مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

ميانگين زمان خواب نوزاد

به طور متوسط خواب نوزاد چيزي در حدود 14 تا 18 ساعت در شبانه روز مي‌باشد. نوزادان غالباً داراي چهار دوره خواب در هر 24 ساعت هستند و در طول روز به حداقل 2 بار خواب ميان‌روزي نياز دارند.

 

ميزان خواب نوزاد در دوره‌هاي مختلف رشد 

ميزان خواب نوزاد در ماه‌هاي مختلف تغييرات زيادي مي‌كند. به خصوص در ماه‌هاي اول به دليل سرعت بيشتر رشد نوزاد، سرعت ا تغيير الگوهاي خواب نيز بيشتر است.

تولد تا سه ماهگي

نوزاد از تولد تا سه ماهگي به حدود 16 تا 18 ساعت خواب در شبانه روز نياز دارد كه الگوي آن به تدريج تغيير مي‌كند.

ماه اول:  حدوداً 8 ساعت در روز و 8-9 ساعت در شب مي‌خوابد. هيچ الگوي خاصي براي خواب خود ندارد و تنها چند دقيقه بعد از چندين ساعت خواب براي خوردن شير و .. بيدار مي‌ماند.

ماه دوم: حدود 6-7 ساعت در روز و 8-9 ساعت در شب مي‌خوابد. تا حدودي بين شب و روز بيشتر تمايز قائل شده و اكثراً شب را با چشمان بسته مي‌گذراند.

ماه سوم: در اين دوره  هشياري‌اش نسب به محيط بيشتر شده است. حدود 2 تا 4 بار يا بيشتر در روز مي‌خوابد. احتمالاً يكي دو بار در شب براي شير خوردن بيدار مي‌شود.

سه ماهگي

نوزادان در سه ماهگي به حدود 14 تا 16 ساعت خواب در شبانه روز نياز دارند (حدود 4-5 ساعت در روز و 10-11 ساعت در شب). معمولاً يك يا دو بار بين آن بيدار مي‌شوند. اكثر نوزادان در اين سن شب‌ها مي‌توانند 6 تا 8 ساعت متوالي بخوابند. اين ميزان در چهار ماهگي در كنار خواب‌هاي ميان روزي به 9 تا 12 ساعت، مي‌رسد.

شش ماهگي

در شش ماهگي نوزاد حدود 14 ساعت در شبانه روز به خواب احتياج دارد. كودكان به طور معمول حدود 9 تا 11 ساعت در شب مي‌خوابند. چرت زدن آن‌ها در طول روز تبديل به يكي در صبح و ديگري در بعد از ظهر مي‌شود، هرچند هنوز برخي از كودكان 3 يا 4 بار در روز چرت مي‌زنند. در اين سن، مي‌توانيد واكنش خود به نوزادي كه در طول شب بيدار شده و گريه مي‌كند را تغيير دهيد.

مي‌توانيد به نوزادان اين سن 5 دقيقه وقت بدهيد كه خودش آرام شود و دوباره به خواب برود. اگر اين كار را نكرد، مي‌توانيد بدون بلند كردن او از روي گهواره، آرامش كنيد (با خواندن لالايي با صداي آرام و ماليدن پشتش)، بعد او را ترك كنيد، مگر اين كه به نظر برسد كه نوزاد مريض است. ممكن است نشانه‌هايي از اضطراب جدايي كودكان در اين دوره مشاهده كنيد براي برطرف كردن آن مي‌توانيد از مشاوره كودك استفاده نماييد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اضطراب جدايي و دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

نه ماهگي

در 9 ماهگي نوزاد حدود 13 تا 14 ساعت از كل شبانه روز را به خواب احتياج دارد. تقريباً سه چهارم نوزادان بين نيمه شب تا ساعت 5 صبح را مي‌خوابند، برخي ديگر تمام شب را به طور متوالي حدود 10 الي 11 ساعت را مي‌خوابند. احتمالاً كودك دو بار در روز چرت مي‌زند. هم‌چنين ممكن است مشكل  در به خواب رفتن و يا پريدن از خواب به علت ترس از جدايي در اين زمان ديده شود.

براي مراقبت بهتر از كودك و يادگيري روش‌هاي خواباندن نوزاد و آرام كردن نوزاد كليك كنيد.

دوازده ماهگي

در 12 ماهگي نياز كودك به خواب حدود 13/5 ساعت خواب در شبانه روز است. خواب او در هنگام شب هم چنان 10 تا 11 ساعت است و دو وعده چرت در روز، البته با مدت زماني كوتاه‌تر دارد.

 

راهكارهايي براي تنظيم ساعات خواب نوزاد

براي تنظيم ساعات خواب نوزاد مي‌توانيد از راهكارهاي ارائه شده در زير استفاده نماييد:

_ به او فرصت دهيد، خواب‌هاي كوتاه مكرر داشته باشد.

_ به او ياد دهيد بين شب و روز تمايز قائل شود. براي مثال مي‌توانيد در طول روز در تعامل با او فعال‌تر باشيد، با او بيشتر بازي كرده و حرف بزنيد. در طول شب در زمان بيداري مي‌توانيد با كم كردن صداي محيط و نور اطراف، رفتارهايي مثل نوازش كردن آرامش او را بيشتر كنيد، و بازي و فعاليت كمتري با نوزاد داشته باشيد.

_ نشانه‌هاي خستگي كودك را شناسايي كنيد. در هنگامي كه آمادگي خواب دارد او را بخوابانيد.

_ يك برنامه مشخص براي زمان خواب كودك فراهم كنيد.

_ وقتي نوزادتان بيدار است اما احساس خواب آلودگي دارد او را در تختش قرار دهيد. چرا كه اگر كودك براي مدت طولاني با وجود خواب آلودگي بيدار بماند مي‌تواند در به خواب رفتن دچار مشكل شود.

درجه حرارت مناسب اتاق براي خوابيدن نوزاد

در اتاق نوزاد يك دماسنج روي ديوار نصب كنيد. حرارت اتاق بايد بين 24 تا 25 درجه سانتي‌گراد باشد. هواي اتاق نبايد خيلي سرد باشد. سرد بودن اتاق انرژي كودك را مي‌گيرد. همچنين دماي خيلي زياد باعث كم آبي بدن نوزاد و بروز مشكلات خواب  نظير بي‌خوابي در او مي‌شود. به همين خاطر از پوشاندن لباس زياد به كودك خودداري كنيد و به جاي آن دماي اتاق را تنظيم كنيد.

براي آگاهي از روش‌هاي درمان بي خوابي نوزادان كليك كنيد.

 

كلام آخر 

توجه به ميزان ساعت و كيفيت خواب نوزادان در سلامت آن‌ها  نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. با اين حال همه نوزادان شبيه به هم نيستند و بنا به خلق و خو و شرايط محيطي مي‌توانند دچار عادات متفاوتي شوند. شب بيداري‌هاي زياد و بي‌قراري‌هاي مفرط نوزادان معمولاً ريتم زندگي والدين را به هم مي‌ريزد و آن‌ها را  دچار كلافگي بسياري مي‌كند. اگر تمام اقدامات لازم را براي خواباندن درست كودك انجام مي‌دهيد اما او دائماً بي‌قرار است يا مرتباً از خواب بيدار مي‌شود لازم است كه وضعيت كودك خود را با يك پزشك اطفال نيز در ميان بگذاريد. در صورتي كه مشكل پزشكي خاصي وجود نداشته باشد، با استفاده از تكنيك‌هاي روانشناسي و مراجعه به روانشناس كودك نيز مي‌توانيد در بهداشت خواب كودك و افزايش كيفيت آن به او كمك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خواب نوزاد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خواب نوزاد | زمان و ميزان نياز به خواب در نوزادان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواب نوزاد،
موضوع:
[ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۳۳:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی