مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

حرف زدن كودكان از چه سني آغار مي‌شود؟

سن صحبت كردن در همه كودكان با توجه به شرايطي كه در آن قرار داردند، وضعيت هوشي و تفاوت هاي فردي مختلف است و يك سن مشخصي نيست ، عموما كودكان بايد از سن 12 تا 14  ماهگي اولين كلمات خود را بگويند و شروع به حرف زدن كنند اين به اين معني نيست كه بعد از رسيد به اين سن به طور كامل شروع به صحبت مي‌كنند و به يكباره قادرند همه كلمات را بيان كنند و يا با تركيب آن ها جملات پيچيده تري بسازند. نبايد از كودك خود توقعات بي‌جا در مورد حرف زدن داشته‌باشيد و يا به او فشار بياوريد.

 

آيا آموزش حرف زدن به كودكان سن خاصي دارد؟

شايد فكر كنيد كه بايد از زمان مشخصي شروع به آموزش كودك براي حرف زدن بكنيد. براي آموزش حرف زدن به كودكتان لازم نيست به طور مستقيم همه چيز را به او آموزش دهيد؛ به اين دليل كه ممكن است كودك شما در يك سن خاص شروع به حرف زدن كند اما آموزش او سن مشخصي ندارد و  حتي در دوران جنيني هم يادگيري در او صورت مي‌گيرد. در ادامه توضيح خواهيم داد كه دوران جنيني در حرف زدن كودك تاثير زيادي دارد.

 

آموزش حرف زدن به كودكان

براي آموزش حرف زدن به كودكان بايد مجموعه‌اي از كارها را در آموزش خود به كار بگيريد كه البته به صورت مستقيم نشان دهنده آموزش نيستند اما تاثيرات بسيار زيادي بر روي آن دارند. برخي از راه‌كارهاي مناسب براي آموزش حرف زدن به كودكان را در ادامه ذكر كرده‌ايم:

1- صحبت كردن با كودك از دوران جنيني

عموما يادگيري كودك از دوران جنيني آغاز مي‌شود و او مي‌تواند با شنيدن صداها به اطراف خود واكنش نشان دهد پس هنگامي كه باردار هستيد با او صحبت كنيد ، برايش شعر بخوانيد. برخي از مطالعات نشان داده‌اند كه اگر شعر يا لالايي خاصي را در دوران جنيني براي كودكتان بخوانيد هنگام بي قراري و گريه در نوزادي همان شعر و لالايي مي‌تواند او را آرام كند. پس از اين زمان طلايي استفاده كنيد و از همان دوران براي اموزش او وقت بگذاريد.

2- ارتباط مستقيم كلامي با كودك در آموزش حرف زدن به كودكان

سعي كنيد كه صحبت ها فقط بين شما و او صورت بگيرد و به عنوان شخص سوم با او برخورد نكنيد. صرفا اورا مخاطب قرار دهيد، اگر فرد ديگري هم در مكالمات شما حضور داشته باشد امكان يادگيري كاهش مي‌يابد؛ چرا كه كودكان در ابتدا تمركز كمي براي توجه به يك موضوع دارند و حضور شخص سوم تمركز او را كمتر مي‌كند. براي مثال اگر خواهر يا برادر كودك در خواندن قصه و شعر در كنار شما باشند و براي هر دوي آن ها اين كار را انجام دهيد نمي‌توانيد به اندازه كافي كلمات را براي او تكرار كنيد و به او توضيح دهيد.

3- نگاه كردن به كودك در هنگام حرف زدن با او

وقتي كه ميخواهيد با فرزند خود حرف بزنيد حتما در چشم‌هايش نگاه كنيد و اجازه دهيد حركات صورت و حالات شما را ببيند و بفهمد كه با او صحبت مي‌كنيد ، توجه به كودك و اين كه او اين توجه را با حركات صورت و چشم ببيند، به او كمك مي‌كند تا زودتر و بهتر حرف زدن را ياد بگيرد.

4- توضيح دادن مسائل به كودك

وقتي كاري را انجام مي‌دهيد حرف هاي خودتان را با آن تطبيق دهيد تا كودكتان بتواند مفهوم حرف هاي شما را بفهمد براي مثال براي او توضيح دهيد كه مي‌خواهيد لباسش را عوض كنيد و تك به تك كارهايي را كه انجام ميدهيد برايش بازگو كنيد و توضيح دهيد. اگر به مهماني مي‌رويد برايش توضيح دهيد كه مي‌خواهيد لباسش را عوض كنيد تا به مهماني برويد و چه شخصي را مي‌خواهيد ببينيد.

5- استفاده از كلمات مثبت در آموزش حرف زدن به كودكان

اگر او را در آغوش مي‌گيريد و با لبخند به او نگاه مي‌كنيد از كلمات مثبت استفاده كنيد. مثل اين كه او را در آغوش بگيريد و به او بگوييد «دختر يا پسر خوب و خوشگل من»

6- آموزش حرف زدن به كودكان با شعر

اصولا چيزهايي كه به صورت ريتم دار و آهنگين و شعر بيان مي‌شوند بيشتر در ذهن كودك باقي مي‌مانند و علاقه به تكرار آن ها نيز بيشتر مي‌شود. براي كودك خود زياد شعر بخوانيد و حرف‌هاي خود را به صورت آهنگين به او بزنيد.

7- بازي كردن با كودك هنگام حرف زدن

تركيب كردن هر چيزي كه مي‌خواهيد به او آموزش دهيد اگر با يك فعاليت لذت بخش مثل بازي همراه شود ياد گرفتن آن را براي كودك لذت بخش‌تر مي‌كند. تأثير بازي كردن بر آموزش كودك بسيار زياد است. براي اطلاع از اهميت و چگونگي بازي كودكان كليك كنيد.

8- با ديگران در حضور او صحبت كنيد

اگر شما با خودتان صحبت كنيد يا حداقل كودك شما اين گونه تصور كند كه شما داريد با خودتان صحبت مي‌كنيد، متوجه كاركرد صحبت كردن نمي‌شود. كودك ممكن است اين قضيه را درك نكند كه صحبت كردن وقتي معنا پيدا ميكند كه با ديگران حرف بزند. ممكن است احساس كند كلمات و جمله ها صداهايي بي معني هستند و هيچ استفاده اي ندارند پس به حرف زدن رغبتي پيدا نمي‌كنند. به همين دليل سعي كنيد كودك را در مكالمات خود شركت دهيد و زياد در حضور او حرف بزنيد.

9- از اشاره كردن استفاده كنيد

وقتي شما به كاري كه ميخواهيد انجام دهيد يا چيزي كه ميخواهيد كودكتان ياد بگيرد اشاره كنيد و آن را بازگو كنيد به كودك در فهميدن اسم اشيا و كارها كمك مي‌كند. با اشاره كردن كودك شما سعي ميكند كه آن را تكرار كند. به طور مثال روي هر كدام از اعضاي بدن او دست بگذاريد و نام آن را بيان كنيد يا در موقعي كه بشقاب غذاي او را روي ميز گذاشتيد اشاره كنيد كه وقت ناهار است.

10- تشويق كودك به آوا سازي

رو به روي كودك خود بنشينيد و مجموعه‌اي از آوا ها را بيان كنيد حتي بدون معني اگر كودكتان اين كار را تكرار كرد او را تشويق كنيد و كمك كنيد روزانه اين كار را تمرين كند.

11- به صداسازي او واكنش نشان دهيد

اگر كودك شما صداها و آواهايي را از خود توليد مي‌كند با او همراه شويد به او توجه كنيد. با ارتباط كلامي، ارتباط چشمي و يا تقليد كردن آواهاي او به او توجه نشان دهيد و وانمود كنيد كه مي‌فهميد كودك شما چه مي‌گويد.

12- آموزش مهارت تقليد

حرف زدن مهارتي است كه بايد با تقليد از شما صورت بگيرد پس حتما بايد تقليد كردن را به طور موثري به او بياموزيد . كودكان به صورت غريزي اين كار را انجام مي‌دهند ولي بهتر است كه شما آن را تقويت كنيد . در مقابلش بنشينيد دست بزنيد و از او هم بخواهيد كه با شما دست بزند. كار هايي به اين صورت مي‌تواند به تقويت تقليد كردن كمك كند. در اين صورت حرف زدن را نيز مي‌تواند به راحتي از شما تقليد كند.

 

آموزش صحبت كردن به كودكان | روش‌هاي غلط

در آموزش دادن به كودكان يك سري از كارها را نبايد انجام داد. زيرا انجام دادن آن باعث ميشود كه او از صحبت كردن سرد شود و يا دچار مشكلات كلامي و لكنت زبان شود. در ادامه مجموعه‌اي از نبايدها در آموزش به كودكان را ذكر كرده‌ايم.

از صحبت كردن كودكتان ايراد نگيريد

ايراد گرفتن مداوم از كودك زماني كه كلماتي را به اشتباه بيان ميكند و حساسيت نشان دادن افراطي، باعث ميشود ديگر از صحبت كردن دست بردارد و اعتماد به نفسش را براي حرف زدن از دست بدهد. بهتر است زياد از او ايراد نگيريد و براي اصلاح طرز بيان كودك بعد از اداي اشتباه، جمله يا كلمه را يك يا چند بار به درستي تكرار كنيد.

كلمات را اشتباه بيان نكنيد

براي اين كه كودك شما به درستي بتواند صحبت كند و همه كلمات و جملات را به درستي بيان كند نبايد كلمات را به صورت كودكانه يا غلط به كار ببريد. چرا كه او  از شما تقليد ميكند و به صورت اشتباه آن ها را بازگو ميكند. ممكن است خود نيز بسيار مشاهده كرده‌باشيد كه كودك فحش و ناسزا را سريع ياد مي‌گيرند. بنابراين در حرف زدن او دقت كنيد.

وسط حرف زدن او صحبت نكنيد

بگذاريد كه او به صورت كامل جملاتش را بيان كند و وسط حرف او شروع به صحبت كردن نكنيد. سعي نكنيد جملاتش را كامل كنيد. اجازه دهيد تلاشش را براي استفاده از كلمات ذهني اش بكند، جمله اش را كامل كند سپس شما به او پاسخ دهيد.

قبل از اين‌كه كودك درخواستي كند چيزي را در اختيارش قرار ندهيد

قبل از اين كه كودك از شما درخواست چيزي كند آن در اختيارش قرار ندهيد. با اين كار وادار مي‌شود چيزي كه ميخواهد را بيان كند و كلمات را ادا كند. كودك ياد مي‌گيرد براي در خواستش صحبت كند. اگر به جاي اين كه اسم چيزي را بيان كند، به آن اشاره كند طوري رفتار كنيد كه مجبور شود بيان كند. از او بپرسيد كه مثلا عروسكش را ميخواهد يا ماشينش را

 

آموزش حرف زدن به كودكان | دير حرف زدن كودكان

حرف زدن در همه كودكان متفاوت است اما در بين سن هاي 12 تا 14 ماه بايد اولين كلمات گفته شود اگر خيلي صحبت كردن به تاخير بيوفتد ممكن است دلايل مختلفي داشته باشد .

پسران از دختران ديرتر زبان باز ميكنند: پسر ها عموما به دليل اين كه بخش مربوط به تكلمشان از دختران ديرتر رشد ميكند ديرتر شروع به صحبت كردن ميكنند.

تاخير كلي در رشد: اين كه كودك شما در همه جنبه هاي رشدي ديگر تاخير دارد ممكن است در رشد اين قسمت هم تاخير داشته باشد.

سيستم تكلم مشكل دارد: سيستم تكلم مانند سقف دهان يا زبان مشكل دارد ، ممكن است اين مشكل در بخش هايي از سيستم مغزي نيز وجود داشته باشد.

مشكل در شنوايي: همانطور كه گفته شد حرف زدن مهارتي است كه با تقليد انجام ميشود پس اگر در شنوايي اختلال وجود داشته باشد اين تقليد با مشكل روبرو ميشود پس در نتيجه صحبت كردن دير اتفاق ميوفتد يا اتفاق نميوفتد. براي اطلاع از علل كم شنوايي در كودكان كليك كنيد.

 

آموزش حرف زدن به كودكان | گفتار درماني

اگرمدت زيادي از زماني كه كودك شما بايد صحبت ميكرد گذشته است و بسيار نگران هستيد مي‌توانيد به متخصصين مربوطه مراجعه كرده و براي گفتار درماني اقدام كنيد كه كمك بسياري به كودك شما ميكند. براي گفتار درماني و مشكل پر حرفي در كودكان، از مشاوره كودك استفاده كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش حرف زدن به كودكان ميتوانيد با مشاوران مركز روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش حرف زدن به كودكان | بايدها و نبايدهاي آموزش حرف زدن به كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آموزش حرف زدن به كودكان،
موضوع:
[ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۸:۵۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی