار سؤال نكنيد يا بحث را به اينجا نكشانيد. تنها زماني كه بيمار خود در اين باره با شما صحبت و درد و دل مي‌كند كنارش باشيد و با او همدلي كنيد. 

براي يادگيري و پرورش مهارت همدلي در خود كليك كنيد. 

سرزنش كردن

بعضي اوقات خانواده و اطرافيان فرد به خاطر مبتلا شدن عزيزشان به بيماري سرطان دچار واكنش خشم مي‌شوند. اگر شما هم اين هيجان را در خود حس مي‌كنيد بهتر است در ارتباطات كلامي خود با بيمار بيشتر دقت كنيد. سرزنش كردن و گفتن عباراتي مانند "چرا سيگار مي‌كشيدي كه سرطان ريه بگيري؟ چرا بيشتر مراقب نبودي؟ چرا سيگار را ترك نكردي؟" ضربه و فشار رواني زيادي به بيمار وارد مي‌كند و مي‌تواند در روند بهبودي اختلال ايجاد كند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه صحيح رفتار با بيمار سرطاني مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نحوه صحيح رفتار با بيماران سرطاني

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۲۱:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی