مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

شروع تكان ها از چه زماني است؟

جنين شما از هفته هفتم و هشتم شروع به تكان خوردن ميكند ولي به اين دليل كه بسيار كوچك است برخورد او با ديواره هاي رحم احساس نميشود. تكان هاي اصلي او از هفته 16 شروع ميشود و مادري كه قبل از اين هم باردار بوده آن را متوجه ميشود. اگر تجربه اول بارداري باشد مادر اين تكان ها را از هفته 18 تا 24 حس ميكند . اما اگر بعد از هفته 18 متوجه اين حركات نشد حتما بايد به پزشك مراجعه كند.

 

تكان خوردن جنين بايد چگونه باشد؟

مدل هاي حركتي هر جنين با جنين ديگر متفاوت است اما به طور كلي يك الگوي سلامتي تكان خوردن جنين در شكم مادر به صورت زير است.

هفته 16 تا 19 بارداري

در قسمت شكم خود احساس ضعف مي‌كنيد و احتمالا متوجه اين نمي‌شويد كه به دليل حركت جنين اين حالت ها در شما رخ داده است.

هفته 20 تا 23 بارداري

حركات تكراري جنين را متوجه مي‌شويد چيزهايي مثل سكسه كردن، لگد زدن. با گذشتن چند وقت كودكتان نيروي بيشتري دارد و فعاليتش بيشتر مي‌شود. در هنگام استراحت بيشتر جمع شدن، سر و ته شدن و لگد زدنش را متوجه مي‌شويد.

هفته 24 تا 28

كيسه آمنيوتيك چيزي بالغ بر 750 ميلي ليتر مايع را در خود دارد.  اين شرايط فضاي زيادي را براي حركت كردن او فراهم ميكند. ممكن است حس كنيد كه چقدر تكان ميخورد و فعاليتش بيشتر شده .حتي ممكن است حس كنيد كه ناگهان مي‌پرد.

هفته 29 تا 31

حركات او قدرت بيشتري پيدا ميكند حس مي‌كنيد كه جاي او كم شده است و ميخواهد فضاي بيشتري به دست آورد

هفته 32 تا 35

ديگر هيچ تغييري در حركات او احساس نمي‌كنيد و همه چيز به صورت يكسان و با يك الگوي خاص بدون هيچ كم و بيشي اتفاق ميوفتد . ضربات او خيلي تيزتر و محكم تر از هفته هاي قبل است و به طور واضح حتي گاهي با چشم هم ديده مي‌شود.

هفته 35 تا 40

كودك شما برعكس مي‌شود و سرش به سمت پايين ميايد اگر تجربه اول بارداري شما باشد عضلاتتان سفت است پس فشار سر او را در كف لگن خود احساس ميكنيد.همچنين فشارهاي او را در حالي كه مي‌چرخد حس ميكنيد اما اگر تجربه اولتان نيست ماهيچه هايتان ضعيف است و حتي به كودك كمك ميكند كه به حالتي كه بايد در بيايد و به راحتي بچرخد.

در روزهاي انتهايي به دليل رشد جنين و كمبود جا تقريبا حركات كمتر ميشود و ممكن است ديگر چرخش اتفاق نيوفتد ولي هنوز لگد ها و ضربه هاي او احساس ميشود .

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | مدل هاي حركتي جنين

هفته نهم : در هفته نهم كودك ميتواند دست و پاي خودش را تكان دهد ، كم كم چيزهايي شبيه به سكسه در او پيدا ميشود و قادر به بلع و مكيدن است .

هفته دهم : ميتواند سرش را تكان دهد ، فكش را باز كند و دستش را براي اين كه صورتش را لمس كند بالا بياورد

هفته دوازدهم : ميتواند خميازه بكشد و دهانش را باز نگه دارد كه نشانه ي خستگي است.

هفته چهاردهم : حركات چشم در اين هفته ها خودش را نشان ميدهد.

هفته پانزدهم : انگشتش را ميمكد.

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | علت تكان هاي جنين

از اولين فاكتورهايي كه سلامت جنين شما را نشان ميدهد حركاتي است كه او در طول دوران بارداري دارد و شما بايد آن را زير نظر داشته باشيد . اگر ريتم او تغيير كند يا اين كه حركاتش كمتر شود اولين نشانه براي اين است كه وضعيت كودكتان نامناسب و سلامتش در خطر است پس حركات جنين بسيار مهم هستند. او براي رشد استخوان ها ومفاصلش و حفظش آن ها به اين حركات نيازمند است. از ماه هفتم اهميت اين حركات بيشتر ميشود چرا كه كودك شما بايد خودش را براي زندگي در بيرون از رحم آماده كند پس بسيار مهم است كه سلامت او تائيد شود. براي حفظ سلامت جنين مي‌توانيد از مقاله‌ي بايدها و نبايدهاي دوران بارداري كمك بگيريد.

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | چقدر در روز؟

خيلي از مادران فكر ميكنند كه الگوهاي خاصي براي تكان خوردن جنينشان وجود دارد و براي نشان دادن سلامت آن ها بايد در طول روز به تعداد معلومي كه از پيش تعيين شده حركت كند . اين تصور غلطي است به دليل اين كه الگوي حركتي هر جنين با جنين ديگر متفاوت است و شما بايد الگوي حركتي جنين خودتان را تشخيص دهيد.

 او را چند روز زير نظر بگيريد حركاتش را بشماريد. در روز حداقل 2 ساعت براي اين كار وقت بگذاريد و الگوي حركتي او را كشف كنيد. بعد از اين كار هميشه او را زير نظر بگيريد و حركاتش را با الگويي كه از او به دست آورديد مقايسه كنيد و متوجه شويد كه در طول روز چقدر بايد حركت كند.

كنترل تكان هاي جنين

در گذشته نمودارهايي براي تكان خوردن جنين ارائه ميشد كه نسبت به آن سلامت جنين را زير نظر مي‌گرفتند. اما اين كار ديگر مورد تائيد پزشكان نيست. الگوهاي حركتي را در جنين خود در نظر بگيريد و بررسي كنيد كه تا پايان بارداري همان الگوها تكرار شوند. در اين صورت مي‌توانيد از سلامت او مطمئن شويد. و در صورتي كه الگوهاي حركتي كودك تغيير كرد به پزشك مراجعه كنيد. عموما در طي 2 ساعت كه به پهلو دراز كشيده‌ايد 10 بار تكان خوردن و حركت جنين طبيعي است.

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر چگونه حس مي‌شود؟

حسي كه از حركات كودك داريد به مرحله رشد او و همينطور كارهايي كه او انجام ميدهد مربوط است .حركات جنين در اوايل كه شروع به حركت ميكند مشهود نيست اما بعد از مدتي حسي شبيه به دل پيچه ، ضربه كوچك و يا چرخش و تكان خوردن به شما دست مي‌دهد. با اضافه شدن هفته هاي بارداري اين حركات واضح تر و مشهود تر ميشود. با رشد جنين ، كشيده شدن پوست و كم شدن فضاي رحم براي جنين اين حركات بسيار بيشتر رخ مي‌دهند.

 

علت هاي متوجه نشدن حركت جنين

مشغول بودن: عموما وقتي كه سرتان شلوغ است و مشغول هستيد متوجه حركات جنين نميشويد

 شروع حركات: عموما متوجه شدن تكان ها از هفته 18 تا 24 بارداري كار سختي است .

مدل هاي حركتي : ممكن است حركات جنين به قدري آهسته و آرام باشد كه درك آن ها كار دشواري باشد.

تعداد بارداري : اين كه بار چندم است كه بارداري اتفاق افتاده است بر متوجه شدن حركات تاثير دارد و اگر تجربه اول بارداري باشد ديرتر اين حركات را حس ميكنيد .

اضافه وزن مادر : اگر قطر چربي زياد باشد نه مادر ميتواند اين حركات را حس كند به علاوه پزشك هم گاهي نميتواند در سونوگرافي اين حركات را تشخيص دهيد و مشكل ساز ميشود

فاصله حركات : در اوايل بارداري اين حركات با فاصله زياد اتفاق ميوفتند پس تشخيص آن ها از زماني كه فاصله ها كمتر ميشود سخت تر است

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | علت‌هاي تكان نخوردن جنين

ممكن است بسياري مواقع با عدم تحرك در جنين مواجه شويد. توجه كنيد كه در اين صورت نبايد دچار استرس و اضطراب شويد چرا كه به جنين آسيب مي‌زند. براي اطلاع در اين زمينه مي‌توانيد مقاله‌ي استرس در دوران بارداري را مطالعه كنيد. عوامل زير مي‌توانند در تكان نخوردن جنين نقش داشته باشند.

كاهش آمونياك : با كاهش آمونياك در بدن حركت كودك هم كم ميشود پس بهتر است مصرف مايعات زياد شود

جنين خواب است : وقتي كه شما تحرك داريد اين تحرك باعث ميشود جنين خواب آلود شود و به خواب برود و تكان نخورد

كمبود اكسيژن : اكسيژن در رحم كم شده و بند ناف دور گردن او پيچيده است

اختلال رشد : اختلال خون رساني به جنين

مصرف مسكن : مصرف مسكن توسط مادر ميتواند وارد خون شود و حركاتش را تحت تاثير قرار دهد. براي اطلاع از انواع داروهاي مجاز و غير مجاز در دوران بارداري به مقاله‌ي مصرف دارو در دوران بارداري مراجعه كنيد.

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | اگر جنين تكان نخورد چه كاري انجام دهيم؟

استراحت :ممكن است او خواب باشد پس ميان وعده اي سبك بخوريد و استراحت كنيد و پاهايتان را بالاتر از بدنتان قرار دهيد در اين حالت او بيدار ميشود و تكان ميخورد.

آب يخ :يك ليوان آب يخ بخوريد كه جنين براي رهايي از سرما شروع به حركت و فعاليت كند.

ايجاد سر و صدا : جنين حتي در رحم شما هم صدا ها را ميشنود ، با صداي بلند با او صحبت كنيد و موسيقي گوش دهيد حتما عكس العمل نشان ميدهد و بيدار ميشود و تكان ميخورد.

 

تكان خوردن جنين در شكم مادر | چه زماني بايد نگران حركت نكردن جنين شويم؟

اگر همه كارهايي كه گفته شد را انجام داديد ولي او حركت نكرد حتما به پزشك مراجعه كنيد شايد مشكلي وجود داشته باشد. علاوه بر اين ها اگر به پهلو دراز كشيديد و او در 2 ساعت كمتر از 10 بار تكان خورد، اگر به تدريج يا به طور ناگهاني ضربه هاي او به ديواره رحم كم شد و ريتم حركتي او تغيير كرد نگران او شويد و به پزشك مراجعه كنيد. اگر 24 هفته از بارداري شما گذشته ولي هيچ احساسي مبني بر تكان هاي جنينتان نداشتيد نگران او شويد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  نحوه تكان خوردن جنين ميتوانيد با مشاوران مركز روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد

 

منبع : تكان خوردن جنين در شكم مادر | مدل‌هاي حركتي جنين

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۲۲:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی