مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

استفاده از اينترنت : آري يا خير؟

در دسترس بودن اينترنت در دنياي امروز مزاياي زيادي دارد و منجر به پيشرفت و تغيير الگوي زندگي بسياري از خانواده هاي امروزي شده است. علي رغم تمام مزايايي كه استفاده از اينترنت، فضاي مجازي و تكنولوژي هاي جديد ارتباطي فراهم كرده است، استفاده نادرست از آن مي تواند تبعات و پيامد هاي سنگيني به همراه داشته باشد. به همين دليل بهتر است قبل از استفاده از اينترنت و فضاي مجازي ماهيت آن را بهتر بشناسيد و اطلاعات كافي در مورد مزايا و معايب آن را به دست آوريد. استفاده ناآگاهانه از اينترنت مي تواند تبعات و پيامدهايي مانند مورد سرقت، تهديد و اخاذي قرار گرفتن، مواجه شدن با محتواي نامناسب (***گرافي، آسيب به خود، خشونت، تبعيض نژادي)، و دچار شدن به علائم اعتيادي را در پي داشته باشد. 

براي كسب اطلاعات بيشتردر مورد اثرات  ***گرافي كليك كنيد. 

  

اعتياد به اينترنت چيست؟

اعتياد به اينترنت يكي از انواع اعتياد رفتاري است كه در آن فرد وابستگي شديدي به اينترنت و استفاده از دستگاه هاي آنلاين پيدا مي كند تا از اين طريق بتواند با تنش ها و استرس هاي زندگي مقابله كند. فعاليت در اينترنت روزانه بين ۸ تا ۱۰ ساعت يا بيشتر به خصوص زماني كه فرد براي انجام كارهاي غير ضروري خود از آن استفاده مي كند به عنوان اعتياد شناخته مي شود. اين اعتياد تعداد زيادي از افراد را در دنيا تحت تاثير قرار داده است و شيوع آن در كودكان و نوجوانان بيشتر است. اين مسئله در كشورهاي پيشرفته به يك نگراني تبديل شده است. 

نكته مهم اين است كه اعتياد به اينترنت تنها به ساعت هايي كه فرد در اينترنت صرف مي كند محدود نمي شود؛ بلكه اين مسئله ميزان زماني رخ مي دهد كه فرد در اينترنت فعاليت هاي غير ضروري مي كند و كنترلي بر آن ندارد. استفاده از اينترنت براي انجام تكاليف مدرسه، وظايف شغلي، كسب و كار، تحقيق و ... جزء اعتياد به اينترنت محسوب نمي شود).

براي آگاهي بيشتر از اعتياد رفتاري كليك كنيد. 

 

دلايل اعتياد به اينترنت

هنوز هيچ دليل مشخصي براي اين مشكل مشخص نشده است اما متخصصين معتقدند كه اين شكل از اعتياد نيز مانند ساير انواع اعتياد مي تواند ناشي از مشكلات درون رواني و ناتواني در حل و فصل كردن آن هاباشد. براي مثال در بسياري از موارد افراد به دلايلي مانند افسردگي، اضطراب و يا براي فرار از موقعيت هاي ناخوشايند و واقعيت هاي زندگي به استفاده افراطي از اينترنت روي مي آورند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد افسردگي كليك كنيد. 

 

انواع اعتياد به اينترنت

وابستگي به اينترنت انواع مختلفي دارد. در ادامه 4 مورد از شناخته شده ترين انواع آن اشاره كرده ايم:

-اعتياد به بازي هاي كامپيوتري

-اعتياد به ديدن وب سايت هاي غير اختلاقي

-اعتياد به قمار هاي آنلاين

-اعتياد به شبكه هاي اجتماعي آنلاين

براي اطلاع بيشتر از انواع اعتياد به اينترنت كليك كنيد.

علائم و نشانه ها

 به طور كلي مي توان از مولفه ها و علائم وابستگي به اينترنت به موارد زير اشاره داشت:

- گذارندن زمان بيش از حد در اينترنت

- مشغوليت ذهني بيش از حد براي استفاده از اينترنت

- ناتواني در كنترل كردن ميزان استفاده 

- بي قرار بودن در زمان عدم دسترسي

پيامد هاي اعتياد اينترنتي 

كسي كه به اينترنت اعتياد دارد از زندگي باز مي ماند. تمام وقت فرد معتاد صرف بازي كامپوتري يا چرخيدن در صفحات مجازي و شبكه هاي اجتماعي و... مي شود. افراد معتاد به اينترنت معمولا افرادي تنها هستند كه به خاطر استفاده بيش از حد از اينترنت تنها تر هم شده اند. آن ها روابط معنادار زندگي خود را از دست مي دهند. اين افراد از نظر مالي نيز دچار مشكلات عمده اي مي شوند. از طرفي بخاطر صرف وقت زياد در اينترنت فرد بسياري از فرصت ها و موقعيت هاي خود را از دست مي دهد و از طرف ديگر بخاطر انجام كارهايي مانند خريد اينترنتي و قمار اينترنتي با ضررهاي مالي بسياري مواجه مي شود. براي اطلاع بيشتر از عوارض اعتياد به اينترنت كليك كنيد.

 

اعتياد به اينترنت در كودكان

دچار شدن به اين مشكل براي كودكان ونوجوانان مسأله اي بسيار نگران كننده تر است. كودكان از دانش كافي براي مديريت درست استفاده از رايانه خود برخوردار نيستند و به همين دليل تحت آسيب هاي بالقوه ي زيادي در زمان استفاده از اينترنت قرار مي گيرند كه نمي توانند آنها را درك كنند. امروزه اغلب كودكان با استفاده از گوشي هاي هوشمند به راحتي به اينترنت دسترسي دارند.

درست است كه داشتن تماس دو طرفه بين والدين و كودك در مواقع ضروري، براي والدين اطمينان بخش است؛ اما دسترسي مداوم كودكان به اينترنت مي تواند آن ها را در معرض خطرات جدي مانند كاهش ارتباط آنها با دنياي اطراف قرار دهد. در زماني كه كودكان آنلاين هستند، در خطر مزاحمت هاي سايبري و مواجهه با محتواهاي غيراخلاقي نيز قرار دارند. 

جلوگيري از اين مشكلات نيازمند آن است كه قوانين روشني براي استفاده از اينترنت وضع كنيد و دسترسي به آن را براي كودك به ساعات مشخصي محدود كنيد. 

 

روش هاي درمان 

اين اعتياد نيز همانند تمام اعتياد هاي ديگر نيازمند توجه و مراقبت است، چرا كه اگر درمان نشود مي تواند تاثيرات شديدي بر زندگي فرد معتاد بگذارد. راهكار هايي كه در ادامه به آن ها اشاره مي شود مي توانند در درمان اعتيادهاي اينترنتي به شما كمك كند. 

- تعيين زمان هاي مشخصي براي استفاده از اينترنت

- نظارت اعضاي خانواده بر برنامه استفاده از اينترنت

- استفاده از پاداش و تنبيه براي استفاده درست و نادرست از اينترنت

- هدفمند كردن استفاده از اينترنت

- پيدا كردن فعاليت و سرگرمي هايي خارج از دنياي مجازي

- بيشتر كردن ارتباط با خانواده و دوستان

با اين حال در بسياري از موارد افراد با استفاده از روش هاي خودياري نمي توانند اعتياد به اينترنت را در خود از بين ببرند؛ چرا كه ممكن است اين مشكل ناشي از مسائل درون رواني پيچيده اي بوده و نيازمند دريافت مداخلات حرفه اي باشد. در اين شرايط مراجعه به روانشناس براي حل مشكل ضروري است. شما مي توانيد با مراجعه به روانشناس ريشه هاي اعتياد را بشناسيد و راهكارهاي موثر در زمينه مقابله با وسوسه را نيز بياموزيد. روانشناسان با استفاده از رويكردهايي نظير رفتار درماني و يا درمان شناختي-رفتاري مي توانند در حل اين مسئله به شما كمك كنند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اعتياد به اينترنت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنرزندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اعتياد به اينترنت و فضاي مجازي | علل، نشانه ها و نحوه درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۴:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی