مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ترس از مدرسه چيست؟

كودكاني كه دچار ترس از مدرسه هستند،  داراي ترس افراطي، غير منطقي و پايدار نسبت به مدرسه رفتن هستند و هنگام جدايي از والدين و رفتن به مدرسه به شدت در مقابل ترك خانه مقاومت مي كنند. ترس مفرط از مدرسه معمولا براي اولين بار در دوره پيش دبستاني، كودكستان يا كلاس اول ظاهر مي شود و در كلاس دوم به اوج مي رسد، با اين حال خودداري از مدرسه رفتن، مي تواند در هر سني رخ دهد. دختران و پسران تقريبا به يك ميزان ترس از مدرسه را از خود نشان مي دهند. 

 

علائم ترس از مدرسه 

بسياي از والدين به دليل عدم آگاهي از علائم مدرسه هراسي در كودك خود، اين مشكل را ناديده مي گيرند. اين رفتار مي تواند منجر به افزايش علائم استرس در فرزندتان شود. در ادامه به مهم ترين علائم ترس از مدرسه اشاره كرده ايم.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد استرس در كودكان كليك كنيد. 

علائم رفتاري ترس از مدرسه

_ امتناع و بهانه تراشي هنگام رفتن به مدرسه و مقاومت در برابر اصرار والدين. اين كودكان معمولا تلاش مي كنند والدين خود را قانع كنند تا اجازه دهند خانه بمانند.

_ چسبندگي به پدر و مادر و يا امتناع از جدا شدن از آنها، دروغ گويي، فرار و يا پنهان شدن براي اجتناب از رفتن به مدرسه. بسياري از كودكان در اين شرايط تظاهر به بيماري مي كننند.

_ پريشاني، قشقرق و دچار شدن به ترس و اضطراب زياد هنگام جدايي از والدين. اين مسئله مي تواند نشان دهنده وجود اختلال اضطراب جدايي در كودك باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اختلال اضطراب جدايي كليك كنيد.

_ درخواست مكرر براي تماس به منزل در ساعات مدرسه

_ مشكل شديد بلند شدن از تخت خواب هنگام صبح

_ امتناع از درگيري در فعاليت هاي گروهي با همسالان در مدرسه

علائم جسماني ترس از مدرسه

اختلالات جسماني به صورت دل درد، سردرد، استفراغ، سرگيجه، خشكي دهان، تپش قلب، اسهال و ضعف ظاهر مي‌شود. اين علائم به نظر كاملا واقعي مي رسند اما نتيجه سطح بالاي اضطرابي است كه كودك تجربه مي كند. غالباً علائم مذكور در روزهاي تعطيل از بين مي‌رود. همچنين اگر پدر ومادر يا پزشك توصيه كنند كه كودك چند روزي در منزل بماند، بلافاصله علائم بيماري از بين مي رود، ولي در روز قبل از رفتن به مدرسه يا همان روز علائم جسماني مجددا ظاهر مي‌شوند.

علائم رواني ترس از مدرسه 

كودكان مبتلا به ترس از مدرسه غالباً علاوه بر واكنش ترس، علائم و مشكلات رواني ديگري نيز از خود نشان مي دهند. شايـع‌ترين اين علائم عبارت‌اند از: اختلال در خواب، افزايش عصبانيت و پرخاشگري، جويدن ناخـن، شب ادراري، لـكنت زبان و ترس  از تاريكي.

براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به مقالات  شب ادراري كودكان،  لكنت زبان  و  ترس از تاريكي كودكان

 

علل مدرسه هراسي

ترس از مدرسه (مدرسه هراسي) مي‌تواند ريشه‌هاي محيطي، خانوادگي يا فردي داشته باشد. يكي از عوامل اصلي در پديدايي اين ترس اختلال اضطراب جدايي است. در حقيقت بسياري از كودكان به اين دليل از مدرسه رفتن مي ترسند كه توانايي جدا شدن از والدين خود را ندارند. 

برخي از كودكان نيز به خاطر اين‌كه نگران مسخره شدن يا زير ذره‌بين بودن از سوي ديگران هستند، از مدرسه رفتن امتناع مي كنند. اين گروه كودكان عموما در مورد ارزيابي شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن نگراني شديد دارند. همچنين اين احتمال هست كه محيط مدرسه براي كودك ناخوشايند باشد. حل نشدن اين ترس ها مي تواند به تدريج اختلال فوبياي اجتماعي را شكل دهد. براي آگاهي از اختلال فوبياي اجتماعي كليك كنيد. 

معمولا كودكان مشكلات با همسالانشان را براي پدر و مادر بازگو نمي‌كنند چون اين كار را نشانه‌ ضعف و ناتواني خود مي‌دانند. گاهي ترس كودكان از مدرسه ناشي از بدرفتاري هاي همسالان يا اولياي مدرسه با آن ها است. برخي از معلمان و كاركنان مدرسه با كودكان رفتار سخت‌گيرانه دارند يا به تنبيه كودكان مي‌پردازند. 

راهكارهاي مقابله با مدرسه هراسي در كودكان

براي درمان و كاهش مدرسه هراسي  در اينجا به برخي از راهكارها اشاره مي كنيم:

_ اجتناب از تنبيه شديد يا قضاوت و برچسب زدن منفي به كودك به خاطر عملكرد منفي در مرسه

_ صحبت كردن در مورد ترس كودك از مدرسه، همدلي با احساس او و تلاش براي فهم دلايل اصلي ترس و اضطراب  از طريق گفتگو 

_ كمك گرفتن تخصصي از مشاوران روانشناس براي حل مسايل فردي و خانوادگي كه باعث تشديد مشكل شده مثل وابستگي شديد والد-كودك و اضطراب جدايي

_ ارزيابي و شناسايي مشكلات احتمالي در مدرسه مثل بدرفتاري ، مشكلات ارتباط با همسالان، قلدري و  تشويق كودك براي صحبت در مورد آن ها 

_ تشويق و پاداش دادن براي رفتن به موقع به مدرسه و انجام فعاليت ها و تكاليف مربوط به مدرسه. 

_ كمك به توانمند كردن كودك براي افزايش اعتماد به نفس، بهبود مهارت هاي ارتباطي، تشويق او و ايجاد فضاهايي براي ارتباط بيشتر با همسالان و تقويت و تشويق براي تعامل و فعاليت هاي گروهي

_ شناسايي يك معلم يا بزرگسال مورد اعتماد براي ارتباط نزديك با كودك

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد راهكارهاي كاهش استرس كودكان در مدرسه كليك كنيد.

ترس از مدرسه؛ كلام آخر 

براي آنكه به فرزندتان كمك كنيد تا بتواند استرس ها و ترس هاي خود را بهتر مديريت كند، بايد روش هاي تربيتي مناسبي را از ابتدا در پيش بگيريد و ارتباط مناسبي را با او برقرار كنيد. در اين شرايط فرزندتان مي تواند راحت تر مشكلات خود را با شما در ميان بگذارد و براي حل آن ها نيز از شما كمك بگيرد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد آموزش تربيت كودك كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از مدرسه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي تلفني هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از مدرسه | علل، علائم و درمان ترس از مدرسه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از مدرسه،
موضوع:
[ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۱۱:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی